Hur prioriterar jag på denna rostiga bil, Laga rosten, eller inte?

TouchOfRed Meldem
23 augusti 2011 · 4 137 Inlägg

Hej, har en S40 98årsm.  Ska ha en liknande tråd om detta som jag lade upp, men hittade den inte..

Hur jag lagar behövs inte ta upp.

Det är ganska så mycket rost, har inte tittat så noga. Men tror INTE att det är genomrostat.
Om jag ska laga så har jag tänkt att göra det seriöst. Men problemet är att jag inte vet om det är värt att laga rosten, med tanke på mängden.
Finns lite runt grillen, alla skärmkanter, lite på takkanten, vid insteget (lite under), sen är det lite på vissa kanter runt om.
Har  kommit fram till att jag ska ha bilen i ca 3 år till iaf (kan ju bli ändringar men ja..)

Och gör jag det seriöst blir det ganska så dyrt antar jag.. ?
Bilen är väl värd kanske 12.000:- idag, knappt. (bilen finns på min profil)

Det är lite småfel på den i övrigt också, backspeglarna går knappt att ställa, nåt vajsing med spakarna man ställer in dom med (manuellt) Osv.

Så vad tror ni?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Noxxer
24 augusti 2011 · 1 482 Inlägg

Tja vill du vara riktigt seriös så är det ju nya skärmar som gäller och svetsarbete. Sen lack på det och till sist en fullständig underreds behandling+sprutning av balkarna.

Kostar mer än värdet på bilen helt klart.

Annars kan du fusklaga med plast, håller allt från 6månader till 7år smile

BLT Service
Theracords Music Label
G-sson
24 augusti 2011 · 612 Inlägg

Rostskyddsbehandla bärande grejer som bilprovningen bryr sig om så bilen inte blir utdömd p.g.a. rost där onödigt fort, strunta i resten. Om bilen är värd 12 000kr idag lär den väl inte vara värd mer än dom obligatoriska tusenlapparna en besiktad & fungerande bil alltid är värd när du har kört den tre år till, och då spelar det ingen större roll om den har synlig rost i icke bärande grejer. Och det är under förutsättning att den ens överlever så länge, det är ju inte någon garanti när bilen redan är 13 år.

Rquired Allmänt envis
24 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

På lite äldre bilar som denna tror jag man gör bättre i att räkna bruksvärde istället för pengavärdet, en gammal bil kan utan tvivel vara värd att lägga ner mycket pengar på om det är en bil man tänkt behålla och den är i bra skick eftersom det blir billigare så än att köpa en annan (Som är dyrare och/eller även den kräver reparationer).

Du har däremot "bara" tänkt ha denna bilen tre år till, vad jag förstår på dig är den inte i sämre skick idag än att den klarar dessa år utan reparation, utan att för den sakens skull vara slut och omöjlig att sälja vid tidpunkten. Jag hade inte tyckt det varit värt att lägga ner pengar och tid på att laga rosten på den i så fall. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Swarkos
24 augusti 2011 · 23 Inlägg

Jag skulle säga att det är självklart att du ska laga rosten. Det är ju uppenbarligen inte bara en fraktkärra eftersom du tagit snygga kort på den.

Kostnaden för att laga rost själv blir ju inte mer än femhundra och det borde det rimligtvis vara värt för att slippa se rost i tre år samt att du utan tvekan får igen det när du säljer den. En bil som ser trevlig ut är fruktansvärt mycket mer lättsåld samt att det visar att ägaren faktiskt brytt sig om sin bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang