Vilken olja ska man välja R33 GTR full BPU

Onlyrobin
6 juni 2011 · 434 Inlägg

Alltså jag funderar fram och tillbaka, det här är ju egentligen inga avancerade saker MEN i en prestanda bil så kan det vara A & O med en bra olja,
jag fick tipset av föregående ägare att köra med 10w40 helsyntet men då jag kollar i papperna från England så har den alltid körts på 10w60? en tjockare olja

det jag reagerar på är att då jag startar bilen så har jag ett oljetryck på tomgången på 6kg men då den är varm så har jag ett oljetryck på 3kg ca samt att jag inbillar mig att den tickar lite?

kan det vara smart och byta o köra på en 10w60 syntet?

bilen körs ju enbart på sommaren så en tjockare olja skulle kunna vara o föredra kanske


lite synpunkter?smile

Motorn är ju en Rb26

//Robin

twin_cam Smålänning
6 juni 2011 · 7 877 Inlägg

Varför inte 15W-50 i så fall som i många riktiga tävlingsbilar?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Onlyrobin
6 juni 2011 · 434 Inlägg

twin_cam skrev:
Varför inte 15W-50 i så fall som i många riktiga tävlingsbilar?

Hur är den oljan i tjockhet eller vad man ska säga?

twin_cam Smålänning
6 juni 2011 · 7 877 Inlägg

Dne är tjockare... Används inom racing, och i många sportmotorcyklar. Skulle vara mer än övertygad om att en sån, syntetisk, skulle funka ypperligt i din, ändå rätt gamla, motor smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang