Volvo v70 glt ryker svart och går dåligt.

Mange_86
2 juni 2011 · 40 Inlägg

hej har en v70 glt 2.5l. har haft den inlämnad på volvo många gånger för åtgärd men felet har ej löst sig.
när man kör med bilen kan den gå hur bra som helst men så helt plötsligt så orkar den inget nästan dör ryker svart och hackar, gasar man fullt så blir det bättre 2 min typ. precis som den surar ner sig, dom på volvo har bytt lambda båda 2. stift olja filter,
kamrem, bakre avgas för dom sa det vart läcka på det, men fatta ej varför ? sj funderar jag på om det kan vara bränsletrycksregulatorn ??? eller databoxen till bränsle och tändning! på något konstigt sätt verkar det som ibland att det uppkommer när det är lite soppa i typ under 15-20liter kan det ha med soppa pumpen att göra ? den borde ju inte ryka svart av för lite soppa ?? tacksam för hjälp och åsikter !! mvh mange

Volvo V90 (2019)
sebbemaan
4 juni 2011 · 49 Inlägg

Eftersom du redan bytt så mycket "fysiskt" känns det som det är någonting elektriskt, vilket Volvo bör ha upptäckt om de kopplade in datorn i bilen. Kolla med dem om de har gjort det, annars har jag ingen direkt idé vad det kan var faktiskt.

Sebastian

ekelund88
4 juni 2011 · 2 656 Inlägg

volvo_fjant skrev:
hej har en v70 glt 2.5l. har haft den inlämnad på volvo många gånger för åtgärd men felet har ej löst sig.
när man kör med bilen kan den gå hur bra som helst men så helt plötsligt så orkar den inget nästan dör ryker svart och hackar, gasar man fullt så blir det bättre 2 min typ. precis som den surar ner sig, dom på volvo har bytt lambda båda 2. stift olja filter,
kamrem, bakre avgas för dom sa det vart läcka på det, men fatta ej varför ? sj funderar jag på om det kan vara bränsletrycksregulatorn ??? eller databoxen till bränsle och tändning! på något konstigt sätt verkar det som ibland att det uppkommer när det är lite soppa i typ under 15-20liter kan det ha med soppa pumpen att göra ? den borde ju inte ryka svart av för lite soppa ?? tacksam för hjälp och åsikter !! mvh mange

vilken års modell ? harför mig att volvo hade fel på gasspjällen vissa årsmodellr

Mange_86
5 juni 2011 · 40 Inlägg

det är en 98a.

Volvo V90 (2019)
ekelund88
5 juni 2011 · 2 656 Inlägg

volvo_fjant skrev:
det är en 98a.

ja då kan den vara drabbad av detta

Jonnsard
5 juni 2011 · 458 Inlägg

ekelund88 skrev:

volvo_fjant skrev:
det är en 98a.

ja då kan den vara drabbad av detta

Det är tvärt om, det är modellerna 99-00 som brukar krångla med det elektriska spjället men den ska inte ryka svart för det. Problemen med de mekaniska spjällen är att de kan söta pga dåligt rengjord vevhusvent men detta brukar bara resultera i samma fenomen som ett dåligt soppafilter, att bilen går ryckigt.
Finns ju inte direkt några mekaniker kvar på Volvo, bara folk som stoppar in en dator och byter delarna den säger åt dom att det är fel på. Så felsökt måste dom gjort innan dom bytade lambdasonderna.
Jag tror att det kan vara något med tändningen, checka med nya stift (billiga till sugmodellerna) sen kan du kanske få låna någon väns fördelarlock och tändkablar.
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Mange_86
6 juni 2011 · 40 Inlägg

allt sånt e nytt stift filter olja fördelare! även vevhusvent är åtgärdat för den var igensatt. men det skumma är att den hade alldrig hållt på så här innan den blev inlämnad på verkstad. och bilen blev inlämnad för kamremsbyte och att få motorlampan släckt för den lös konstant innan.
men så slocknade ju inte lampan direkt heller efter det så dom bytte ju en massa saker som jag tycker inte hade med det att göra tex bakre avgas ? alla reparationer som dom gjort slutade på nästan 25.000:- och inte blev det bättre för det. trött på verkstäder just nu. vet inte om bränsletrycksreg har med saken att göra men ska prova att byta den och hålla tummarna smile mvh

Volvo V90 (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang