Lämpliga drivmedel för Volvos D24

Ibanezman Skåning
13 juni 2011 · 739 Inlägg

Tja, som ämnet lyder, jag undrar om det finns folk som har erfarenheter
av att föda en D24 med något annat än just mackdiesel.

All information är av intresse smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Danne_1977
14 juni 2011 · 3 292 Inlägg

BioDiesel ska ju funka.. alltså sån man framställer själv av tex begagnad fritösolja...blir ju dessutom mycket mycket billigare än att köpa diesel på macken.. samt att avgaserna kommer att lukta korvmoj.. big_smile

Finns andra drivmedel åxå.. men klart dyrare än diesel

Vad är syftet med att köra på nåt annat än mackdiesel.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Koop
14 juni 2011 · 1 867 Inlägg

D24an går på nästan vad som helst tongue Kompisen har kört sin på gammal båtdiesel ur nån gammal tank hela vintersäsongen nu. Det ryker lite mer bara:P

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Ibanezman Skåning
14 juni 2011 · 739 Inlägg

Danne_1977 skrev:
BioDiesel ska ju funka.. alltså sån man framställer själv av tex begagnad fritösolja...blir ju dessutom mycket mycket billigare än att köpa diesel på macken.. samt att avgaserna kommer att lukta korvmoj.. big_smile

Finns andra drivmedel åxå.. men klart dyrare än diesel

Vad är syftet med att köra på nåt annat än mackdiesel.. ?

Ett par kompisar och jag håller på med att laborera fram egen biodiesel,
vi har redan kört med ATF-olja blandad med grovfiltrerad frityrolja i en Merca 300 TDT
Från 1991, och den bara tuffar på som vanligt med den smörjan, dock så luktar det
grillad kotlett om avgaserna smile

Jag har tidigare sett bilder på folk som har kört med hydraulolja, gammal motorolja och annan skit.
Och nu då har vi testat med ren ATF-olja utan problem.
Därför undrar jag lite om det finns folk med erfarenheter att dela med sig från
olika bilar och bränslen eller bränsleblandningar som ersättning till diesel.

Jag är inte så superförtjust i Mercedes som i och för sig tydligen ska ha outslitliga radpumpar,
så därför undrar jag lite om hur rotorpumparna påverkas av alternativa bränslen,
rena som betydligt grisigare.
Jag antar att begagnad motorolja är värst.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Danne_1977
14 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Ibanezman skrev:

Danne_1977 skrev:
BioDiesel ska ju funka.. alltså sån man framställer själv av tex begagnad fritösolja...blir ju dessutom mycket mycket billigare än att köpa diesel på macken.. samt att avgaserna kommer att lukta korvmoj.. big_smile

Finns andra drivmedel åxå.. men klart dyrare än diesel

Vad är syftet med att köra på nåt annat än mackdiesel.. ?

Ett par kompisar och jag håller på med att laborera fram egen biodiesel,
vi har redan kört med ATF-olja blandad med grovfiltrerad frityrolja i en Merca 300 TDT
Från 1991, och den bara tuffar på som vanligt med den smörjan, dock så luktar det
grillad kotlett om avgaserna smile

Jag har tidigare sett bilder på folk som har kört med hydraulolja, gammal motorolja och annan skit.
Och nu då har vi testat med ren ATF-olja utan problem.
Därför undrar jag lite om det finns folk med erfarenheter att dela med sig från
olika bilar och bränslen eller bränsleblandningar som ersättning till diesel.

Jag är inte så superförtjust i Mercedes som i och för sig tydligen ska ha outslitliga radpumpar,
så därför undrar jag lite om hur rotorpumparna påverkas av alternativa bränslen,
rena som betydligt grisigare.
Jag antar att begagnad motorolja är värst.

Pump som pump skulle jag tro, principen är ju den samma även om dom ser lite annorlunda ut, men är det bara i syfte att se vad bilen går att köra på och inte så är det väl bara att testa sig fram..

Är det i syfte att få fram ett alternativt pålitligt drivmedel så är det väl bara biodiesel som är det rätta alternativet.. eller bäst kanske man ska säga.. billigt är det ju åxå, en avskiljare kan man bygga för straxt under 1000:- eller nåt sånt.. oljan ska separeras genom upphettning och tillsättning av etanol... inte så värst avancerat.. men tar lite tid och kan vara lurigt att bygga separatorn.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Ibanezman Skåning
14 juni 2011 · 739 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Ibanezman skrev:

Danne_1977 skrev:
BioDiesel ska ju funka.. alltså sån man framställer själv av tex begagnad fritösolja...blir ju dessutom mycket mycket billigare än att köpa diesel på macken.. samt att avgaserna kommer att lukta korvmoj.. big_smile

Finns andra drivmedel åxå.. men klart dyrare än diesel

Vad är syftet med att köra på nåt annat än mackdiesel.. ?

Ett par kompisar och jag håller på med att laborera fram egen biodiesel,
vi har redan kört med ATF-olja blandad med grovfiltrerad frityrolja i en Merca 300 TDT
Från 1991, och den bara tuffar på som vanligt med den smörjan, dock så luktar det
grillad kotlett om avgaserna smile

Jag har tidigare sett bilder på folk som har kört med hydraulolja, gammal motorolja och annan skit.
Och nu då har vi testat med ren ATF-olja utan problem.
Därför undrar jag lite om det finns folk med erfarenheter att dela med sig från
olika bilar och bränslen eller bränsleblandningar som ersättning till diesel.

Jag är inte så superförtjust i Mercedes som i och för sig tydligen ska ha outslitliga radpumpar,
så därför undrar jag lite om hur rotorpumparna påverkas av alternativa bränslen,
rena som betydligt grisigare.
Jag antar att begagnad motorolja är värst.

Pump som pump skulle jag tro, principen är ju den samma även om dom ser lite annorlunda ut, men är det bara i syfte att se vad bilen går att köra på och inte så är det väl bara att testa sig fram..

Är det i syfte att få fram ett alternativt pålitligt drivmedel så är det väl bara biodiesel som är det rätta alternativet.. eller bäst kanske man ska säga.. billigt är det ju åxå, en avskiljare kan man bygga för straxt under 1000:- eller nåt sånt.. oljan ska separeras genom upphettning och tillsättning av etanol... inte så värst avancerat.. men tar lite tid och kan vara lurigt att bygga separatorn.

Vi har redan en separator för att rena frityrolja.
Tanken med denna tråd var mest för att ta reda på om motorn, pumpen eller något annat
slits ut om man kör på spillolja.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Anderholm
14 juni 2011 · 613 Inlägg

vi körde våran firmabil på allt möjligt kul gammal skitdiesel som va kolsvart urpumpad ur en gammal tank som gud hade glömt bort och det va en passat v6 TDI års 2002 och den är inte död än iallfall så en d24 borde tåla en hel del smile

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Danne_1977
14 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Ibanezman skrev:

Danne_1977 skrev:

Ibanezman skrev:

Ett par kompisar och jag håller på med att laborera fram egen biodiesel,
vi har redan kört med ATF-olja blandad med grovfiltrerad frityrolja i en Merca 300 TDT
Från 1991, och den bara tuffar på som vanligt med den smörjan, dock så luktar det
grillad kotlett om avgaserna smile

Jag har tidigare sett bilder på folk som har kört med hydraulolja, gammal motorolja och annan skit.
Och nu då har vi testat med ren ATF-olja utan problem.
Därför undrar jag lite om det finns folk med erfarenheter att dela med sig från
olika bilar och bränslen eller bränsleblandningar som ersättning till diesel.

Jag är inte så superförtjust i Mercedes som i och för sig tydligen ska ha outslitliga radpumpar,
så därför undrar jag lite om hur rotorpumparna påverkas av alternativa bränslen,
rena som betydligt grisigare.
Jag antar att begagnad motorolja är värst.

Pump som pump skulle jag tro, principen är ju den samma även om dom ser lite annorlunda ut, men är det bara i syfte att se vad bilen går att köra på och inte så är det väl bara att testa sig fram..

Är det i syfte att få fram ett alternativt pålitligt drivmedel så är det väl bara biodiesel som är det rätta alternativet.. eller bäst kanske man ska säga.. billigt är det ju åxå, en avskiljare kan man bygga för straxt under 1000:- eller nåt sånt.. oljan ska separeras genom upphettning och tillsättning av etanol... inte så värst avancerat.. men tar lite tid och kan vara lurigt att bygga separatorn.

Vi har redan en separator för att rena frityrolja.
Tanken med denna tråd var mest för att ta reda på om motorn, pumpen eller något annat
slits ut om man kör på spillolja.

Ja det lär ju inte ska vara så hälsosamt att köra på spillolja i längden då detta slaggar igen det mesta i bränslesystemet på lite sikt..

Har hört ryktas om att det går att köra på raps.. rakt i tanken o köra alltså.. men detta torkar ut packningar i pumpen och kommer således att leda till läckage inomen snar framtid.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
torpis Forummoderator
14 juni 2011 · 10 576 Inlägg

Danne_1977 skrev:
blir ju dessutom mycket mycket billigare än att köpa diesel på macken..

Oavsett vilken metod du väljer så är det väl svårt att framställa drivmedel själv så det blir billigare.  Jag har aldrig hört talas om något ställe där man får frityrolja ens mot betalning.

McDonalds tillexempel förefaller ju använda oljan själva http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m … 453282.ece


Men visst, får du 200liter spillolja eller frityrolja någon gång då och då och inte kör speciellt mycket så kan kostnaden sjunka, men knappast något som fyller tanken en gång i veckan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Ibanezman Skåning
14 juni 2011 · 739 Inlägg

torpis skrev:

Danne_1977 skrev:
blir ju dessutom mycket mycket billigare än att köpa diesel på macken..

Oavsett vilken metod du väljer så är det väl svårt att framställa drivmedel själv så det blir billigare.  Jag har aldrig hört talas om något ställe där man får frityrolja ens mot betalning.

McDonalds tillexempel förefaller ju använda oljan själva http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m … 453282.ece


Men visst, får du 200liter spillolja eller frityrolja någon gång då och då och inte kör speciellt mycket så kan kostnaden sjunka, men knappast något som fyller tanken en gång i veckan.

Just frityroljan hämtar vi utan kostnad ifrån lokala gatuköken, så gratis tillgång är inget problem
Spilloljan fås tag på en bussverkstad som gör av med oljor varje dag.

Så tillgången är inget problem, det som är mest intressant är att veta om grejerna slits ut
i förtid eller om något sätts igen med tiden,

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Danne_1977
14 juni 2011 · 3 292 Inlägg

torpis skrev:

Danne_1977 skrev:
blir ju dessutom mycket mycket billigare än att köpa diesel på macken..

Oavsett vilken metod du väljer så är det väl svårt att framställa drivmedel själv så det blir billigare.  Jag har aldrig hört talas om något ställe där man får frityrolja ens mot betalning.

McDonalds tillexempel förefaller ju använda oljan själva http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m … 453282.ece


Men visst, får du 200liter spillolja eller frityrolja någon gång då och då och inte kör speciellt mycket så kan kostnaden sjunka, men knappast något som fyller tanken en gång i veckan.

I det stora hela så tror jag inte det finns några direkt bra och tillförlitliga alternativa drivmedel som man kan framställa själv... men det är ju alltid roligt med sånna som vill testa lite olika i syfte att se hur bilen funkar och vad som faktiskt går att köra och inte.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
blixtn
14 juni 2011 · 214 Inlägg

Jag minns en gammal kompis som körde på transformator olja i sin Mercedes 300D back in the days. Jag provade dock inte själv av den enkla anledningen att jag inte hade någon diesel bil. Men det funkade tydligen skitbra, killen han köpte transformator oljan av körde själv med det i sin splitternya BMW 320d så helt illa kan det ju inte vara. Billigare var det också, gick på drygt 4 kr litern (alltså då dvs år 2000-2001).

Ibanezman Skåning
14 juni 2011 · 739 Inlägg

blixtn skrev:
Jag minns en gammal kompis som körde på transformator olja i sin Mercedes 300D back in the days. Jag provade dock inte själv av den enkla anledningen att jag inte hade någon diesel bil. Men det funkade tydligen skitbra, killen han köpte transformator oljan av körde själv med det i sin splitternya BMW 320d så helt illa kan det ju inte vara. Billigare var det också, gick på drygt 4 kr litern (alltså då dvs år 2000-2001).

Det är uppenbart att det går att köra på diverse oljor, frågan är
om någon av dem sliter sönder motorn.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
blixtn
14 juni 2011 · 214 Inlägg

Ibanezman skrev:

blixtn skrev:
Jag minns en gammal kompis som körde på transformator olja i sin Mercedes 300D back in the days. Jag provade dock inte själv av den enkla anledningen att jag inte hade någon diesel bil. Men det funkade tydligen skitbra, killen han köpte transformator oljan av körde själv med det i sin splitternya BMW 320d så helt illa kan det ju inte vara. Billigare var det också, gick på drygt 4 kr litern (alltså då dvs år 2000-2001).

Det är uppenbart att det går att köra på diverse oljor, frågan är
om någon av dem sliter sönder motorn.

Jo så är det är ju. Killen han köpte av körde med det i sin nya BMW, däremot så vet jag inte om han fick byta motor efter ett xxxx antal mil dock. Har inte haft någon kontakt med personen efter det här.
Men om det nu är så bra att köra på transformator olja som killen säger så är ju frågan om varför inte alla gör det. Det kanske kommer straffa sig i längden

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang