Vevhusventilationen 850

ante123
23 augusti 2011 · 546 Inlägg

har hjälp en kompis att ta bort vevhusventilationen efter en tids problem att den trycker ur sig olja.
när vi tog bort vevhusventilationen så kom det ut en brunaktig gegga lr vad jag ska säga se bild http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e53b … 481091.jpg
någon som har ider på vad detta kan bero på?


MVH

Marlboroman
23 augusti 2011 · 8 234 Inlägg

Ja, det beror på fukt. Brukar bli sådär i bilar där man oftast åker korta sträckor.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ante123
23 augusti 2011 · 546 Inlägg

okej är det bara att göra rent vevhusventilationen/köpa en ny och bara köra igen?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 augusti 2011 · 13 767 Inlägg

glöm inte att göra rent ordenkligt alltså enda ner i tråget för det hjälper inte att göra rent utvändigt utan man måste försäkra sig om att kanalen enda ner i tråget är fritt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ante123
23 augusti 2011 · 546 Inlägg

okej hur går vi till vägar då?

haggen90
23 augusti 2011 · 496 Inlägg

ta av tråget å börja pilla underifrån samt i tråget,, kolla samt oljefällan, "den som suger upp oljan" smile sitter på underdelen av blocket smile

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
Cupra_
23 augusti 2011 ·

Såhär gör du om du ska göra det helt korrekt och ordentligt:

1. Kasta den gamla oljefällan, kasta de gamla slangarna och köp allt nytt på volvo.
Det går att göra rent grejerna men det är skitigt, tar tid och blir aldrig lika bra som nytt.

2. Montera ned tråget och gör rent kanalerna. Det nedre av hålen på blocket är det som leder ned i tråget.

3. När allt är rent monterar du tillbaka allt, fyller på ny olja och nytt oljefilter, sen är det bara dit med resten (Insuget m.m.)

Så SKA man göra för att få det helt 100..

Jag gjorde det där ganska nyligen på min bil. Jag hade just bytt olja så jag pallade inte ta ned hela tråget. Istället tog jag en tjock wire och körde ned i kanalen i det nedre hålet. Snurrade runt wiren samtidigt och såg att jag fick ny, ren olja på wiren när jag drog upp den.
Kanalen blir ju tillräckligt ren på det viset, men det dumma är att du kan riskera att trycka ned skit i den fina oljan. Den risken tog jag då bilen gått långt och är gammal i vilket fall..

Ang. att man bör byta slangar:
Jag bytte slang till en ny från volvo. Ett par månader senare skulle jag besikta och fick då nedslag på oljeläckage. Slangen hade spruckit och det hade sprutat olja, något som inte syntes uppifrån och då jag parkerar den på grus hade jag inte heller sett något. Om en ny slang kan paja så lätt, så rekommenderar jag verkligen inte att man kör runt med de gamla.. Dock tyckte de på volvo att det var märkligt och ovanligt att en ny slang spricker på mitten..

Senast redigerat av Deception (23 augusti 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang