Passat -00 Dåligt/inget laddtryck

JonasSv
13 juli 2011 · 14 Inlägg

Som rubriken lyder har jag dåligt eller inget laddtryck. Vid accelerationer varvar den men man känner att turbon inte hänger med.

Hade ett liknande problem tidigare, men då drack även bilen 1,4l/milen. Problemet då var lambda sonden och efter jag bytte den blev bilen bra igen i några veckor tills den för några dagar/vecka sen började bli slö igen.

Har nu skaffat en egen OBD-II kabel och läste felkoderna igår och fick följande felkod:
1 Fault Found:
17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
            P1557 - 35-00 -  -
Readiness: 0000 0000

Har läst runt en del men endast hittat sidor på engelska och ingen direkt lösning. Har förstått att det rör sig om en läcka i slangarna till/från turbon samt att det kan vara N75 ventilen. Vad heter denna ventil om jag ska köpa en ny, hittar nämligen ingen reservdel som heter N75. Vart kan jag köpa en ny, och vart sitter ventilen?

Hur ska jag gå tillväga för att felsöka slangarna, vilka bör jag titta extra på? Lägg gärna upp lite bilder, känner mig rätt osäker på vilka slangar jag ska följa.

Alla tips tas tacksamt emot

Mvh

Jonas

a200
13 juli 2011 · 6 Inlägg

plocka bort dumpventilen o kolla den
troligen läcker den igenom

Audi-Alex
1 augusti 2011 · 45 Inlägg

3C passat? Kan var insugsslangen till turbon som gått sönder eller lossnat. Alltså slangen som sitter jävligt bökigt till på höger sida bakom motorn mellan torpeden och motorn.

/Alex

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang