Volvo v40 - 98! Ryckig gång samt läcker vatten och olja

ThellaaN
10 maj 2011 · 66 Inlägg

Tjena.

Har som sagt en v40 som går jäkligt ryckigt på lite lägre varv, vilket slutar helt eller delvis på dom lite högre varvtalen. Tänkte först att de kunde ha något med tändningen eller luften att göra, men började tänka om när bilen helt plötsligt gick upp mot 90grader.

Vattnet va tomt, och har fått fylla på 3 gånger på en månad. Har läst att de är ett vanligt fel på just denna bilen med läckage i kylaren?! (Vet inte om det stämmer dock)

Idag var jag ute och körde i de fina vädret med rutorna nere och hörde riktigt hur ventilerna hade börjat knacka.. Stannade omgående och kollade oljan! Totalt snustorr sticka trots att den servades för 3 månader sedan.. :S

Jag frågade en kompis om det inte kan bero på toppackningen, men han sa att eftersom den hade bra värden på besiktningen för 2,5 månad sen kunde inte toppackningen va trasig. där finns inga oljefläckar / vatten på min parkeringsplats heller, så den borde ju inte pissa olja i allafall..

Någon som har en aning om allt KAN vara sammanhängande, eller om de är 3 helt skilda fel..?

Tack på förhand

744_boy S40 T4 paawha!
11 maj 2011 · 200 Inlägg

tjo! ingen aning men min s40 går väldigt dåligt vid kallstart och blöddrar och klarar inte alls gå på tomgång själv utan får alltid sitta å smågasa dom första 2min, den dricker med massa olja och undrar med va de kan vara för fel, ryker lite med men dricker inget vatten alls tongue motorn e en 2.0sugis som gått 24 tusen mil nu tongue

Volvo S40 "KOGGY - The Bad One" (1996)
Volvo 945 classic "den snea" (1998)
Volvo 945 classic "lång milaren" (1998)
ThellaaN
12 maj 2011 · 66 Inlägg

Ingen som har en aning? :S

744_boy S40 T4 paawha!
12 maj 2011 · 200 Inlägg

verkar inte såhmm men ryker din mycket lr? om den troligtvis drar både olja och vatten å går kasst så e det förmodligen topplockspackningen te 99% skulle ja tippa på tongue

ThellaaN
12 maj 2011 · 66 Inlägg

De tror jag också att de är .. men så sa min kompis att de inte kan va den då besiktningens avgasprover visade bra :S

gamlingen
12 maj 2011 · 5 198 Inlägg

Gör ett kompressionstest och testa om du har avgaser i vattnet,,,

744_boy S40 T4 paawha!
13 maj 2011 · 200 Inlägg

oljan e inte lite vit grå aktig då? isf läcker ju vattnet in i motorn å de e drf den går dåligt, med största sannolik topp packningen som gått tongue

rickard_norstedt
4 juli 2011 · 10 Inlägg

Fick du någon rätsida på det? Har nämligen liknande fel på min v40 :S

Mikeie_t4
4 juli 2011 · 30 Inlägg

Har nästan liknande problem med min v40 t4.men mitt problem är att den går som vanligt när den är kall och när den blir varm så börjar den blöddra å rycka å hosta och svarar inte på gasen.

Har haft den på verkstaden nu 1 vecka och dom kan inte hitta fel.

dom har bytt tändkablar,tändspolar,värme sensor,o-ring till oljeröret. Plockat ner avgassystemmet och bara kört turbon och kollat den samt kollat lmm och bilen går lika dåligt än..datorn visar inga fel meddelanden heller..så vi står och är helt clueless på vad det är..väntar svar från volvo supporten men dom är ju lika snabb som en gammal tant på 90 år med rullator

Volvo 855 "t5" (1995)
Volvo 945 "FT" (1993)
rickard_norstedt
4 juli 2011 · 10 Inlägg

Mikeie_t4 skrev:
Har nästan liknande problem med min v40 t4.men mitt problem är att den går som vanligt när den är kall och när den blir varm så börjar den blöddra å rycka å hosta och svarar inte på gasen.

Har haft den på verkstaden nu 1 vecka och dom kan inte hitta fel.

dom har bytt tändkablar,tändspolar,värme sensor,o-ring till oljeröret. Plockat ner avgassystemmet och bara kört turbon och kollat den samt kollat lmm och bilen går lika dåligt än..datorn visar inga fel meddelanden heller..så vi står och är helt clueless på vad det är..väntar svar från volvo supporten men dom är ju lika snabb som en gammal tant på 90 år med rullator

oj fan! trist! hoppas du får svar snart! har tyvärr inga tips jag heller, är fortfarande förbryllad hmm

Mikeie_t4
4 juli 2011 · 30 Inlägg

rickard_norstedt skrev:

Mikeie_t4 skrev:
Har nästan liknande problem med min v40 t4.men mitt problem är att den går som vanligt när den är kall och när den blir varm så börjar den blöddra å rycka å hosta och svarar inte på gasen.

Har haft den på verkstaden nu 1 vecka och dom kan inte hitta fel.

dom har bytt tändkablar,tändspolar,värme sensor,o-ring till oljeröret. Plockat ner avgassystemmet och bara kört turbon och kollat den samt kollat lmm och bilen går lika dåligt än..datorn visar inga fel meddelanden heller..så vi står och är helt clueless på vad det är..väntar svar från volvo supporten men dom är ju lika snabb som en gammal tant på 90 år med rullator

oj fan! trist! hoppas du får svar snart! har tyvärr inga tips jag heller, är fortfarande förbryllad hmm

Skojar du..tror du ja är då..men har fått ett tips som ja gav vidare till grabbarna på verkstaden som min farsa fick av en han känner som är rallymeka åt volvo..han trodde mest på databoxen

Volvo 855 "t5" (1995)
Volvo 945 "FT" (1993)
gamlingen
4 juli 2011 · 5 198 Inlägg

Gör som en ovan skrev.. komptesta och teste co halt i expensionskärlet.  Misstäkt topphaveri alternativt packning

rickard_norstedt
4 juli 2011 · 10 Inlägg

Mikeie_t4 skrev:

rickard_norstedt skrev:

Mikeie_t4 skrev:
Har nästan liknande problem med min v40 t4.men mitt problem är att den går som vanligt när den är kall och när den blir varm så börjar den blöddra å rycka å hosta och svarar inte på gasen.

Har haft den på verkstaden nu 1 vecka och dom kan inte hitta fel.

dom har bytt tändkablar,tändspolar,värme sensor,o-ring till oljeröret. Plockat ner avgassystemmet och bara kört turbon och kollat den samt kollat lmm och bilen går lika dåligt än..datorn visar inga fel meddelanden heller..så vi står och är helt clueless på vad det är..väntar svar från volvo supporten men dom är ju lika snabb som en gammal tant på 90 år med rullator

oj fan! trist! hoppas du får svar snart! har tyvärr inga tips jag heller, är fortfarande förbryllad hmm

Skojar du..tror du ja är då..men har fått ett tips som ja gav vidare till grabbarna på verkstaden som min farsa fick av en han känner som är rallymeka åt volvo..han trodde mest på databoxen

Jaha, men borde inte de generera någon slags felkod?

Mikeie_t4
4 juli 2011 · 30 Inlägg

rickard_norstedt skrev:

Mikeie_t4 skrev:

rickard_norstedt skrev:
oj fan! trist! hoppas du får svar snart! har tyvärr inga tips jag heller, är fortfarande förbryllad hmm

Skojar du..tror du ja är då..men har fått ett tips som ja gav vidare till grabbarna på verkstaden som min farsa fick av en han känner som är rallymeka åt volvo..han trodde mest på databoxen

Jaha, men borde inte de generera någon slags felkod?

är ju det som är felet..kanske finns en felkod men den syns inte på datorn=databoxen kan vara trasig och visar fel meddelanden typ 0 meddelanden fast det kanske finns nått genom att motorlampan tänds ibland och dsa med men slocknar när man slår av tändningen och startar bilen igen

Senast redigerat av Mikeie_t4 (4 juli 2011)

Volvo 855 "t5" (1995)
Volvo 945 "FT" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang