Håller Skylinen på o kasta in handduken!?

Onlyrobin
7 juli 2011 · 434 Inlägg

min R33 GTR har börjat ryka "lite blått" då den är kall om man varvar upp den?
bilen går som en klocka annars efter att jag bytt olja och att jag bytt till iridium stift, går riktigt bra.

samt en annan grej är att jag har ett irriterande metalliskt ljud som kommer framifrån motorn, det låter som nån spännrulle eller nått men jag kan inte hitta vars ljudet kommer ifrån.

var förbi och kikade på en annan skyline gtr idag r32 samma motor såklart, han hade ett oljetryck då den är kall på 3kg!? min ligger på 7 kg då den är kall och 3 kg på tomgången då den är varm!
vad innebär det??smile att jag har en heavy duty pump därinne?


vad tror ni är det sista 10 milen sen smäller det el?smile



bilen går som sagt skitbra laddar som den ska etc och drar fint.

men jag är nervös över det metalliska ljudet samt att den börjat ryka lite då den är kall, kan det vara ventiltätningarna?

eacan
7 juli 2011 · 595 Inlägg

Lite segt det där låter. Hoppas du löser det!

Blå röken kan bero på ett antal saker.
Har du för mycket olja i motorn? (Den förbränner då olja, vilket ger blå rök)
Är snurrbosarna i bra skick? Kan ju vara dem som ger ljudet du pratar om, med glapp i lagret.
Kan även läcka olja ur turbon som ger röken.
Annars kan tätningarna i vevhusventelationen vara dåliga. Men det är väl mindre troligt.

Svårt att säga vad det exakt kan vara, kan bero på flertal saker.. (Röken alltså.)
Där var några tips.

Men jag skulle kolla snurrorna om jag var du!

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
dundersmurfen smurfidunder
7 juli 2011 · 327 Inlägg

Jag hörde ett tickande framtill på min rb på morgonen, på kvällen stog den längs vägen med rasad oljepump...

7kg vid kallstart låter normalt...

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Onlyrobin
7 juli 2011 · 434 Inlägg

Okej:) ja alltså den har låtit sådär ett bra tag! alltså det där klingande ljudet? det låter mer som att det kommer framifrån, min första tanke var nån glidrulle eller ac,n men jag har smort upp det och kikat och hittar inte källan till ljudet!


jag har ju bra oljetryck, även då den är varm etc,

jag ska dubbelkolla volymen, jag har faktiskt bytt olja och den började ryka efter det! men jag är rätt säker på att mängden är rätt.


suck... är det nu man ska börja klura på 1000hp på alla fyra projektet?

var o kollade på en r32,a idag och vid kall motor så hade han enbart 3kg i oljetryck? och jag har 7 kg, tyckte det var skumt?

Onlyrobin
7 juli 2011 · 434 Inlägg

Det verkar inte som att handduken kastas in än!

det här är helt sjukt, jag har fyllt på för mkt olja IGEN!! bilen är ju omöjlig,
jag tappade ur oljan (bilen stod i våg) lät det rinna i säkert 1 timme bara för att jag hade tid,
fyllde på det som skulle vara lät den stå en stund, kollade perfekt på stickan,
jag har kört bilen i 2 dagar och igår så rykte den ju lite då pga att den säkert tryckt lite olja.

jag tappade ur några dl och körde i lite omega engine seal treatment för säkerhets skull.


sen en annan grej det klingande ljudet kommer från AC kompressorn!! nästan 100 p åatt det är därifrån,


den kanske överlever sommaren i alla falL!

EvoJenza
7 juli 2011 · 151 Inlägg

Jag brukar starta motorn och låta den gå ett par minuter innan jag kollar stickan.

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juli 2011 · 13 806 Inlägg

EvoJenza skrev:
Jag brukar starta motorn och låta den gå ett par minuter innan jag kollar stickan.

motorn ska vara avstängd och sen ska man vänta en bra stund annars överfyller man motorn om man har den igång vid kontrollen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
EvoJenza
7 juli 2011 · 151 Inlägg

jag menar. jag tömmer oljan, fyller på 4 liter (motorn rymmer 4,3) väntar 10 minuter, startar motorn låter den gå om inte lampan lyser vill säga, stänger av motorn, efterfyller, klart!

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang