Volvo 240 GL - Ojämn tomgång, hackar & rycker vid acceleration!

JohnssonJ
30 augusti 2011 · 8 Inlägg

Hej!
Jag har en Volvo 240 Gl, årsm 88. Nu är det så här att den har börjat bli lite knäpp, för det första när man startar den så går den väldigt ojämnt på tomgången, & sen så när man kör med den så rycker & hackar den väldigt mkt. Har en fundering på om det kan vara spridarna eftersom det känns som den inte "orkar" riktigt.. Nån som har ngt förslag?
Tack på förhand, mvh/Jennifer

Drönirettab
30 augusti 2011 · 21 761 Inlägg

Tänddetaljerna är en av de första sakerna man bör kolla upp, dvs tändstift+tändkablar+rotor+fördelarlock. smile

JohnssonJ
31 augusti 2011 · 8 Inlägg

Aa, jag har kollat tändstift & fördelarlock i alla fall smile

GustavssonF
31 augusti 2011 · 74 Inlägg

tillägga att den hackar endast på fullgas och väldigt på lite gas, även vid växlingar och inte gasar på så mycket utan bara gasar på lite mjukt så hackar den smile

Volvo 740 "Wermland" (1988)
nilsson_andre
1 september 2011 · 17 Inlägg

knepig lamdasond? smile

Krille93
1 september 2011 · 63 Inlägg

Dålig förpump i tanken? mycket rost o skit i tanken kan det också vara, hade liknande problem på en 245a, då hade det rostat invändigt i tanken så att det var fullt med rostflagor o skit, som gjorde så att förpumpen skar ihop.

JohnssonJ
2 september 2011 · 8 Inlägg

Tveksamt att det kan vara rost i tanken eftersom bilen ä rostfri i övrigt.. men möjligheten finns ju tongue

Krille93
4 september 2011 · 63 Inlägg

Har den stått länge med lite bensin i tanken, så bildas det kondes i taket i tanken, bilen jag hade var också riktigt fin i övrigt

JohnssonJ
4 september 2011 · 8 Inlägg

Hmm okej , den stod högst ett halvår i förra sommarn/hösten, kan det ha rostat i tanken då? smile

Krille93
4 september 2011 · 63 Inlägg

ja det är möjligt, men kolla pumpen i tanken

ronylind
5 september 2011 · 35 Inlägg

hej

jag har ett problem med min volvo 460 92 1.8 motor batterit laddar inte vad kan det vara för fel har kollat allt som ingår i tändning dom funkar men den vill inte ladda som den ska vad ska jag göra att få bilen ladda som den ska göra obs renault motor i dessa bilar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang