Mercedes C36 Amg, ojämn motorgång.

S_Henjer
28 juli 2011 · 1 150 Inlägg

Hej.

Har krångel med spisen i Mercan. Det har hänt vid tidigare tillfällen att motorn har börjat gå dåligt, precis som om den inte går på alla cyldindrar. Det har då räckt med att vrida av tändningen och starta igen.

Igår, hände det flera gånger i rad. Jag valde då att stanna. Kollade igenom lite igår och kom fram till att det var inte gnista på ett av stiften. Har bytt den tändspolen nu, men det som händer nu är att motorn går på drygt tusen varv, ojämt, samma symptom som innan, en liten stund. Sen tänder sig ASR (antispinn) lampan och varvet sjunker till 500 och går ännu sämre. Anledningnen till att ASR går in är kanske för att det inte är fullt vridmoment. (?)

Tilläggas bör kanske att det sitter bara tre tändspolar, på 2:a, 4:e o 6:e cylindern, sen går de tändkablar till resterande stift.

Det är en 3.6 liters rak sexa som sitter där..

Kanske finns nån som vet nåt.

/Simon

Senast redigerat av S_Henjer (28 juli 2011)

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Peter_88
28 juli 2011 · 45 Inlägg

Kolla upp tändhattarna. Tändkabeln skruvas av från tändhatten. Hade en mb som jag bytte tändspolar, tändstift å allt. men vilja ändå gå dåligt. Pratade med Mercedes verkstad och dom sa att det var tändhattarna som har blivit dåliga. Om du har sådna kablar nu så att säga.. har du tändhattar med kromat hölje?

Peter_88
28 juli 2011 · 45 Inlägg

Peter_88 skrev:
Kolla upp tändhattarna. Tändkabeln skruvas av från tändhatten. Hade en mb som jag bytte tändspolar, tändstift å allt. men vilja ändå gå dåligt. Pratade med Mercedes verkstad och dom sa att det var tändhattarna som har blivit dåliga. Om du har sådna kablar nu så att säga.. har du tändhattar med kromat hölje?

Dom tändhattar som Mercedes hade problem med är bruna i toppen och svart neråt .

S_Henjer
28 juli 2011 · 1 150 Inlägg

Nej, tändhattarna är helt i gummi och svarta.. Jag provade även innan jag bytte spolen med en kabel och ett stift som jag visste fungerade, så de verkar vara OK.

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
PhiCas
20 augusti 2011 ·

kolla kablarna som går från boxen fram till tändspolarna, är väldigt vanligt att dom torkar och spricker, hade det problemet på min för någon månad sen!

Mvh

S_Henjer
20 augusti 2011 · 1 150 Inlägg

PhiCas skrev:
kolla kablarna som går från boxen fram till tändspolarna, är väldigt vanligt att dom torkar och spricker, hade det problemet på min för någon månad sen!

Mvh

Kom problemen för dig först efter du kört länge och bilen vart riktigt riktigt varm? Jag måste köra uppemot 2 timmar innan de börjar krångla. Har kört ungefär 35 mil nu, fram och tillbaka till jobbet, handla osv, utan de hänt.. Eller hur yttrade sig problemet för dig? Vad kostade härvan?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
PhiCas
21 augusti 2011 ·

S_Henjer skrev:

PhiCas skrev:
kolla kablarna som går från boxen fram till tändspolarna, är väldigt vanligt att dom torkar och spricker, hade det problemet på min för någon månad sen!

Mvh

Kom problemen för dig först efter du kört länge och bilen vart riktigt riktigt varm? Jag måste köra uppemot 2 timmar innan de börjar krångla. Har kört ungefär 35 mil nu, fram och tillbaka till jobbet, handla osv, utan de hänt.. Eller hur yttrade sig problemet för dig? Vad kostade härvan?

Det började med att den misstände ibland och det var vid fullgas som det märktes och brukar ju inte gasa så jätte mycket när bilen är kall men det var när den var ordentligt varm som det märktes som mest, skulle då byta stiften på den och efter att jag gängat i dom nya stiften och skulle starta så gick den skit dåligt:/ började pilla lite mer och då startade den inte överhuvudtaget.

fattade inget ting men fick sedan tipset av en kollega att det var vanligt att kablarna torkade och sprack, kollade upp vad en ny härva skulle kosta och det var något helt sjukt typ 10 tusen eller nåt, så sket i det och skarvade istället och sen dess har den fungerat klockrent! förutom tomat lådan som rasade här om veckan:/

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang