Mercedes 230E W124 Oljeproblem

HemuleN
27 augusti 2011 · 94 Inlägg

Fick tag i en Mercedes 230 -87 (W124) för ett tag sedan.
Problemet jag har är att oljetrycket i princip försvinner när motorn blivit varm (enligt oljetrycksmätaren åtminstone, den sjunker ner till nästan 0 bar på tomgången, och så vitt jag förstått ska den inte gå under 0,3)
Senaste tiden har den börjat knacka mer och mer också, och sista tiden låter den nästan som en diesel-taxi!
Tänkte försöka byta olja och filter och lite sådant och då jag inte kan ett dugg om mercedes motorer så tänkte jag få en överblick idag så jag hade allt jag behöver till bytet.
Vad jag då märkte var att i princip hela nederdelen av motorn var täckt i olja som såg ut att komma från en behållare med lock långt fram till höger på motorn (se bild)

http://bildplats.se/image/thumb/2571

Den röda cirkeln visar var det läcker olja, fanns även olja runt luftfiltret (grönt) och oljepåfyllningen (orange)

Mina frågor är då, Varför i helvete kommer det så mycket olja ur den där behållaren och vad har den för funktion? finns det något sätt att få det att sluta, vill ju inte gärna fylla på ny dyr olja om allt ska rinna ut där!
Sen undrar jag även var oljefiltret sitter (Om det nu inte är det jag hittat, men då ser det inte ut som de oljefilter jag bytt direkt!) och slutligen, om den inte slutar knacka efter ett oljebyte och ett nytt filter, vad är nästa steg att testa?

Förklara gärna så att även en nybörjare som jag hänger med, nästan bara skruvat Volvo 740 tidigare!

TILLÄGG: Glömde visst tala om att nivån på oljestickan alltid har varit okej, så det är inte så simpelt som att det saknas olja!

Senast redigerat av HemuleN (27 augusti 2011)

Peter_88
27 augusti 2011 · 45 Inlägg

Behållaren är till servon big_smile olje filtret sitter under insugs sidan.. min gissning är att vevhusventilationen har börjat satt igen sig. Då kan de börja kasta ur sig olja.. olje pumpen kan även gjort sitt, annars är det mycket slagg produkter i tråget så att pumpen har satt igen sig av all skit! Hur långt har bilen rullat?

HemuleN
27 augusti 2011 · 94 Inlägg

Oh fan, tack! Frågan är ju då varför servooljan är överallt och inte håller sig i sin behållare?
Nåja, har beställt lite castrol "high mileage" mineralolja som jag tänkte byta till idag, gjorde underverk på en 740Glt 16v jag hade problem med förut... Hoppas att den här tystnar lite åtminstone.
Är det någon fara att det läcker servoolja? Vet att på v70in blir det sjukt trögstyrt och låter fan såfort nivån sjunker minsta lilla, på mercan känns den fortfarande som ny!
Hur får jag ren vevhusventilationen då? Vissa säger att en rejäl "engine flush" kan räcka?

Peter_88
27 augusti 2011 · 45 Inlägg

kolla o-ringen på locket till behållaren, tror de ska sitta en där...ingen större erfarenhet av vevhusrengöring..kolla på slagen under luftburken som går till vevhuset så inte den har kommit i klämm!!

Hoppas det löser sig!

Mvh Peter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang