Söker kunnig personer ang volvo:s b234f motor

volvo142-73
21 juli 2011 · 385 Inlägg

De läcker inte från grenröret? Brukar visserligen smattra.

Mvh

Andenkommer
21 juli 2011 · 35 Inlägg

svar nej det läcker ingenstans

volvo142-73
21 juli 2011 · 385 Inlägg

Bra bränsletryck? Om svaret är ja, så byt bränslebox med någon, fungerar inte de blir tändbox nästa steg.
Mvh

twin_cam Smålänning
21 juli 2011 · 7 877 Inlägg

Prova med en annan styrbox som sagt, men mät bränsletrycket först. Är bägge pumparna hela?

volvo142-73 skrev:
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/MAP-sensor

Den stämmer väl inte hundra procent men nästan.

Mvh

Spalr ingen roll för någojn sådan finns inte på dom motorerna, enbart vissa 240/740/940GL av tidig 1990-tals årsmodell som har det. (De som har Regina motorstyrning)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
StlpMK Team T-Röd Racing
21 juli 2011 · 507 Inlägg

twin_cam skrev:

volvo142-73 skrev:
Om de finns nån map-sensor på 16v (vilket det borde) prova att byta den innan.

Mvh

Nej, finns ingen. Däremot en luftmassemätare, som kan strula.

0 280 212 010 fram till -89
0 280 212 016 efter -90

-89 Fanns både 016 och 010 så lite lurigt där..

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
volvo142-73
22 juli 2011 · 385 Inlägg

twin_cam skrev:
Prova med en annan styrbox som sagt, men mät bränsletrycket först. Är bägge pumparna hela?

volvo142-73 skrev:
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/MAP-sensor

Den stämmer väl inte hundra procent men nästan.

Mvh

Spalr ingen roll för någojn sådan finns inte på dom motorerna, enbart vissa 240/740/940GL av tidig 1990-tals årsmodell som har det. (De som har Regina motorstyrning)

Fick reda på detta för några inlägg sedan då jag tipsa om map-sensorn (om de skulle funnits). Länken är utlagd då trådskaparen fråga vad en map-sensor var.

Mvh

Andenkommer
24 juli 2011 · 35 Inlägg

hejsan har idag hållit på med bilen  men ej lyckats. Har provat med andra boxar men utan resultat,går lika dant som med mina gammla. Provade att mäta lamdan pendlar mellan 0,2-0,8 10-12ggr per 10sec lite svårt att hålla räkningen då detta går fort.
har kollat vad som händer om man kopplar ur elkontakter till olika saker .
lmm vid urkoppling händer:går ner i varv lite ojämnt men ökar igen efter ca10-15sec till det som han gick på innan bortkoppling
spjällhuskontakt :lägre motorvarv och oroligt
tempgivare till motorstyrning: ingen respons trots ny givare inget hörbart händer
evapventil: ökar motorvarv lite tycker att den går lite bättre (renare)
lamban : ungefär samma gång som tidigare
kontakter till spridare: lossar man en i taget så går den illa samma på alla
lika med tändhattar lossa en i taget och den går illa
vad kan vara fel

aF
24 juli 2011 · 357 Inlägg

Uppkom problemet i samband med renoveringen av toppen?

Tobbe_1987
24 juli 2011 · 2 Inlägg

Blev ventilerna inslipade i samband med renoveringen?

Chevrolet Silverado 2500 "Chevy V8" (1991)
Andenkommer
24 juli 2011 · 35 Inlägg

hoppas det då jag lämnat iväg toppen

Andenkommer
24 juli 2011 · 35 Inlägg

gjort detta motor från fläkt till torpedvägg har kompvärden
1:12bar   
2:11,6
3:11,7
4: 11,6
Har för mig att det var så här annars står det i tidigare tråd mvh anders

Andenkommer
2 augusti 2011 · 35 Inlägg

hejsan lägger ut en fråga
kan man byta topp till en vanlig 531 topp utan för mycket jobb runt omkring.
och vad behöver jag tänka på , kan någon lämna ett så bra svar som möjligt.
mvh anders

Andenkommer
15 augusti 2011 · 35 Inlägg

har lite funderingar vad händer om jag tankar ren e85 och bes med detta det kan väl knappas bli några värden att tala om eller har jag fel
mvh anders

loow Jävel
15 augusti 2011 · 2 018 Inlägg

Jag hade fel avgasvärden på min. Då svetsade jag hålen i avgasröret o tankade 50/50 med e85. se gick den igenom.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Mike_87 V O L V O
15 augusti 2011 · 401 Inlägg

HEJSAN!

Jag är ingen expert men det låter som bilen inte får luft eller bränsle på rätt sätt.

Antingen lambdan eller luftmassemätaren eller annars bränslepump /slang.
Jag har lite ojämn tomgång på min 740, men luftfiltret är inte det vackraste. Det ska bytas smile

Gamla bränsle / luft slangar spricker och då uppstår ju läckage. Har du kollat alla slangar?

Hade ett läckage på min 850 på spridare-bryggan som jag bytte. Därefter blev det stabilare tomgång wink

V O L V O 7 4 0
_____________________________
smurfrosa
17 augusti 2011 · 32 Inlägg

har nästintill samma problem me min 16v förutom att min tomgång e bra men ger väldigt dåliga värden endå.....men om du inte redan gjort det så skadar det inte å plocka loss å rengöra hela flamfällan/vevhus ventilationen kan funka

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang