Vaxa bilen, hjälp!

Torlejf Bilvårdstönt.
21 juli 2011 · 1 109 Inlägg

Powerman skrev:

Torlejf skrev:

Powerman skrev:
Alla tips är väl bra. Har man aldrig vaxat en bil förut skulle jag inte ge mig på med maskin första gången åtminstone. Sen om man gillar sämskinn är ju valfritt. Tycker allt av syntet är skit som man ska torka torrt med. Finns ju alternativ med tryckluft också. Men det är ju oftast inget man har tillgång till hemma wink

Till att börja med måste begreppen sorteras ut lite.

Vaxa: Ingen påverkan på lack utan bara ett skydd. Bilen blir lättare att tvätta samt lite blankare.
Polera: Ta bort repor, defekter och oxider. Bilen blir blankare.

Polering efterföljs alltid av vaxning/lackskydd.

Att polera med maskin första gången man gör det är inte svårt. Köper man en sådan maskin på t.ex Biltema så är man idiotsäker. Det går inte att förstöra nått med den om du inte slänger på en näve grus på bilen lite då och då.

Mvh. David.

Exakt Lite andra puckar på biltemas maskin bara så går det genast lättare och gör bättre nytta smile
Hälsar Powerman.

Jösses, vad lätt du ändrade dig.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Powerman Japan Quality
21 juli 2011 · 670 Inlägg

Torlejf skrev:

Powerman skrev:

Torlejf skrev:

Till att börja med måste begreppen sorteras ut lite.

Vaxa: Ingen påverkan på lack utan bara ett skydd. Bilen blir lättare att tvätta samt lite blankare.
Polera: Ta bort repor, defekter och oxider. Bilen blir blankare.

Polering efterföljs alltid av vaxning/lackskydd.

Att polera med maskin första gången man gör det är inte svårt. Köper man en sådan maskin på t.ex Biltema så är man idiotsäker. Det går inte att förstöra nått med den om du inte slänger på en näve grus på bilen lite då och då.

Mvh. David.

Exakt Lite andra puckar på biltemas maskin bara så går det genast lättare och gör bättre nytta smile
Hälsar Powerman.

Jösses, vad lätt du ändrade dig.

Mvh. David.

Nej jag använder aldrig maskin.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Mikael1977
21 juli 2011 · 67 Inlägg

Torlejf skrev:
Det är svårare att polera för hand än med en sådan maskin från Biltema.
Hur gör ni om ni ska snicka? Slår ni i spik med laksakhammare först innan ni lär er slå med en riktig hammare?

Att hålla sig borta från roterande maskiner kan vara bra tills man vet hur medel ska användas och man kan se när man gör något fel.

Sen kan man ju diskutera om några av tipsen här ovan ens är värda att läsa.

Mvh. David.

Jag siktar till att det är första gången, men jag ser poängen med att man ska våga testa nya saker.
Jag har aldrig testat Biltemas maskin så jag ligger lågt i terrängen här...men är den så lätt att jobba med som det sägs så är det bara att tuta och köra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang