Skoda Fabia 1.2 -03. Växellådan krånglar, går inte att få i 4an under färd. Stillastående inga problem.

roszival
4 augusti 2011 · 3 Inlägg

Skoda Fabia 1.2 -03
Miltal: 9500

Hej!
Det har uppstått ett litet problem då det är i stort sett omöjligt att få i 4an när man kör! Jag har fått i den en gång men jag vet inte hur jag bar mig åt. Nu undrar jag om någon kan veta vad som är fel?

Som rubriken anger så är det inga problem att växla till 4an då bilen står stilla (fast igång). Men detta kanske inte är till någon hjälp men jag tänkte att det kan vara värt att nämna ändå. Annars går växlingen felritt. Jag kan växla precis som förut mellan de övriga växlarna och felet uppstod mycket plötsligt. Jag har ingen aning om vad som kan ha hänt! Bilen går fint i övrigt.

Det som gör det hela ännu värre är att det inte är min bil så det har uppstått lite utav en nödsituation!

Tacksam för hjälp!
Niklas

Senast redigerat av roszival (4 augusti 2011)

uhlin
4 augusti 2011 · 2 835 Inlägg

Hej!

Eftersom du får i växeln utan problem då du står still så är det nog en synkring som tackat för sig, definitivt lättast att byta växellåda.

roszival
4 augusti 2011 · 3 Inlägg

okej, tack. Så det går inte att byta den där synkringen då? Kan man utesluta det helt?

titum
4 augusti 2011 · 164 Inlägg

gå först och prata med en skoda verkstad, kommer ihåg att de var strul med 4:an eller 5:an på vissa äldre fabia som var ett enklare fel

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
roszival
4 augusti 2011 · 3 Inlägg

Okej, tack så mycket! Får väl bli så.. hoppas att det går att lösa utan lådbyte för då lär det väl springa iväg en del antar jag .....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang