Öppetfilter

quattromaniac
2 mars 2005 · 97 Inlägg

sadir skrev:
min porsche gjorde skillnad med rikitgt sportfilter! men de är direkt kalluft! klart de ger effekt på rätt plast i rätt bil smile

Det är inte så enkelt att det gamla filtret va smutsigt?
Har pratat med flera "seriösa" trimfirmor å de vill helst inte använda öppet filter då de släpper in mer skit så motorn slits i förtid.....+ att det inte gör någon effektskillnad...... Fast det klart ingen regel utan undantag wink

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder
MrLila
5 mars 2005 · 355 Inlägg

quattromaniac skrev:

sadir skrev:
min porsche gjorde skillnad med rikitgt sportfilter! men de är direkt kalluft! klart de ger effekt på rätt plast i rätt bil smile

Det är inte så enkelt att det gamla filtret va smutsigt?
Har pratat med flera "seriösa" trimfirmor å de vill helst inte använda öppet filter då de släpper in mer skit så motorn slits i förtid.....+ att det inte gör någon effektskillnad...... Fast det klart ingen regel utan undantag wink

Håller med.


Mvh Jonas

Mvh Jonas
MarcusL #2573
5 mars 2005 · 1 489 Inlägg

Nallen skrev:

Fight_To_Valhall skrev:

Nallen skrev:
Fråga dom som jobbar på en verkstad lr dom som jobbar med eftermarknadsprodukter,

Sportluftfilter ger INGA mer HK, dom drar mer soppa däremot.

mät på din egna bil om du inte tror mig. åk en tank med sportfiltret och en tank utan, mät bränsleförbrukningen så ser du.
smile MVH NalleN

Är det sant det att det drar mer soppa ifall man har öppet filter?

Ja det är sant att det drar mer soppa med ett öppet filter, MEN du får ju ett skönare ljud, så man får ju kompromissa.

MVH NalleN

Min soppaförbrukning SJÖNK med 0,3l. Öppet filter ger inga fler HK om du inte har gjort nåt med bilen. Du blir kanske lurad att bilen går bättre pga ljudet. Men helt klart ett skönare sound i motorn blev det ! Så soppan sjönk på min bil när jag monterade det. Har en Saab 9000 CS utan turbo smile.

//Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter
Founder
5 mars 2005 · 1 414 Inlägg

Man ska passa sig lite för öppet filter, med tanke på att toleransen för smutspartiklar i bränsleluftblandningen MAX får vara 0,05 mm (mindre än diametern på ett hårstrå) i diameter så det finns ju risk att öppet filter släpper igenom större partiklar än så... Så om man verkligen inte måste ha ett öppet filter så bör man nog undvika det med tanke på slitage på motorn...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
dmR ----->
5 mars 2005 · 22 Inlägg

tror att folk bara lägger märke till ljudet, att de blir sportigare så känns de som att bilen blir snabbare å starkare, har man de på papper att man fått mer hästar så e de så, men jag tror inte att de öppet filter ger så mycke så att man känner av de .... cheers wink

dmR - ford puma -
perrkas fullt ös medvetslös
5 mars 2005 · 122 Inlägg

ursäkta för min dåliga kunskap, trodde audi körde med nån form av återcirkulerande wastegate, men jag kan ha fel. kan ju säga att om jag skulle trimma min bil skulle inte det första jag kollade på vara wastegaten eller vad det nu är. det jag menar är att körglädjen höjs endel när man hör det där pyset genom filtret. körglädje har inte alltid med hk att göra.....

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 318i (1987)
BMW 635 Csi (1983)
TT-Avant
5 mars 2005 · 6 851 Inlägg

perrkas skrev:
ursäkta för min dåliga kunskap, trodde audi körde med nån form av återcirkulerande wastegate, men jag kan ha fel. kan ju säga att om jag skulle trimma min bil skulle inte det första jag kollade på vara wastegaten eller vad det nu är. det jag menar är att körglädjen höjs endel när man hör det där pyset genom filtret. körglädje har inte alltid med hk att göra.....

Oki, då tar vi det en gång till för dej.
Det är INTE wastegaten som låter, pyser eller för något som helst ljud, utan en bypass ventil eller dumpventil.
Man kan även få gött ljud av öppet filter pga. att luften som skall ut och "dumpas" genom öppen ventil ist. vid återcirkulerad bypass, går ut igenom luftfiltret...
Så en gång för alla. WG:n har inget med det pys ljudet att göra..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
imprezan
5 mars 2005 · 2 Inlägg

har hört av en massa folk att det inte äe bra för imprezor att ha öppet filter.. är det nån som kan ge mig en förklaring varför???

Karlzzon The One Evolution
6 mars 2005 · 1 627 Inlägg

imprezan skrev:
har hört av en massa folk att det inte äe bra för imprezor att ha öppet filter.. är det nån som kan ge mig en förklaring varför???

Är väll som alla andra motorer släpper in skit i motorn

Fäll ner pungen och landa
TT-Avant
6 mars 2005 · 6 851 Inlägg

Bra och bra..Det beror väl på vad för öppet filter man använder.Köp ett billigt för några hundra så kan det väl knappast vara så tätt och bra, men köp ett av bra kvalité så är det nog ingen fara. Har själv kört med det i flera år utan något mera slitage än normalt..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
JoBo_Malm
6 mars 2005 · 5 Inlägg

Ifall de finns en luftmasse mätare som sitter på typ alla nyare bilar. Så kan den ta stryk av de extra flöde som blir av ett öppet luftfilter. Men som han ovan skrev ett för några hundra är inte så tätt. De är värt att lägga några hundra extra på ett bra sportluftfilter

JoBo/Malm
vurpen
11 maj 2005 · 3 Inlägg

JoBo_Malm skrev:
Ifall de finns en luftmasse mätare som sitter på typ alla nyare bilar. Så kan den ta stryk av de extra flöde som blir av ett öppet luftfilter. Men som han ovan skrev ett för några hundra är inte så tätt. De är värt att lägga några hundra extra på ett bra sportluftfilter

Vad jag förstår så är det filteroljan som kan skada luftMM och inte ökat luftflöde... därför tänker jag sätta på ett APEXi filter som är ett så kallat "torrt" filter dvs utan olje kladd. 

Jag tror på seriösa tester!
http://www.mkiv.com/techarticles/filter … index.html

Biohazard
11 maj 2005 · 34 Inlägg

Hur är det med insatsfilter då?? Det måste väl vara det bästa alternativet??

IMÅP4CT
12 maj 2005 · 36 Inlägg

du får 1-2 hästar kanske men det blir snabbare respons på gasen därimot

crillelundh
12 maj 2005 · 100 Inlägg

quattromaniac skrev:

sadir skrev:
min porsche gjorde skillnad med rikitgt sportfilter! men de är direkt kalluft! klart de ger effekt på rätt plast i rätt bil smile

Det är inte så enkelt att det gamla filtret va smutsigt?
Har pratat med flera "seriösa" trimfirmor å de vill helst inte använda öppet filter då de släpper in mer skit så motorn slits i förtid.....+ att det inte gör någon effektskillnad...... Fast det klart ingen regel utan undantag wink

seriösa?? om man trimmar en motor tillräkligt så kommer ju luften helt enklet inte att räcka till med ett standard filter som är gjort för att släppa igenom en viss mängd luft, då är det ett måste med ett högflödes filter.(den gränsen nås relativt fort på de flesta bilmodeller)



dock håller jag med om att det inte finns någon anledning att ha filtret som enda mod eftersom det ger minimalt med hk även om det nog är mätbart på det flesta motorer(givetvis förutsatt att det är rätt placerat så att det inte suger varmare luft)

MAZDA RX7 TURBO2 CONV.
BMW 535i
spana gärna in dom å lägg din dom
Evildream Scania arbetare
30 september 2005 · 364 Inlägg

Monterar man de öppnaluftfiltret direkt på  luftmassemätare?

Audiholic!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang