Tappar trycket i bromsarna direkt

Velox
14 juni 2011 · 73 Inlägg

Jag har problem med bromsarna på en bil.

Problemet är att den tappar bromstrycket.
Om man pumpar ca 3ggr så har den ok tryck och håller trycket medan man håller pedalen nere,
när jag sedan släpper upp pedalen så tappar den trycket så man måste pumpa igen efter bara någon sekund.

Det läcker ingen bromsvetska, jag har även provat ha systemet trycksatt en längre stund utan läckage.
Bromssystemet är noga luftat ett flertal gånger.

Jag trodde först att det var huvudbromscylindern men efter att ha öppnat första utan och hitta något fel samt bytt den så har jag uteslutit det.

I nästa steg så provade jag plugga ledningarna för att se vilket hjul som är problemet, det visade sig att det är båda bakbromsarna. Då jag pluggar båda ledningarna bak så håller den trycket.

Så det är alltså något med bakbromsarna som gör att den tappar trycket, det är skivbromsar.

Den ända teori jag har hittils är att glid-delen på bromsoken kärvat fast så att när man bromsar så trycks bromsskivan ut och när man släpper så fjädrar skivan tillbaka så man tappar trycket.

Jag har inte bilen i närheten utan hälsar på den ca varannan månad och nästa gång jag åker dit vill jag få till bromsarna.

Är det någon som har några bra förslag på vad som kan vara fel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang