Byta topplockspackning Merca 200 TE

timmyhellberg Ritalin Racing
17 september 2011 · 111 Inlägg

Hallå Garaget!

Har skaffat mig en gammal merca som ska agera isbil i vinter, enda problemet är att topplockspackningen gett sig, när vi hämtade den (ca 4 mil härifrån) så tog det ca 4 timmar för oss att köra hem den, började koka ett antal gånger, kom hem och spolade ur kylaren som var täppt, mycket gott hittade vi i den big_smile Och nu går den inte på tomgång sen börjar den koka så fort den blir varm, så vi antog att det var topppackningen som var gången (gamla ägaren sa att den börjat bli dålig). Så nu har vi köpt en ny packning som ska dit, då återstår problemet.. Hur fan gör man? Aldrig tagit bort en topp med kamkedja innan först och främst, sen är ju kamaxeln hydraulstyrd bl.a. Någon som bytt topp/packning på en sån här innan som kan bidra med en liten guide? Eller någon som är allmänt kunnig som kan ge lite tips osv.?

Tack på förhand!! smile

astrakalle VVS-Montör
17 september 2011 · 231 Inlägg

Hynes (stavas?) Rep bok kanske? :9

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
timmyhellberg Ritalin Racing
18 september 2011 · 111 Inlägg

hade jag orkat lägga ner pengar på strutsen kalle hade jag nog inte skrivit här utan gått och köpt mig en haynes direkt istället tongue

marven
18 september 2011 · 551 Inlägg

det är inte för att packningen är dålig som bilen börjar koka, prova byta termostat först wink och spola rent alla vatten kanaler... om där e vitt klägg i oljan eller olja i vattnet är topplockspackningen kass för bilen har gått för varm men du kan ha tur och det kan ha klarat sig..

You can't B serious, oh K
timmyhellberg Ritalin Racing
18 september 2011 · 111 Inlägg

Kylaren var heltäppt när vi hämtat den, fick spola med varmt vatten i en timme innan det släppte... det är vatten i oljan så packningen är förmodligen gången!: smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang