ZonaX
Svetsare
3 juni 2011
· 3 150 Inlägg
TheStoryteller skrev:
Hej! Allt är nu bytt och monterad, men den kokar med jämna och ojämna mellanrum och trycker ur sig vätska vid "skvallerröret" som sitter uppe vid påfylllningslocket. Denna bli har ju så klart inget expansionskärl.
Min slutsats är att det är luftfickor som gör att det kokar, och jag har svårt att bli av med all luft. Trodde jag hade lyckats igår efter lååång körning då tempmätaren till slut stabiliserade sig och all vätska stannade kvar, men idag nu på kvällen drog jag på värmen (något jag inte tänkte på igår) och då kom det in en massa luft i systemet igen, som tidigare legat stilla i värmepaketet. Jag hörde hur det bubblade så fort jag drog på värmen, sen tog det bara ett par minuter så började kokhelvetet igen.
Hur gör man för att bli av med luften? Det finns ingen luftskruv och rephandboken nämner inget om luftning. Bara att köra tills det stabiliserar sig eller finns det nåt raggarknep?
Vet inte om det funkar på bilar utan expansionskärl, men på min audi så bara öppnade vi locket till kärlet och satte på full värme sen lät vi motorn gå till den blev varm. Och när termostaten öppnade så svämmade vatten över och när den stängde så sjönk nivån, då fick vi hälla i vatten snabbt. Så gjorde vi en stund Har för mig det slutade svämma över efter en stund.
Edit] Vi höll även lite högre varv än tomgång så att vattnet verkligen skulle få fart.
Senast redigerat av ZonaX (3 juni 2011)
Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX