Golf III 1,8 -94 Oljelampan piper och blinkar trots olja i motorn??

martinlurpo
15 september 2011 · 40 Inlägg

Har sedan ett tag problem med en Golf III 1,8 -94. Det började med att en dag så plötsligt pep och blinka oljelampan och jag trodde direkt att det var för lite olja i motorn, stannade direkt fr att kolla men det fanns bra med olja i motorn.

Det hela har fortsatt och det är oftast när bilen åkt några mil i typ 90km/h och man sedan kommer in till stan och kör lite långsammare. När det börjar pipa så kan man varva motorn högt och då slutar det att pipa men kommer ofta tillbaka snart.

Vad kan det vara som är fel? , någon mer som har problem med detta? Och om ni vet, vad kostar det att laga och klarar man det själv??

Tack för att du orka läsa, Martin

eXe
15 september 2011 · 230 Inlägg

Mät upp oljetrycket, antingen oljetrycksgivarn eller så är oljesilen tät i tråget

Volvo 242 "M50in" (1975)
martinlurpo
15 september 2011 · 40 Inlägg

Okej det lät komplicerat? Oljesilen i tråget?, måste jag skruva bort hela tråget då?? Vart sitter oljetrycksgivaren?

martinlurpo
15 september 2011 · 40 Inlägg

Okej det lät komplicerat? Oljesilen i tråget?, måste jag skruva bort hela tråget då?? Vart sitter oljetrycksgivaren?

eXe skrev:
Mät upp oljetrycket, antingen oljetrycksgivarn eller så är oljesilen tät i tråget

MawE
15 september 2011 · 517 Inlägg

Det är med all sannolikhet oljetrycksgivaren som har gett upp. Den sitter på fästet till oljefiltert. Kostar 80 kr på Mekonomen. Givaren på min brors Golf gav upp, så även min. Exakta samma symptom som du beskriver.

Skippa oljetråget.

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
martinlurpo
15 september 2011 · 40 Inlägg

Okej, tack för det! 80 kr kan man absolut lägga ut för att slippa halka runt i oljetråget=)

MawE skrev:
Det är med all sannolikhet oljetrycksgivaren som har gett upp. Den sitter på fästet till oljefiltert. Kostar 80 kr på Mekonomen. Givaren på min brors Golf gav upp, så även min. Exakta samma symptom som du beskriver.

Skippa oljetråget.

Senast redigerat av martinlurpo (15 september 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang