Ingen signal till centrallåset. Opel Omega -98.

Engkan
5 juni 2011 · 83 Inlägg

Jag kan inte låsa eller låsa upp bilen med signalen från min bilnyckel. Har provat att byta batteri i bilnyckeln, lampan på nyckeln lyser men centrallåset reagerar inte. Av någon anledning laddas batteriet i nyckeln ur helt under loppet av ett dygn, har provat med två helt nya batteriet av olika märken.

Ringde Opel kundservice och fick höra att det lät som att det ->kanske<- behövdes en programmering? De visste inte säkert, men dyrt skulle det bli oavsett vad. Att bara få en felsökning var dyrare än att programmera direkt.

Får antingen själv försöka lösa problemet med signalen från nyckeln, eller så nöjer jag mig med att gå runt bilen och manuellt låsa varje gång.

Bilen är en Opel Omega B -98

Jag är jättetacksam för tips och spekulering

Senast redigerat av Engkan (5 juni 2011)

Mercedes CLS 63 AMG "Kleemann K4" (2012)
Engkan
5 juni 2011 · 83 Inlägg

Tack för svar! Nycklarna har tillhört många tidigare ägare före mig som mycket väl varit vårdslösa med nycklarna, det vet man aldrig tongue.

Har alltid haft problem med kontakten från batteriet i dessa, och har löst detta genom att låta farsan löda åt mig. Har funkat bra i ett par månader innan nycklarna började krångla igen. Försökte löda på nytt och de började åter lysa som de ska, men nu uppstod problemet att de först och främst inte har någon signal till bilen som sagt, och dessutom laddas ur extremt fort(även om nycklarna inte används).

Krypström låter troligt, men om det orsakas av smuts eller något annat isåfall vet jag ej.. Tydligen sjukt dyrt att beställa nya nycklar, iaf i förhållande till vad min bil kostade mig vid inköp, så det får utebli hehe

Mercedes CLS 63 AMG "Kleemann K4" (2012)
Engkan
5 juni 2011 · 83 Inlägg

Finns det risk att man "löder fel" så att nycklarna är försörda?

Mercedes CLS 63 AMG "Kleemann K4" (2012)
Engkan
6 juni 2011 · 83 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Om strömförbrukningen började efter sista reparationen så kan man tänka sig att det är lödtenn som kommit fel, kanske ligger det mellan olika foliebanor/lödöar och kortsluter. Det kan även vara statisk urladdning som dödat nån komponent men att det skulle ske på två nycklar samtidigt är ju en stor portion otur. Om det beror på lödtenn så KAN det fungera efter sanering om det beror på ESD så är det komponentbyte som gäller.

Jag förstår, enormt tack för all hjälp

Mercedes CLS 63 AMG "Kleemann K4" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang