Kunnigt vaz lada folk!

dice92
5 juni 2011 · 45 Inlägg

Söker någon vänlig Garaget själ som kan hjälpa mig och svara på lite frågor! Kanske saker som e allmänt med alla bilar men har en vaz lada 1500 i ägo som ska bli min första bil. Då jag har begränsad kunskap om bilar kändes det som en rolig första bil och bara lära mig med. Men behöver lite hjälp med endel frågor!

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
Knugcab
5 juni 2011 · 5 111 Inlägg

Vilka till exempel?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
dice92
5 juni 2011 · 45 Inlägg

Fick höra när jag köpte den att bakaxeln går lätt och det gjorde ju min nu i morse^^ Så undra det e ju inte värt attt skicka på en till lada axel. Men vilken annan axel brukar lättast gå ditt alltså passa bäst med minst modifieringar

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
twin_cam Smålänning
5 juni 2011 · 7 877 Inlägg

Vill du inte modda får du bulta dit en ladaaxel, men annars en Volvo 240 bakaxel är lite stryktåligare.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
dice92
5 juni 2011 · 45 Inlägg

Jag lär mig gärna att bygga om en bak axel. Utbildar mig till svetsare så det ska inte vara några problem. Har kollat på en 140 axel med skiv bromsar. Men är det svårt att konvertera från trumbroms te skiva? Sen tänkte jag höra vad annat lada folk använt för axel att bytta med? Finns ju endel turbo lada iaf så någon måste ju bytt bakaxel:)

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
RD_87 Skrotsamlare
5 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Som de andra säger så är volvo axlar bra, men jag har en känsla av att Volvo har bredare axlar än Lada. Den första tanke som slår mig är Opel Ascona a/b den axeln kan kanske vara värd att titta på. Att bygga om från trummor till skivor brukar inte vara så svårt men först behöver du en axel med lämplig bredd. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
dice92
5 juni 2011 · 45 Inlägg

RD_87 skrev:
Som de andra säger så är volvo axlar bra, men jag har en känsla av att Volvo har bredare axlar än Lada. Den första tanke som slår mig är Opel Ascona a/b den axeln kan kanske vara värd att titta på. Att bygga om från trummor till skivor brukar inte vara så svårt men först behöver du en axel med lämplig bredd. smile

En 145 axel är 100 mm predare ungefär än en lada axel. Och det gör inget då bilen ska breddas så det blir ju bara att man slipper köpa spacers nu;) Men ascona a/b det är ju samma axel som på manta väl? Och dom ska ju tydligen itne vara några värre hållbarhet heller? Men har för mig att bakaxeln som sitter med m40 lådan i 240 den 4 petade. Dom ska väl vara dom starkaste?

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
RD_87 Skrotsamlare
5 juni 2011 · 4 031 Inlägg

dice92 skrev:

RD_87 skrev:
Som de andra säger så är volvo axlar bra, men jag har en känsla av att Volvo har bredare axlar än Lada. Den första tanke som slår mig är Opel Ascona a/b den axeln kan kanske vara värd att titta på. Att bygga om från trummor till skivor brukar inte vara så svårt men först behöver du en axel med lämplig bredd. smile

En 145 axel är 100 mm predare ungefär än en lada axel. Och det gör inget då bilen ska breddas så det blir ju bara att man slipper köpa spacers nu;) Men ascona a/b det är ju samma axel som på manta väl? Och dom ska ju tydligen itne vara några värre hållbarhet heller? Men har för mig att bakaxeln som sitter med m40 lådan i 240 den 4 petade. Dom ska väl vara dom starkaste?

100mm bredare spårvidd godkänns inte på besiktningen mig veterligen, det kräver troligen regbes. Ascona har samma axel som manta men det är ju en viss effektskillnad jämfört med Lada, så jag skulle tro att den axeln håller. Volvo hade 2 olika axlar på 240 har jag för mig, risken att den starkaste axeln satt på den slöaste bilen betraktar jag som obefintlig.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
dice92
5 juni 2011 · 45 Inlägg

RD_87 skrev:

dice92 skrev:

RD_87 skrev:
Som de andra säger så är volvo axlar bra, men jag har en känsla av att Volvo har bredare axlar än Lada. Den första tanke som slår mig är Opel Ascona a/b den axeln kan kanske vara värd att titta på. Att bygga om från trummor till skivor brukar inte vara så svårt men först behöver du en axel med lämplig bredd. smile

En 145 axel är 100 mm predare ungefär än en lada axel. Och det gör inget då bilen ska breddas så det blir ju bara att man slipper köpa spacers nu;) Men ascona a/b det är ju samma axel som på manta väl? Och dom ska ju tydligen itne vara några värre hållbarhet heller? Men har för mig att bakaxeln som sitter med m40 lådan i 240 den 4 petade. Dom ska väl vara dom starkaste?

100mm bredare spårvidd godkänns inte på besiktningen mig veterligen, det kräver troligen regbes. Ascona har samma axel som manta men det är ju en viss effektskillnad jämfört med Lada, så jag skulle tro att den axeln håller. Volvo hade 2 olika axlar på 240 har jag för mig, risken att den starkaste axeln satt på den slöaste bilen betraktar jag som obefintlig.

Det är alltså så att dom inte riktigt gillar det?tongue jo men vet ju inte om det ska i mer effekt i framtiden hade varit kul att bygga om till något som höll med en gång:P Men är ju lite lättare och antagligen billigare med en volvo axel med... men tack för förslaget iaf:) Kom gärna med fler sådana:)

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
Knugcab
5 juni 2011 · 5 111 Inlägg

RD_87 skrev:

dice92 skrev:

RD_87 skrev:
Som de andra säger så är volvo axlar bra, men jag har en känsla av att Volvo har bredare axlar än Lada. Den första tanke som slår mig är Opel Ascona a/b den axeln kan kanske vara värd att titta på. Att bygga om från trummor till skivor brukar inte vara så svårt men först behöver du en axel med lämplig bredd. smile

En 145 axel är 100 mm predare ungefär än en lada axel. Och det gör inget då bilen ska breddas så det blir ju bara att man slipper köpa spacers nu;) Men ascona a/b det är ju samma axel som på manta väl? Och dom ska ju tydligen itne vara några värre hållbarhet heller? Men har för mig att bakaxeln som sitter med m40 lådan i 240 den 4 petade. Dom ska väl vara dom starkaste?

100mm bredare spårvidd godkänns inte på besiktningen mig veterligen, det kräver troligen regbes. Ascona har samma axel som manta men det är ju en viss effektskillnad jämfört med Lada, så jag skulle tro att den axeln håller. Volvo hade 2 olika axlar på 240 har jag för mig, risken att den starkaste axeln satt på den slöaste bilen betraktar jag som obefintlig.

Spårvidden följer axeln - inte bilen.
Så länge skärmarna täcker hjulen får man ha hur bred spårvidd man vill - bara den är godkänd för axeln.
Funderar du på 140-axel så är det lika bra att du sätter dit en 240-axel, samma innehåll, lättare att hitta och smalare.
Men jag har inte hört nåt om att Ladas bakaxlar skall vara så überklena så en Opelaxel lär inte vara någon förbättring.....dessutom är Opelaxlarna i stort sett lika breda som 240 (har för mig Ascona A är snäppet smalare och B snäppet bredare än 240).

Senast redigerat av Volvo544special65 (5 juni 2011)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
RD_87 Skrotsamlare
5 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

RD_87 skrev:

dice92 skrev:

En 145 axel är 100 mm predare ungefär än en lada axel. Och det gör inget då bilen ska breddas så det blir ju bara att man slipper köpa spacers nu;) Men ascona a/b det är ju samma axel som på manta väl? Och dom ska ju tydligen itne vara några värre hållbarhet heller? Men har för mig att bakaxeln som sitter med m40 lådan i 240 den 4 petade. Dom ska väl vara dom starkaste?

100mm bredare spårvidd godkänns inte på besiktningen mig veterligen, det kräver troligen regbes. Ascona har samma axel som manta men det är ju en viss effektskillnad jämfört med Lada, så jag skulle tro att den axeln håller. Volvo hade 2 olika axlar på 240 har jag för mig, risken att den starkaste axeln satt på den slöaste bilen betraktar jag som obefintlig.

Spårvidden följer axeln - inte bilen.
Så länge skärmarna täcker hjulen får man ha hur bred spårvidd man vill - bara den är godkänd för axeln.
Funderar du på 140-axel så är det lika bra att du sätter dit en 240-axel, samma innehåll, lättare att hitta och smalare.
Men jag har inte hört nåt om att Ladas bakaxlar skall vara så überklena så en Opelaxel lär inte vara någon förbättring.....dessutom är Opelaxlarna i stort sett lika breda som 240 (har för mig Ascona A är snäppet smalare och B snäppet bredare än 240).

Du kan ha helt rätt när det gäller oplarnas bredd, Ascona B brukar ju gå med 1031 när man vill åka fort. Anledningen till att jag gissade på att Ascona A skulle ha en smalare axel är att den är så jävla trång. Däremot visste jag inte att spårvidden följde axeln, trodde per automatik att det skulle bli byråkratisk geggamoja av det. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
dice92
5 juni 2011 · 45 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

RD_87 skrev:

dice92 skrev:

En 145 axel är 100 mm predare ungefär än en lada axel. Och det gör inget då bilen ska breddas så det blir ju bara att man slipper köpa spacers nu;) Men ascona a/b det är ju samma axel som på manta väl? Och dom ska ju tydligen itne vara några värre hållbarhet heller? Men har för mig att bakaxeln som sitter med m40 lådan i 240 den 4 petade. Dom ska väl vara dom starkaste?

100mm bredare spårvidd godkänns inte på besiktningen mig veterligen, det kräver troligen regbes. Ascona har samma axel som manta men det är ju en viss effektskillnad jämfört med Lada, så jag skulle tro att den axeln håller. Volvo hade 2 olika axlar på 240 har jag för mig, risken att den starkaste axeln satt på den slöaste bilen betraktar jag som obefintlig.

Spårvidden följer axeln - inte bilen.
Så länge skärmarna täcker hjulen får man ha hur bred spårvidd man vill - bara den är godkänd för axeln.
Funderar du på 140-axel så är det lika bra att du sätter dit en 240-axel, samma innehåll, lättare att hitta och smalare.
Men jag har inte hört nåt om att Ladas bakaxlar skall vara så überklena så en Opelaxel lär inte vara någon förbättring.....dessutom är Opelaxlarna i stort sett lika breda som 240 (har för mig Ascona A är snäppet smalare och B snäppet bredare än 240).

Okej tack för svar! Men kan du benämningen på den "startka" 240 bak axeln? Men så om jag har fattat rätt så gör det inget om bilen blir 50mm breddare på varje sida så länge bilens skärmar täcker hela hjulet?

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
Knugcab
6 juni 2011 · 5 111 Inlägg

Den heter 1031.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
dice92
6 juni 2011 · 45 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Den heter 1031.

Okej då e det bara att börja söka dåsmile vet du mer specifikt fakta om den axeln?

Ford Sierra "Sköldpaddan" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang