Ta truckkort - hur lång tid tar det?

Mane_Attraction Totalt okunnig
26 augusti 2011 · 413 Inlägg

Själv tog jag mitt på MA System när jag började på Saab 98. 2 dagars teori och 2 dagars körning.


Provet är väl inte så svårt inte heller uppkörningen. Det är när man ska köra på "riktigt" som det blir svårt. Finns ju folk med truckkort och haft i 10 år som ännu inte riktigt klarar av truckkörningen.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
Freddeponken
27 augusti 2011 · 663 Inlägg

bli inte truckförare...kan verka kul ibörjan men nu har jag kört truck i över tio år och det har förstört min nacke totalt...

Mane_Attraction Totalt okunnig
28 augusti 2011 · 413 Inlägg

Freddeponken skrev:
bli inte truckförare...kan verka kul ibörjan men nu har jag kört truck i över tio år och det har förstört min nacke totalt...

Skumt.. Har jobbat som det i 16 år och har inga probs med nacken..

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
Bjare
31 augusti 2011 · 945 Inlägg

Mane_Attraction skrev:

Freddeponken skrev:
bli inte truckförare...kan verka kul ibörjan men nu har jag kört truck i över tio år och det har förstört min nacke totalt...

Skumt.. Har jobbat som det i 16 år och har inga probs med nacken..

Skillnad på att köra fyrvägstruck på sidan en hel livstid och valfri annan rakt-fram-modell.

En tidigare arbetsplats räknade dock ut hur de skulle slippa sjukdagar från den omtalade.
Han skulle då vända huvudet åt motsatt håll x-antal gånger varje arbetsdag.
Han blev ändå kass i nacken men företaget slapp allt som hette betalningar.

Det är ju skillnad på jobb och jobb, likaså truck och truck.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Mane_Attraction Totalt okunnig
31 augusti 2011 · 413 Inlägg

Givetvis är det så. Är ju också skillnad på folk och folk.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
Freddeponken
31 augusti 2011 · 663 Inlägg

Mane_Attraction skrev:
Givetvis är det så. Är ju också skillnad på folk och folk.

Absolut. Kör motviktstruck mestadels av arbetsdagen och för mig sliter det rätt hårt känner jag...mycket stuva pall, vända, hämta osv...vet inte hur många hundra pallar jag flyttar varje dag( volvo parts ) men visst beror ju på ergonomi och personen i fråga...värsta är när man glömmer rutan ibland för man stannat och snackat med någon chaufför, då är man stel rätt fort...hehe

CyberTeddy
4 september 2011 ·

för oss (5 pers) tog det 2 kvällar i teori o en dag i lite paxis + skriftlig prov.
nu får vi köra 4 olika lätta truckar (bl.a. motviktstruck, stativtruck, låglyfttruck,)  smile

HighCoastRacing
5 september 2011 · 85 Inlägg

Tog det via jobbet med en kollega, då fick vi motvikt upp till 10ton

2.5 timma inkl lunch wink

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang