Volvo s70 2.5t, går bättre än andra 2.5t & t5or men ser ej ngt chip i boxen?

Jonnsard
26 juni 2011 · 458 Inlägg

Hej!

Jag tycker att bilen går "för bra" faktiskt, jag har öppnat upp boxen och förra ägaren sade att programvaran var uppgraderad.

Bilen är mycket speciell i sig, första ägaren är Volvo Personvagnar själva så bilen har varit direktörsbil/uppvisningsex för volvo och inredningen i skinn/alcantara skiljer sig från vanliga x70r inredningen.

Styrboxen ser ju helt orörd ut, men jag undrar... om den skulle varit chipad så vart skall då chippet sitta? Jag kan inte se någon sockel där man kan sätta ett chip stort nog för ATM/BSR... Eller skiljer sig boxen så mkt jämfört med 850 boxarna?
Numret är Bosch 261 204 456

Tackar för hjälp
Mvh John

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105837/105837-39d1ffa9f8de04f7a25d96a9978bd13a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105837/105837-c291f162cbb5b894edf77004372d05c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105837/105837-b9261d8a860c435df170be79f8048973.jpg

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Danne_t5
27 juni 2011 · 128 Inlägg

om bara programvaran är uppdaterad så har dom inte bytt något chip utan bara kopplat in en data och ändrat lite värden i programmen tongue 850 boxarna e helt annorlunda. deras 3 sista siffror är 549 (manuell) eller 579 (automat)

Volvo v70 "NUXEN" (2013)
o_lindh
27 juni 2011 · 347 Inlägg

Jag har för mig det brukar stå EPROM på det chipet som programmeras om. Det kan vara så att dom bara plockat ut det, programmerat om det och sedan lött tillbaka det igen utan att sätta i en sockel så då ser du ingen skillnad mot original.

Jonnsard
27 juni 2011 · 458 Inlägg

Precis min tanke med, men säg ifall jag skulle vilja chippa bilen på säg atm, för dom löder väll in ett rektangulärt chip med cirkus 24ben, jag kan inte se ngnstans i min box där dom skulle få plats med det bara? Är min box en annorlunda box mot andra 2.5t boxar till x70 med tanke på hur annorlunda allt annat är med bilen?
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
SLG
27 juni 2011 · 498 Inlägg

Om du har en äkta 2.5t med 193hk orginal med elektronisk gasspjäll så chipar man genom OBD uttaget vid sitter vid armstödet. På dom äldre x70 så lödar man in chipet. Om du tycker din bil går bättre en alla andras så tycker jag du skall bänka den och se vad du har.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
spokenratt
27 juni 2011 · 3 860 Inlägg

Om inte annat så på min kunda man se BSR programet när min kopplades upp mot volvos dator, kanske kan funka på din me..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Jonnsard
28 juni 2011 · 458 Inlägg

SLG: Problemet är ju att det är en 97a med mekaniskt spjäll och ej elektriskt.
spokenratt: Tack för tipset skall allt gå till volvo och kolla om detta går även med de gamla boxarna smile!

Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Jonnsard
28 juni 2011 · 458 Inlägg

Min laddar 0,5 med..
Kan du inte kolla upp numret till din box om lådan inte är original nitad?
Börjar fundera på om Volvo stoppat i en lite mer race optimerad box i vissa bilar..
/john

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
turbodeath
28 juni 2011 · 2 452 Inlägg

är det lilla chipet man byter ut...o volvo kan programmera via odr på dom ...det kan även bsr samnt atm göra med....jag brukar löda i en sockel med tanke på att oftast när du löder av dom gamla chipen så är det inte lätt att montera tillbaka dom...fäster inte på samma sätt därav varför man löder i sockel i dom...när den är chippad så laddar den på en orginal utan downpipe ca 0,7...med 3 tums system så hammnar laddet på 0,9-1,0 det är vad dessa motorer tål....

döden kommer tillbaka
Marlboroman
28 juni 2011 · 8 234 Inlägg

Jonnsard skrev:
Börjar fundera på om Volvo stoppat i en lite mer race optimerad box i vissa bilar..

Det finns ju en annan förklaring. För om inte laddtrycket höjts eller någon modifiering gjort med andra kammar eller större turbo till exempel så finns inte så mycket att hämta i mjukvaran.

Och då blir ju frågan helt plötsligt om andra saker som t.ex i vilket skick din motor är och i vilket skick deras motorer är. Dessutom spelar ju faktiskt den som kör stor roll i det hela. Dessutom är ju inte ltt-motorerna lika beroende av laddtryck för att det ska hända nåt som T5.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang