PANIK hjälp med Automat låda! växlar inte riktigt! (Volvo 945 Tic 93a)

Nisse-pisse
10 maj 2011 · 62 Inlägg

Tjo, nu vänder jag mig till er här på garaget efter ha försökt få hjälp på andra ställen! och inte har gått hem riktigt! inte fått några bra svar på vad man kan göra osv! jag har ingen lust att riva lådan. för då skickar jag av den istället!
Växellådan började slira på väg till jobbet för några dagar sedan, och även på vägen hem!

jag kollade oljan i lådan, och stickan visade inget, så jag har fyllt på 2 liter nu, och lådan växlar upp till 3an, och sedan känner man att den typ försöker växla men inte kan.
den ligger och slirar om man inte "spärrar" den på 3an. kolla klippet så kanske ni förstår vad jag menar!
blir lättare för alla om man tittar än att försöka förklara allt!

http://www.youtube.com/watch?v=JKjU0ZXLldc
http://www.youtube.com/watch?v=A_gaX2yKctw

jag tycker det känns som det blir värre och värre för varje dag.
hur mycket olja skall det vara i lådan?
skall man fylla med motor igång eller avstängd?

jag är mycket tacksam för alla svar!!!
Bilen används varje dag till jobbet! så ligger och kör 80 på motorvägen.

Senast redigerat av Nisse-pisse (10 maj 2011)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 maj 2011 · 17 624 Inlägg

Nivån påverkas starkt av lådans temperatur. Kall låda är cirka 10 minuters tomgång. Varm är lådan efter cirka 30 minuters hård landsvägskörning. Enligt instruktionsbok gäller följande:

- Kontroll av oljenivå görs genom att bilen ställs på tomgång och du läger i lägsta växel och för sen spaken geon alla lägen långsamt till läge P. Vänta 2 minuter och läs av oljenivå.

- Nivån mellan MIN och MAX är 0.5 liter ATF-olja. Totalt rymmer lådan 7.5 liter.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
RD_87 Skrotsamlare
10 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Om du har misshandlat lådan med för lite olja lär du få ta ner tråget och städa! Inte säkert att det hjälper men med igensatt filter får du för lågt tryck och sabbar lådan, blir samma problem som när du för lite olja. Om en automat börjar slira så ska man byta olja och byta/rengöra filter omgående, annars så är risken stor att det går käpprätt åt helvete.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Mr_Sajmon
1 oktober 2011 · 2 Inlägg

Jag har samma fel på min fast jag har en lätt tryckare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang