Idag när hag satte mig i bilen och skulle åka iväg så startade jag igång den och sen direkt gick tomgången ojämt, testade gasa till en gång men då bara hackade den upp i varv och skitsakta och rök ovanligt mycket och luktade avgaser. sen såg jag att motorelektronikslampan lös. och då stängde jag av bilen sen startade igen och lampan lös fortfarande men då märkte jag inget direkt konstigt på motorn så testade ta och köra iväg och det var vid ett gaspådrag det ryckye till i den och det gör det i princip hela tiden när man trycker lite mer på gasen så hackar den till ibland och är grymt seg på att varva upp. Vad kan det här vara? Jag har ingen obd ll kabel så jag kan inte läsa ut några felkoder heller:/
ingen som kan ha en aning? hade en snäll kompis som låter mig komma in till holmgrens imorgon och så ska vi testa felkoderna då! men skulle vara bra och ha någon aning om vad det kan vara, om det är farligt för motorn att köra med bilen?
blev inget kollande av felkoder idag då holmgrens hade inne apparaten på systemuppdatering, men jag gick ut och kollade lite efter vacumslangar som kanske hoppat bort eller något! Och jag hittade något som iallafall inte ser speciellt bra ut! Jag är inte helt säker men är det den här som är magnetventilen? iallafall som ni ser på bilden så fattas ALLA TRE vacum slangar? Vart sjutton är dom! Den låg bara helt löst där nere med kontakten i sig bara! sen på filmen jag la upp med så ser ni först magnetventilen och sen en slang som går in till luftfilterinsuget som är pluggad med skruv och sen en annan plast slang som är ihopbränd, Hjälp snälla!
Tog en koll idag igen för att försöka leta upp alla slangar och visst fanns dom där! MEN istället för att dom sitter kopplade i magnetventilen så har snubben kopplat ihop vacumslangen från wastegaten och från turbon med ett T Kors och så satt den här på en slang från t korset också (BILD) Är det en såkallad Pysventil eller vad är det för något? för den bara låg där och satt inte fast i något! Men jag och min kompis funderade lite och satte dit alla slangar på magnetventilen och det märktes väll ingen skillnad på bilen men det var inga ryckningar i den vilket det inte var förut heller! men men vi tog och körde en liten repa och testade med en laddmätare för att se vad den ladda, gasade upp den 2-3 gånger utan att den gick över noll! sen nästa gång jag gasade på, då jävlar sköt det iväg nåt som bara den och hann bara uppfatta mätarn till 0.5 innan det small/ryckte till i hela bilen. trodde jag skjutit någon slang först! men sen åkte vi in och kollade, hittade inget konstigt men sen kom kompisen på att han hade en obd ll läsare för audi men den funkade här med och fick ut felkoden p0243 (Turbocharger Wastegate Solenoid 1) Och vi nollade koden och testade igen och den laddar inte bra jämt utan bara ibland så skjuter det iväg och rycker till sådär igen och felkoden kommer upp direkt! Så vi tänkte lite och kom fram till att det kanske kan vara själva wastegaten, den luckan inne i turbon som öppnar och stänger för laddet eller vad man ska säga att den kärvar så den inte öppnar som den ska och då skjuter det på lite för mycket och då kommer rycket till som en spärr om att nu blev det för mycket! Vad tror ni om detta?
Har havt exakt samma problem med min 2.5T. Jag bytte magnetventilen, hittade även läckage mellan Luftmassemätaren och turbon vid anslutningen till vevhusventilationen. Nu har jag åtgärdat det och bilen har gått normalt än iallafall.
Men att magnetventilen ej är inkopplad är inte bra. Ventilen på bild är nog en ventil som öppnar vid visst tryck men den hör ej hemma på din bil. Du borde nog koppla in din magnetventil normalt igen. Har du kört bilen förrut utan problem?
Om du monterar din magnetventil på luftburken så ska den översta slangen gå till turbohuset, den mellersta till wastegaten och den nedersta till insugsslangen efter lmm.
se även till att du har rätt grundladdtryck, det gör du genom att kolla vad den laddar utan kabeln till TCV:n (magnetventilen) inkopplad. den ska ladda 12,5kPa
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Har havt exakt samma problem med min 2.5T. Jag bytte magnetventilen, hittade även läckage mellan Luftmassemätaren och turbon vid anslutningen till vevhusventilationen. Nu har jag åtgärdat det och bilen har gått normalt än iallafall.
Men att magnetventilen ej är inkopplad är inte bra. Ventilen på bild är nog en ventil som öppnar vid visst tryck men den hör ej hemma på din bil. Du borde nog koppla in din magnetventil normalt igen. Har du kört bilen förrut utan problem?
Om du monterar din magnetventil på luftburken så ska den översta slangen gå till turbohuset, den mellersta till wastegaten och den nedersta till insugsslangen efter lmm.
Jag har kopplat in magnetventilen nu! men som sagt så har antagligen förra snubben haft problem med någonting att laddet inte alltid kom så han kopplade bort magnetventilen och satte dit pysventil istället! men jag har ju det problemet nu med att den inte alltid laddar normalt och gör den det så rycker det till som fan och felkoden hoppar upp! Så vet ifan vad det kan vara! Nu tänker du på den gamla magnetventilen som sitter på 850 va? för jag har ju den som går rakt upp och den som sitter utåt och sen den som sitter under kontakt stycket! ska se nu jag tror vi kopplade så att vi kopplade den under kontakten satte vi till insugsslangen och sen den som sitter utåt på andra sidan satte vi till turbohuset och den som går rakt upp går till wastegaten! är detta rätt kopplat?
Christian S skrev:
se även till att du har rätt grundladdtryck, det gör du genom att kolla vad den laddar utan kabeln till TCV:n (magnetventilen) inkopplad. den ska ladda 12,5kPa
Kopplar jag bara ur kabeln då och sen kör en sväng? men hur får jag reda på hur mycket den laddar? alltså vad betyder det där 12,5kPA i Bar?
ja det är bara att koppla ur den och sen ut och gasa. det är bara att koppla in en laddtrycksmätare så ser du hur mycket den laddar. använda google kanske? bara att söka kPa till bar. här har du tex en http://www.translatorscafe.com/cafe/uni … 5D-to-bar/ och enligt den så är 12,5kPa 0,125bar
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Har havt exakt samma problem med min 2.5T. Jag bytte magnetventilen, hittade även läckage mellan Luftmassemätaren och turbon vid anslutningen till vevhusventilationen. Nu har jag åtgärdat det och bilen har gått normalt än iallafall.
Men att magnetventilen ej är inkopplad är inte bra. Ventilen på bild är nog en ventil som öppnar vid visst tryck men den hör ej hemma på din bil. Du borde nog koppla in din magnetventil normalt igen. Har du kört bilen förrut utan problem?
Om du monterar din magnetventil på luftburken så ska den översta slangen gå till turbohuset, den mellersta till wastegaten och den nedersta till insugsslangen efter lmm.
Jag har kopplat in magnetventilen nu! men som sagt så har antagligen förra snubben haft problem med någonting att laddet inte alltid kom så han kopplade bort magnetventilen och satte dit pysventil istället! men jag har ju det problemet nu med att den inte alltid laddar normalt och gör den det så rycker det till som fan och felkoden hoppar upp! Så vet ifan vad det kan vara! Nu tänker du på den gamla magnetventilen som sitter på 850 va? för jag har ju den som går rakt upp och den som sitter utåt och sen den som sitter under kontakt stycket! ska se nu jag tror vi kopplade så att vi kopplade den under kontakten satte vi till insugsslangen och sen den som sitter utåt på andra sidan satte vi till turbohuset och den som går rakt upp går till wastegaten! är detta rätt kopplat?
Christian S skrev:
se även till att du har rätt grundladdtryck, det gör du genom att kolla vad den laddar utan kabeln till TCV:n (magnetventilen) inkopplad. den ska ladda 12,5kPa
Kopplar jag bara ur kabeln då och sen kör en sväng? men hur får jag reda på hur mycket den laddar? alltså vad betyder det där 12,5kPA i Bar?
Nix jag menar den till V70 2.5T med Motronic 4.4 system samma som min. Min 855a är en V70 2.5T samma som din fast allt är överbyggt på ett 855 chassi eftersom V70 va kvaddad i chassit.
Okej men anslutningsnipplarna ser ju ut så att det är en som går rakt upp sen går det ju en under kabeln och sen en ut på motsvarande sida, hur har du kopplat om man förklarar det så?
Okej men anslutningsnipplarna ser ju ut så att det är en som går rakt upp sen går det ju en under kabeln och sen en ut på motsvarande sida, hur har du kopplat om man förklarar det så?
Den som går rakt upp ska kopplas till turbohuset. (Översta Den som går under kablen ska kopplas till wastegaten. (Mellersta riktad horisontellt mot torpedplåten) Den på motsvarande sida ska kopplas in i slangen efter luftmassemätaren. (Nedersta riktad mot växellådan)
Den mellersta och nedre anslutningen sitter närmast varandra och den övre sitten långt ifrån de båda andra anslutningarna på ventilen jämte anslutningen till sladdarna.
Aha jag tror inte vi tänker riktigt på att den sitter likadant! jag har aldrig haft dit den i org fästet då den aldrig använts förut så visste inte vart den skulle sitta! jag har kollat utifrån hur jag har den på bilden längre upp i tråden!
Aha jag tror inte vi tänker riktigt på att den sitter likadant! jag har aldrig haft dit den i org fästet då den aldrig använts förut så visste inte vart den skulle sitta! jag har kollat utifrån hur jag har den på bilden längre upp i tråden!
Jaha, jag tänker på när den är monterad på plats, den ska sitta i hörnet på luftburken under luftmassemätaren och fäst på plats med det lilla clipset på ventilen. Ska kolla på din bild så kan jag ge bättre beskrivning.
Anslutningarna från vänster till höger på din bild ska sitta:
Den vänstra till luftslangen efter luftmassemätaren. Den mellersta som pekar rakt upp ska kopplas till wastegaten. Den högra ska kopplas till aluminiumhuset på turbon.
Tack som fan för ditt svar:) för när jag kollade så hade vi satt fel på den till luftslangen och turbon! så jag böt dom och testade sen att köra och den där ryckningen som kom förut och skenladdet är borta:D ska åka in till en polare efter jobbet och nollställa felkoden och sen se om den återkommer! ska även sätta dit laddmätaren så jag ser hur mycket den laddar:) Tack för alla svar!