Cheva van med optima batteri laddas ut på ett par timmar. Vad är felet?

855Affe
8 juni 2011 · 168 Inlägg

Hej

Har en Cheva van -89 med 350 motor och 700 lådan.

Tyvär har den strulat väldigt länge med batteriet. Satt ett rött optima batteri i som ej ville funka som det skulle så vi lyckades reklamera det och har ett halv år nytt optima batteri i just nu! Generatorn är även den bytt till en helt ny för ett halv år sedan. Men lik förbann*t så dras batteriet ut på ett par timmar. Så förra veckan kopplade jag in en batterifrånskiljare på minuspolen och tänkte att äntligen är problemet över.. men icke! Efter 3-4 timmar är batteriet slut IGEN. Vad beror detta påsad Börjar bli riktigt trött på denna bilen just nu så snälla hjälp mig ni som kan och vet.

Mvh Affe

RD_87 Skrotsamlare
9 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Har du frånskiljare så måste det ju vara batteriet. Har då mätt upp så att du är säker på att den laddar tillräckligt?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Drönirettab
9 juni 2011 · 21 761 Inlägg

Batteriet laddas fullt och kan sedan kollas upp med en "riktig" batteritestare, antingen en som belastar med effektmotstånd eller en avancerad digitaltestare. Bilverkstad eller bilelektrisk verkstad borde kunna fixa en sån mätning tycker jag. Om batteriet är i bra skick så får du göra en tjuvströmsmätning, även mäta laddspänningen (om RD_87 skrev). smile

Du kan ju även låta batteriet stå i tex två dygn utan att koppla in det efter att det är fulladdat, då ser du om det tappar spänning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang