Ford focus flexifuel -04 misständer

perrkas fullt ös medvetslös
10 juli 2011 · 122 Inlägg

tjena

jag har tyvärr blivit ford-ägare och det straffade sig genast. det rör sig alltså om en focus flexifuel -04 kombi, den har nu vid 2 tillfällen börjat misstända och hacka i motorn. Motorlampan börjar blinka och bilen misständer mer och mer tillslut går den inte ens på tomgång. förra gången hade vi den inne på ford som misstänkte att dert var tändlägesgivaren som ballat ur och att det bara var att nollställa den med "datorn", dom va så snälla och bytte tändstift och tändmoduln åxå. nu har samma sak hänt igen och det första jag kollar är tändstiften och dom ser inte det minsta slitna ut, tändmodulen vet jag inte hur man testar tyvärr men jag tror inte det är den som är problemet heller. jag tror att det är tändlägesgivaren eller så har styrenheten rasat helt. big_smile. jävla ford.....
mitt i allt mörker frågar jag er här om ni har några upplyftande ideér/erfarenheter som kan få saker å ting o ljusna något...

tack på förhand/perrka

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 318i (1987)
BMW 635 Csi (1983)
robbinT
10 juli 2011 · 341 Inlägg

plocka loss spridarna och titta så dom inte läcker in massa soppa i cylindrarna, brukar vara ganska vanligt, eller om du kört på etanol så brukar det räcka att knacka på spridarna med en skruvmejsel och alltid tanka bensin smile

perrkas fullt ös medvetslös
10 juli 2011 · 122 Inlägg

jag ska gå ut o prova med en gång.
jag tycker dock att det är konstigt att det börjar knappt kännbart sen slytar det med att motorn knappt går att starta...l

någon som vet ett enkellt sätt att se om tändmodulen funkar som den ska???

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 318i (1987)
BMW 635 Csi (1983)
robbinT
10 juli 2011 · 341 Inlägg

ett annat fel som brukar vara på dom är ju tändspolen, då går den bara på 3 burkar, bara testa ta upp en tändkabel i taget en liten bit och lyssna om den tänder, använd något verktyg med gummihandtag så man slipper stötar

perrkas fullt ös medvetslös
11 juli 2011 · 122 Inlägg

nu har jag testat det mesta. dragit sladdar o provat för o se skillnaden. inte mycket hände dock. drog jag gasspjällgivaren hända inget drog jag en vakumslang som jag tror går till nåt som liknar vakumklockan till tändningen på äldre bilar, då gick den upp lite i tomgång men återgick tyvärr ner till samma konstiga pendlande i tomgång efter en stund. utan nåt pillande alls pendlar tomgången nu mellan 500-1500 verkar som motorn verkligen kämpar för att hålla tomgången. håller jag sen varvet på 3000 är varvet helt still, pendlar inte alls.
det jag har kommit fram till är att felet borde ligga i tändningsändringen med varvtalet. vad som pajat är jag dock osäker på. har vart inne på tändlägesgivaren????
vart sitter den på denna bilen??

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 318i (1987)
BMW 635 Csi (1983)
darkwizard Fordonstekniker
11 juli 2011 · 1 740 Inlägg

Vet ej hur insatt du, men som jag har läst verkar det ej vara mycket. Hur ser tändstiften ut? Är det nån som är renare än dom andra? Om, så kolla spridarn på det stift som är renast. Är det en gul gegga i spridarn, så byt. Om detta ej hjälper, så får du nog även programera om databoxen, för den kan ha gått och blivit senil. Olika blandning av bensin och ethanol, och korta sträckor, gör att databoxen tappar minnet.

Ett tips, går du över från ethanol, till bensin, så ska du köra minst 2 mil för att databoxen ska kunna samla på sig all data.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
perrkas fullt ös medvetslös
11 juli 2011 · 122 Inlägg

jag har haft den inne när den blev så här för drygt en månad sen och då sa dom ungefär som du säger nu, det med boxen och övergången mellan bensin och metanol. tror dock inte det är nåt skit i spridarna, tror mer på boxen oxh den där tändlägesgivaren vart fan nu den kan sitta. har du svaret på det är jag tacksam.. motorn sitter ju på fel håll så det är svårt o komma åt o titta runt hela

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 635 Csi (1983)
BMW 318i (1987)
darkwizard Fordonstekniker
11 juli 2011 · 1 740 Inlägg

Tändläges givarn sitter på baksidan av motorn, vid växellådan. Kan även vara kamläges givarna, sitter 2 st på din motor, dom sitter ovansidan, vid 4;ans cylinder.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
robbinT
12 juli 2011 · 341 Inlägg

Är väl en 1,6a då har? då sitter det bara en kamlägesgivare vid 1an på baksidan mot torpeden, men brukar din nivågivare flumma när du tankar? typ gå upp sakta eller inte gå hela vägen  upp? är ett vanligt fel på dom att nivågivaren inte fungerar korrekt och då nollas inte motorstyrdonet bränsleblandningen, man kan nolla den med dator och då märker man direkt om felet ligger där, men skruva loss spridarna å titta till dom

perrkas fullt ös medvetslös
12 juli 2011 · 122 Inlägg

ok. RobbinT,  ja, det är en 1,6a. det du skriver om nivågivaren till tanken stämmer precis. tar en bra stund innan den är uppe på fullt.
nu har problemet dock löst sig, jag drog en vakumslang som gick till nån dosa som satt vid vänster sida upp mot torpeden, nån manick typ EGR eller liknande. då stabilliserade sig tomgången om än dock lite hög. jag körde några hundra meter och sen vart allt bra.
tror boxen hitta rätt "tändläge" igen., big_smile gött o löst det precis innan vi skulle dragit den till verkstan.

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 318i (1987)
BMW 635 Csi (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang