Pulverlack vs 2-k?

strandberg31
11 juni 2011 · 2 419 Inlägg

Skall renovera framvagnen nu har jag tänkt men går och funderar om man skall lämna iväg allt på pulverlackering eller om man ska lacka det själv med "riktig" 2-k färg? Har hört en massa olika, tex att pulverlack är bäst för att få en fin yta och inte slagtålig   och tvärtom, Men Hur är det med en 2-komponents färg? Bilen kommer ju inte gå som vardags bil inte heller på vintern dock grusväg mindre sträckor!

Vad tycker ni? Tjänar man på att betala lite extra och lämna iväg på pulverlackering?

Mvh!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
VD-Design
11 juni 2011 · 1 324 Inlägg

Pulverlack är ju mycket tåligare och tjockare så den ger ett bra rostskydd, vilket kan vara att föredra smile

Senast redigerat av DiZturbed (11 juni 2011)

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
Jimmu
11 juni 2011 · 744 Inlägg

Det lilla jag har hört om pulverlack är att det ska var mera tåligt än vanlig lack.

Pulverlack är väl inte så dyrt? Vi har skickat iväg lite grejer från jobbet på pulverlack och det kostar inte många kronor.

strandberg31
11 juni 2011 · 2 419 Inlägg

Jimmu skrev:
Det lilla jag har hört om pulverlack är att det ska var mera tåligt än vanlig lack.

Pulverlack är väl inte så dyrt? Vi har skickat iväg lite grejer från jobbet på pulverlack och det kostar inte många kronor.

Nej det är ju inte så farligt dyrt men det kan bli billigare tongue Lutar nog åt pulverlack på framvagnen då smile

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
schnauz
11 juni 2011 · 1 758 Inlägg

Pulverlack är mycket mer tålig mot slag och repor än vad 2K-lack är.
Helt klart att rekommendera på framvagnsbalkar, hjulupphängning och liknande.

Glennviking
11 juni 2011 · 93 Inlägg

Pulverlacka e ganska billig, det e när de måste ställa om maskinen för just din lack som kan vara dyr. Men e det "vanlig" färg som dom ofta kör. Då kan det bli billigt. Det e dessutom mycket hållbart. Jämt och fin blir det med.

Jag driver KolfiberVinyl.se som ska bli Sveriges bästa sait för Kolfiberfilm och Solfilm :)
Volvo 855 "KolfiberVinyl Bilen" (1995)
Glesmark
11 juni 2011 · 1 938 Inlägg

Hur är hammarlack kontra pulverlack? Båda blir ju ganska tjockt och hammarlack tål ju en del det med.
Under bilen syns ju inte så mycket ändå. smile

schnauz
12 juni 2011 · 1 758 Inlägg

Glesmark skrev:
Hur är hammarlack kontra pulverlack? Båda blir ju ganska tjockt och hammarlack tål ju en del det med.
Under bilen syns ju inte så mycket ändå. smile

Hammarlack är en styggelse som används på rostiga staket och möjligen, möjligen folkracebilar.

Glesmark
12 juni 2011 · 1 938 Inlägg

schnauz skrev:

Glesmark skrev:
Hur är hammarlack kontra pulverlack? Båda blir ju ganska tjockt och hammarlack tål ju en del det med.
Under bilen syns ju inte så mycket ändå. smile

Hammarlack är en styggelse som används på rostiga staket och möjligen, möjligen folkracebilar.

Utveckla gärna varför. yikes

H3dlund Med lem
12 juni 2011 · 1 127 Inlägg

schnauz skrev:
Pulverlack är mycket mer tålig mot slag och repor än vad 2K-lack är.
Helt klart att rekommendera på framvagnsbalkar, hjulupphängning och liknande.

Pulverlack är inte tålig mot slag, då spricker den. Pulverlackera en plan plåt och lackera en likadan med 2klack och slå med en hammare på båda. 2k lacken håller sig bäst. Pulverlacken spricker direkt.

Det tråkiga med pulverlack är ju att man inte kan bättra på det..

Senast redigerat av H3dlund (12 juni 2011)

strandberg31
12 juni 2011 · 2 419 Inlägg

H3dlund skrev:

schnauz skrev:
Pulverlack är mycket mer tålig mot slag och repor än vad 2K-lack är.
Helt klart att rekommendera på framvagnsbalkar, hjulupphängning och liknande.

Pulverlack är inte tålig mot slag, då spricker den. Pulverlackera en plan plåt och lackera en likadan med 2klack och slå med en hammare på båda. 2k lacken håller sig bäst. Pulverlacken spricker direkt.

Det tråkiga med pulverlack är ju att man inte kan bättra på det..

Så då är det bättre att lacka med 2k? tongue

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
caromania Forummoderator
12 juni 2011 · 9 296 Inlägg

strandberg31 skrev:

H3dlund skrev:

schnauz skrev:
Pulverlack är mycket mer tålig mot slag och repor än vad 2K-lack är.
Helt klart att rekommendera på framvagnsbalkar, hjulupphängning och liknande.

Pulverlack är inte tålig mot slag, då spricker den. Pulverlackera en plan plåt och lackera en likadan med 2klack och slå med en hammare på båda. 2k lacken håller sig bäst. Pulverlacken spricker direkt.

Det tråkiga med pulverlack är ju att man inte kan bättra på det..

Så då är det bättre att lacka med 2k? tongue

Definitivt. Pulverlack skjuter lätt flagor av tex stenskott. Vet inte varför så många säger att pulverlack är så bra. Det är det inte på detaljer som rör sig och utsätts på det sättet som en framvagnsbalk skulle göra. Jag skulle penselmåla ett par lager, håller betydligt bättre.

Var inte rädd att använda "staketfärg". Det är ofta en seg och bra färg som tål mycket ,er stenskott etc. Glöm inte rätt grund bara.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
FullChokeRacing servicetekniker/montör
12 juni 2011 · 11 Inlägg

om man blandar pulvret med tex Cellulosaförtunning kan man bättra i typ stenskott och liknande

Volvo 245 (1992)
JWahlman
16 juni 2011 · 7 Inlägg

Glennviking skrev:
Pulverlacka e ganska billig, det e när de måste ställa om maskinen för just din lack som kan vara dyr. Men e det "vanlig" färg som dom ofta kör. Då kan det bli billigt. Det e dessutom mycket hållbart. Jämt och fin blir det med.

Ställa om maskinen? Vi har pulverlack på jobbet och man ställer aldrig om den. Det går till som så att man hänger upp delarna, sprutar på pulvret med den färgen man vill ha och sedan skickar man in delarna i ugnen. Sedan låter man dom stekes i sådär 20-40 min beroende på tjockleken av godset. Spruta delarna och sedan rengöra pistolen tar inte mer än 5 min, så jäkla smidigt smile

Pulverlack är otroligt slitstarkt jämfört med vanlig färg p.g.a. att det är en sorts plast. Och ska man använda pulverlack på sina bildelar där dom utsätts för mycket stryk så bör man grunda dom innan och viktigt av allt, blästra dom. Förarbete är som alltid otroligt viktigt!!! Stor skillnad och hållbarhet beroende på vem som pulverlackar smile

http://www.runlack.com/?p=pulverlack

Glennviking
16 juni 2011 · 93 Inlägg

Jag tänkte mer på ett företag som bara jobbar med pulverlack. Där har de ju oftast ett pulverkök. Man kan ju lacka manuellt med. Men det kostar ju oftast extra att ta fram lacken, rengöra sprutor osv. Själva pulvret e ju rätt billigt i jämförelse med arbetet.

JWahlman skrev:

Glennviking skrev:
Pulverlacka e ganska billig, det e när de måste ställa om maskinen för just din lack som kan vara dyr. Men e det "vanlig" färg som dom ofta kör. Då kan det bli billigt. Det e dessutom mycket hållbart. Jämt och fin blir det med.

Ställa om maskinen? Vi har pulverlack på jobbet och man ställer aldrig om den. Det går till som så att man hänger upp delarna, sprutar på pulvret med den färgen man vill ha och sedan skickar man in delarna i ugnen. Sedan låter man dom stekes i sådär 20-40 min beroende på tjockleken av godset. Spruta delarna och sedan rengöra pistolen tar inte mer än 5 min, så jäkla smidigt smile

Pulverlack är otroligt slitstarkt jämfört med vanlig färg p.g.a. att det är en sorts plast. Och ska man använda pulverlack på sina bildelar där dom utsätts för mycket stryk så bör man grunda dom innan och viktigt av allt, blästra dom. Förarbete är som alltid otroligt viktigt!!! Stor skillnad och hållbarhet beroende på vem som pulverlackar smile

http://www.runlack.com/?p=pulverlack

Jag driver KolfiberVinyl.se som ska bli Sveriges bästa sait för Kolfiberfilm och Solfilm :)
Volvo 855 "KolfiberVinyl Bilen" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang