Byte kylarvätska gammal Opel... edit: PROBLEM!

TheStoryteller
31 maj 2011 · 55 Inlägg

edit: se inlägg #6, har problem med luft!

Hej!

Ska byta kylarslangarna på min Rekord eftersom de suttit åtminstone 30 år, funderar på hur jag ska göra med kylarvätskan... den är såvitt jag minns inte bytt under mina 12 år med bilen (drygt 1000 mil sedan 1999), men jag har toppat med glykol ibland eftersom den stod ute några vintrar.

Nu när slangarna ändå ska bort funderar jag på om jag ska försöka få ur så mycket som möjligt av det gamla? Dvs tappa ur så mycket det går, fylla upp med vatten och köra några km, tappa ur igen och fylla upp med vatten etc några gånger innan jag slutligentappar ur och fyller upp med ny och fräsch blandning?

Eller ska jag bara byta slangarna och fylla på nytt?

Hur stor del av vätskan befinner sig i kylaren och hur mycket är i resten av systemet? Hälften/hälften? Mer i kylaren?

Dumfrågor, sorry, men jag har aldrig gjort sånt här. cool

//Fredrik

Senast redigerat av TheStoryteller (2 juni 2011)

Aero T16
31 maj 2011 · 1 327 Inlägg

Du kan ju spola ur systemet med en vattenslang så blir det nog rent.

TheStoryteller
31 maj 2011 · 55 Inlägg

Vilken "väg" tar man då? Om jag lossar den nedre kylarslangen från kylaren och spolar in i slangen så vattnet går upp genom motorn, ner genom kylaren och ut genom botten av kylaren, blir det rätt då?

edit: är det inte stor risk att det lossnar en massa skit som ställer till problem på sikt? Det är trots allt en 51 år gammal motor.

Senast redigerat av TheStoryteller (31 maj 2011)

Aero T16
31 maj 2011 · 1 327 Inlägg

Om man tar bort en slang som sitter långt nere på systemet och låter glykolen rinna ut.

Sen spolar man igenom och ser om det kommer mycket smutsigt vatten. Går ju att sätta tillbaka slangen och fylla upp systemet och sedan tömma det några gånger. Då bör det ju bli ganska rent.

Finns ju "kylarrensning" att köpa men det är nog inte att rekomendera om det inte är stopp i kylsystemet.

Tror inte det är större risk att mycket smuts lossnar. Glykolen cirkulerar ju ändå runt hela tiden när motorn går.

TheStoryteller
1 juni 2011 · 55 Inlägg

Ålrajt, såhär gick jag tillväga:

Det finns en kran längst ner på kylaren, så jag började med att tappa ur så mycket som möjligt i en dunk. Till min förvåning såg vätskan klar och fräsch ut; jag var varm och törstig och slogs sjukt nog av tanken att det såg gott ut, haha. smile Lossade locket på termostathuset och hade ett litet helvete att få bort termostaten, till slut gick det och den ser INTE ut som dagens moderna termostater. AC, Made in England, ungefär såhär ser den ut:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Vintage- … 3f0a6f521e

Sen lossade jag nedre slangen och spolade igenom systemet med slangen; vätskan såg fin ut hela tiden och det började nästan direkt komma bara vatten. Sen spolade jag genom kylaren på samma sätt genom påfyllningslocket. Bara vatten där också. De gamla torra slangarna var rena och fina på insidan.

Tydligen har denna bil blivit väl underhållen eftersom den var så pass fräsch i kylsystemet. Med undantag för termostaten då som troligen är original, men jag tror den funkar hyfsat. Dock är jag inte helt säker på att den öppnar helt så jag vill sätta i en ny - och den ska jag åka till Mekonomen och hämta nu!

Sen ska jag skruva ihop allt, montera de nya slangarna samt fylla på ny kylarvätska. Återkommer!

Senast redigerat av TheStoryteller (1 juni 2011)

TheStoryteller
2 juni 2011 · 55 Inlägg

Hej! Allt är nu bytt och monterad, men den kokar med jämna och ojämna mellanrum och trycker ur sig vätska vid "skvallerröret" som sitter uppe vid påfylllningslocket. Denna bli har ju så klart inget expansionskärl.

Min slutsats är att det är luftfickor som gör att det kokar, och jag har svårt att bli av med all luft. Trodde jag hade lyckats igår efter lååång körning då tempmätaren till slut stabiliserade sig och all vätska stannade kvar, men idag nu på kvällen drog jag på värmen (något jag inte tänkte på igår) och då kom det in en massa luft i systemet igen, som tidigare legat stilla i värmepaketet. Jag hörde hur det bubblade så fort jag drog på värmen, sen tog det bara ett par minuter så började kokhelvetet igen.

Hur gör man för att bli av med luften? Det finns ingen luftskruv och rephandboken nämner inget om luftning. Bara att köra tills det stabiliserar sig eller finns det nåt raggarknep?

ZonaX Svetsare
3 juni 2011 · 3 150 Inlägg

TheStoryteller skrev:
Hej! Allt är nu bytt och monterad, men den kokar med jämna och ojämna mellanrum och trycker ur sig vätska vid "skvallerröret" som sitter uppe vid påfylllningslocket. Denna bli har ju så klart inget expansionskärl.

Min slutsats är att det är luftfickor som gör att det kokar, och jag har svårt att bli av med all luft. Trodde jag hade lyckats igår efter lååång körning då tempmätaren till slut stabiliserade sig och all vätska stannade kvar, men idag nu på kvällen drog jag på värmen (något jag inte tänkte på igår) och då kom det in en massa luft i systemet igen, som tidigare legat stilla i värmepaketet. Jag hörde hur det bubblade så fort jag drog på värmen, sen tog det bara ett par minuter så började kokhelvetet igen.

Hur gör man för att bli av med luften? Det finns ingen luftskruv och rephandboken nämner inget om luftning. Bara att köra tills det stabiliserar sig eller finns det nåt raggarknep?

Vet inte om det funkar på bilar utan expansionskärl, men på min audi så bara öppnade vi locket till kärlet och satte på full värme sen lät vi motorn gå till den blev varm. Och när termostaten öppnade så svämmade vatten över och när den stängde så sjönk nivån, då fick vi hälla i vatten snabbt. Så gjorde vi en stund smile Har för mig det slutade svämma över efter en stund.

Edit] Vi höll även lite högre varv än tomgång så att vattnet verkligen skulle få fart.

Senast redigerat av ZonaX (3 juni 2011)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Dagge88
3 juni 2011 · 629 Inlägg

Kör motorn varm, klämm på slangarna , låt den svalna (med locket av).
Full värme som ovan skrev, och det här med att klämma på slangarna brukar underlätta mycket med att få ut luften (iallafall gjort för mig).

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang