Volvo 850 drar mycket olja.

vitto Bäst
20 juni 2010 · 250 Inlägg

Tjena, polaren har en volvo 850 -94, 2.5 se, 10 ventilarn med 140 HK.

Den drar cirka 1 liter olja på 100 mil, vilket känns väldigt mycket enligt mig.

Vet någon vad det kan bero på? Vevhusventelationen? Eller något mer smart förslag?
och hur åtgärdas det på enklas sätt?

Tack. Victor smile

Burna bör man annars dör man!
BMW 540 it/6 HK31 122/499 "Enda i världen" (1995)
Joakim-S Hobby Fotograf
20 juni 2010 · 650 Inlägg

Kolvringar? Nån ventil? P-box mellan motor och låda? Svårt att säga utan att veta mer om bilen skulle jag säga. Hur långt har den gått? Hur är servicen gjord osv osv.

Mvh Joakim

MG e-HS (2021)
_Volvo__Power_
22 juni 2010 · 12 Inlägg

Min 850 drog också mycket olja å de berodde på ventiltätningen sa dom flesta å att de va ett känt fel på just den motorn!

Biemer
22 juni 2010 · 110 Inlägg

_Volvo__Power_ skrev:
Min 850 drog också mycket olja å de berodde på ventiltätningen sa dom flesta å att de va ett känt fel på just den motorn!

Ja jag skulle också gissa på ventiltätningarna.

vitto Bäst
22 juni 2010 · 250 Inlägg

bilen har gått 30xxx och är servad regelbundet, läcker ingen olja mellan VXL. och motor så det är ingen packning som är mysko.
Ventiltätning huh? Verkar ju lite små jobbigt men men. Fast det är väl ändå inget direkt akut man måste göra? Tänkte bara så hans motor inte rasar eller att man måste byta tändstift stup i kvarten? big_smile

//Victor

Burna bör man annars dör man!
BMW 540 it/6 HK31 122/499 "Enda i världen" (1995)
Marlboroman
22 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Har den gått 30K+ så finns ju möjligheten helt klart, speciellt med tanke på årsmodellen att det är via kolvringarna det försvinner olja, även om ventiltätningarna är en tänkbar anledning.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
KHRacing
22 juni 2010 ·

min vevhusvent var tokigensatt. motorn rök som ett diskotek ur avgasröret... så kolla denna.
efter totalt rengörning så rök den noll. o gick  skitbra.

markusan89
22 juni 2010 · 150 Inlägg

Jag säger packboxen om inte den är bytt innan. Bytade på min för ett tag sen och den dricker inte alls lika mycket nu

Volvo 850 (1994)
PetteRR
18 september 2010 · 151 Inlägg

lånar tråden lite, min 850 gle - 93 drar också en del med olja och ryker rätt kraftigt. Är det mkt jobb med att ta ner och rengöra vevhusventilationen? Läst nånting om nåt som heter flamfälla, vad är det för nåt?

Tommy_P
19 september 2010 · 396 Inlägg

Femmorna tillv. före 1994 tar gärna olja. kassa kolvringar. ta upp stiften, är alla svarta, eller bara ett/flera? är alla svarta kan man tänka sej att vevhusventilationen är tät. är det bara ett stift som är oljigt är det kassa kolvringar eller kassa ventiltätningar. ryker den när du gör gasuppsläpp/motorbromsar är det troligen tätningarna. ryker den vid belastning är det kolvringar.

observera att det där bara är hur det OFTAST är. det finns undantag som bekräftar regeln.

JonasKarlss0n
15 juni 2011 · 150 Inlägg

Verkar få många vettiga svar så lånar tråden lite. Min volvo 855 144hk drar en hel del olja UTAN att läcka en droppe.. blåryker när man startar, ju längre den stått ju mer ryker de sad är de ventiltätningarna? någon som vet ungefär va det kostar att åtgärda?smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang