Rullomkrets och haldex

Fibban
26 april 2010 · 24 Inlägg

Har sökt en hel del påforum och hittar många olika svar....

Har en S3 2001. Dessa har haldex. Har nu beställt 19" fälgar.
8.5" fram och 9.5" bak.
Hur känsliga är haldexen för olika rullomkrets?
Enligt tabell så är det lämligaste 225/35-19 fram och 265/30-19 bak. Då blir rollomkretsen nästan lika. 0.5cm skillnad (0.2%). På höjden/diametern skiljer det endast 1mm.
Känns som att det lätt blir betydligt större skillnad om däcken nöts olika.

Men till saken hör att jag igentligen vill ha en annan dimension på däcken. Men då skiljer det mer.


Så... Hur dåligt är det. Har lästa att flera skriver att det inte spelar någon roll mellan axlarna på haldexen. Utan att det viktigaste är att det är lika på höger och vänster sida.

Vissa skriver även att det inte är bra medolika bredder på däcken, detta har jag dock svårare att tro. Rullomkrets därimot kan jag förstå.

Tacksam från svar...


MVH

ascona-tic
26 april 2010 · 1 497 Inlägg

Inga problem med olika däck på Haldex bilar.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
26 april 2010 · 2 252 Inlägg

ascona-tic skrev:
Inga problem med olika däck på Haldex bilar.

Det beror på vilken typ av mitt-diff/fördelningslåda som sitter i bilen, just vag brukar det funka utan bekymmer så länge det är samma mellan vänster och höger på samma axel
däremot t.ex volvos typ av fördelningslåda är känsligare på detta men samma sak Här går det också att köra men det sliter ju lite mer..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
26 april 2010 · 1 152 Inlägg

Skulle inte rekomendera att du har olika  dimensioner då Svenska Haldex driver 50/50.
Så om jag hade vartit du så hade jag kört på 8,5" runt om.

Pratade med VW/Audi i torsdags senast gällande olika dimensioner på en Audi S3 och då sa de NEJ!! verkligen betonade de oxå!

Senast redigerat av ExCon (26 april 2010)

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
ascona-tic
26 april 2010 · 1 497 Inlägg

Haldexen driver inte 50/50 hela tiden utan bara när ett högre skildnadsvarvtal uppstår då den mäter via Abs sensorerna som sen avgör hur mycket moment det ska överföra till kopplingen.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Fibban
26 april 2010 · 24 Inlägg

Jag kan fatta om det är helt olika rullomkrets, men i detta fallet så skiljer det inte mer än 1 mm på diametern, alltså 0,5 mm däcklitage. Borde vara helt försumbart.

krakis
26 april 2010 · 167 Inlägg

Min gamla bmw med permanent 4wd klagade inte över 0.2% differans så nyare system som inte är permanenta borde vara mindre fara med. har rullat över 100 mil sen jag la på mina så de borde ju slitit till sig vid dehär laget. 

Men sen har jag ingen aning om de stämmer, är alltså bara en ren gissning.

Kör 215/40/16 bak och 195/45/16 fram.

BMW 325 "Turbo" (1988)
BMW 330d (2010)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
27 april 2010 · 1 152 Inlägg

ascona-tic skrev:
Haldexen driver inte 50/50 hela tiden utan bara när ett högre skildnadsvarvtal uppstår då den mäter via Abs sensorerna som sen avgör hur mycket moment det ska överföra till kopplingen.

Men när det driver som gårdast så driver det 50/50 och det är där som probsen kan komma!

Jag kan fatta om det är helt olika rullomkrets, men i detta fallet så skiljer det inte mer än 1 mm på diametern, alltså 0,5 mm däcklitage. Borde vara helt försumbart.

Jag håller med dig om att det är så pass liten skillnad att det igenligen inte skulle spela roll. Men gör så att du ringer Audi/VW imorgon och kollar med de, tycker de att det är ok så kör på annars så rekomenderar jag att du kör lika brett runt om sad jag själv skulle aldrig köpa 4wd just pga förkärleken till staggerd fälgar big_smile

LYCKA TILL!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Klarby Billackerare
21 augusti 2011 · 50 Inlägg

Gammal tråd.... men jag undrar om det är någon som har ngn erfarenhet av olika dimension på awd...
har en golf r som jag tänkte köra 10" fram o 11" bak :-)

tacksam för svar

Volkswagen Golf R "Martini Ed" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang