Nu snyggar vi till stavningen gott folk, folk med dyslexi kan missa denna tråden.

Freddeponken
27 juni 2011 · 663 Inlägg

Lite slappt här på stavningen, lite väl mycket särskrivningar och alldeles för mycket sterios. Vad har hänt med språket? Vill ni inte vårda det svenska språket längre?

Dyslexi är en sjukdom och det respekterar jag, men alla har inte dyslexi så nu kan vi gå vidare!

Det finns tyyyysen trådar om detta men ingen tar till sig dom så jag gjorde en ny för att upplysa problemet! Kollar jag på en bil på låt säga blocket, ser jag taskig stavning så klickar jag vidare direkt, anser det oseriöst och det finns rättstavningsprogram i datorn att använda om man är osäker!

Visst man är inte perfekt själv men tror folk förstår det jag skriver ändå.

Hej då och ha det fint!

Senast redigerat av Freddeponken (27 juni 2011)

Marticus Meldem
27 juni 2011 · 917 Inlägg

okej frölåt

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Muttley
27 juni 2011 ·

Jag tycker att de görs för många onödiga trådar. Du har en blogg där din åsikt passar mycket bättre.
Om du hoppar över kanske ett klipp på blocket är ju mer din förlust, även om de stavar dåligt kan de ha en riktig pärla.
Men de är ju bara vad jag tycker.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
27 juni 2011 · 3 068 Inlägg

Denna tråden kommer med största sannolikhet att låsas inom en relativt kort framtid. Jag dock kan inte annat än att hålla med trådskaparen om att det skrivs på tok för dålig svenska. Detta gäller inte enbart på garaget.org, utan i allmänhet. Så för att skapa ett diskussionsunderlag för tråden så kan vi ju fråga oss vad som har hänt? Är det på grund av sämre skolor? Eller handlar det helt enkelt om ovilja att lära sig? Kan det vara så att man struntar i stavningen av ren lathet för att man tycker att budskapet ändå går fram?

En sak som jag har tänkt på är att många verkar överföra så kallat msn- eller sms-språk till forum etc.
Så jobbigt tycker jag det inte kan vara att skriva ut hela ord.

Men det som är lite skrämmande är att många inte tycker det spelar någon roll.

Bara en sån sak med särskrivningar.. hur svårt kan det vara? Om det låter som ett ord så skrivs det som ett ord.. Engelskan särskriver det mesta, men jag finner det osannolikt att man som svensk skulle vara bättre på engelska än på svenska..

Stefan Varberg Supraman
27 juni 2011 · 2 300 Inlägg

Kan bero på att 50 % sov på svenska lektionerna.
30 % har fortfarnade efter många års dataanvändande fortfarande svårt att hitta bland tangenterna.
Resterande 20% är så trötta när dom skiriver att det bara kan bli fel.
Detta av alla dom som inte riktigt fixar det skrivna svenska språket om man räknar bort dom med dyslexi.

tongue

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
careau
27 juni 2011 · 1 624 Inlägg

Den mest ointressanta tråden som skapats, elelr vads äger ni?

Freddeponken
27 juni 2011 · 663 Inlägg

tkd_rille skrev:
Jag tycker att de görs för många onödiga trådar. Du har en blogg där din åsikt passar mycket bättre.
Om du hoppar över kanske ett klipp på blocket är ju mer din förlust, även om de stavar dåligt kan de ha en riktig pärla.
Men de är ju bara vad jag tycker.

Ingen som läser bloggarna längre tyvärr, bloggen på gorg är nästintill död och du behöver inte läsa tråden om du inte vill...

vonU
27 juni 2011 · 93 Inlägg

Jag brukar (90% av gångerna) påpekanär mina vänner skriver antingen fel eller särskrivet. Nu har det börjat gå så långt att dom kollar igenom varje rad jag skriver för att kunna ge igen och påpeka mina egna brister smile

Ibörjan var det en kul grej, men nu är det ett mission. Reta/störa/provocera dom i min närhet som särskriver (facebook är lysande!) ger både leenden hos dom som är med när någon blir tillrättavisad och den utsatte lär sig (oftast) till nästa gång smile

Muttley
27 juni 2011 ·

Freddeponken skrev:

tkd_rille skrev:
Jag tycker att de görs för många onödiga trådar. Du har en blogg där din åsikt passar mycket bättre.
Om du hoppar över kanske ett klipp på blocket är ju mer din förlust, även om de stavar dåligt kan de ha en riktig pärla.
Men de är ju bara vad jag tycker.

Ingen som läser bloggarna längre tyvärr, bloggen på gorg är nästintill död och du behöver inte läsa tråden om du inte vill...

Jo jag måste läsa allt. Och påpeka att de är just onödig tråd och blogg.

Låt folk stava fel. Fattar du inte vad dem skriver så kan du be dem stava om. Har nog aldrig haft problem att förstå någon här på forumet förutom när fylleskrivning är igång.

Marticus Meldem
27 juni 2011 · 917 Inlägg

stör mig också på folk som klagar på stavning. Är stavningen så illa att du över huvud taget inte kan förstå vad personen menar? inte? varför bry sig?!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Germax
27 juni 2011 · 12 086 Inlägg

Jag skriver relativt korrekt och försöker vänja mig av gamla MSN-vanor som "lr", "oxå" etc.

Tycker det är mycket trevligare med korrekt svenska, något väldigt många lider brist av.
Men kör folk runt i skrotfärdiga 740 förstår jag att dom skiter i att skriva med stor bokstav.

Sushikocken Sleeper
27 juni 2011 · 3 084 Inlägg

Man böhever bara frötsa och sitsa boktsaven i vraje ord för att se vad som såtr. Rsten är skitsmma
det fxiar en normal hjänra.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Freddeponken
27 juni 2011 · 663 Inlägg

tkd_rille skrev:

Freddeponken skrev:

tkd_rille skrev:
Jag tycker att de görs för många onödiga trådar. Du har en blogg där din åsikt passar mycket bättre.
Om du hoppar över kanske ett klipp på blocket är ju mer din förlust, även om de stavar dåligt kan de ha en riktig pärla.
Men de är ju bara vad jag tycker.

Ingen som läser bloggarna längre tyvärr, bloggen på gorg är nästintill död och du behöver inte läsa tråden om du inte vill...

Jo jag måste läsa allt. Och påpeka att de är just onödig tråd och blogg.

Låt folk stava fel. Fattar du inte vad dem skriver så kan du be dem stava om. Har nog aldrig haft problem att förstå någon här på forumet förutom när fylleskrivning är igång.

Härligt att vi har yttrandefrihet i sverige, du får tycka vad du vill och jag tycker vad jag vill. Men kom inte och säg vad jag SKA göra...kommer alltid störa mig på stavning och att folk är så jäkla slapphänta och inte bryr sig!

Freddeponken
27 juni 2011 · 663 Inlägg

JapMax skrev:
Jag skriver relativt korrekt och försöker vänja mig av gamla MSN-vanor som "lr", "oxå" etc.

Tycker det är mycket trevligare med korrekt svenska, något väldigt många lider brist av.
Men kör folk runt i skrotfärdiga 740 förstår jag att dom skiter i att skriva med stor bokstav.

Klart det är trevligare om folk skriver korrekt wink

Hamilton
27 juni 2011 · 8 865 Inlägg

Låser och hänvisar till bloggen.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang