Renovering Subaru Legacy 2.0 Turbo +

harrykarlsson
12 december 2010 ·

Hejsan nu har jag ett nytt projekt på gång:)

som jag skrev i min andra tråd "BMW 2002" ingen av "projektbilarna" kvalade in hos admin för att få egna sidor. De är tydligen för oinntresanta. Kommer lägga ut bilder på galleriet. och uppdateringarna finner ni på trådarna. smile när bilarna är klara och fina hoppas jag att de får varsin sida igen. gick så bra förut men inte nu tydligen:)

hoppas NI tycker detta är inntresant iaf:)

alltså:

köpte en Subaru Legacy 1993 2.0 Turbo kombi

med "skräddarsytt;)" chipp ifrån config så bilen ska vara på 280 hk med 3" o allt

då kopling var sopslut var det bara att bogsera hem den. efter att ha knackat bromsar ett tag släppte den taget och började rulla hemåt mot billyften!

http://i53.tinypic.com/987m9t.jpg

började skruva bort kjolarna för att se hur sparklådorna hade det
http://i54.tinypic.com/2qjyjyv.jpg

så det blidde att börja tillverka o svetsa!
http://i52.tinypic.com/33dyqvo.jpg

här ska de byggas 3" alá harry  raka rör!
orginal på besikningen
http://i56.tinypic.com/111p9w3.jpg

Senast redigerat av harrykarlsson (12 december 2010)

NewbieScraper
12 december 2010 · 17 Inlägg

Lycka till med projektet!

harrykarlsson
13 december 2010 ·

RaideN skrev:
Lycka till med projektet!

Tack=)

harrykarlsson
22 december 2010 ·

har börjat se ljuset nu! sparklådorna är snart klara. någon fog kvar att lägga sedan dags för epoxi och grundning. lackering och på med kjolarna. växellådan är nere på golvet nu ny koppling inköpt detta skall bara monteras ihop igen.!

höger sida klar!
http://i52.tinypic.com/2r45t78.jpg

vänstersidan klar ska på med en list runt hjulhuset.ska på med epoxy grundning o lackering!
http://i55.tinypic.com/25pn13p.jpg

mer pilligt än man kan tro att bygga övresparklådor. att få alla mått att stämma med dörren och kjolarna
http://i53.tinypic.com/f2k874.jpg

hela sparklådan v-sidan är nästintill nya nu!
http://i54.tinypic.com/2vj77dw.jpg

Inte utställnings skick. men funktionellt. Precis så som de ska vara!
http://i53.tinypic.com/jh92sj.jpg

har massa ointressanta bilder på hur mycket rost jag lagat. men tror ni fattar de nu!wink
nu ska växellådan ner
http://i56.tinypic.com/20udb2f.jpg

kardan och växelförare bort och isärplockat
http://i51.tinypic.com/28vanok.jpg

ena drivaxeln borta, och andra på väg ner. låssat länkarmarna från karossen så de hänger i upphängningen
http://i55.tinypic.com/2rxa269.jpg

vart inte några kort på själva nertagningen. när man hade olja på hela armarna och händerna samtidigt som man balanserar lådan på axeln och försöker bända med andra handen då det är trångt o jävligt. så lådan är på golvet nu iaf, och koplingen nerskruvad från startkransen
http://i53.tinypic.com/126cv8k.jpg

måste ha hänt en grej?
http://i51.tinypic.com/2wn1zxx.jpg

såja
http://i55.tinypic.com/4u87if.jpg

så ser det ut
http://i56.tinypic.com/2zhfbll.jpg

var tvungen att hissa motorn lite för att få lådan att vika ner några grader. finns inte mycket plats att lira med http://i52.tinypic.com/309j9ye.jpg

harrykarlsson
22 december 2010 ·

div delar som man var tvungen att ta bort för att komma åt lådan!
http://i53.tinypic.com/675mo6.jpg

nya kopplingen
http://i51.tinypic.com/6ht6xu.jpg

balken bak som ska svetsas.
http://i53.tinypic.com/5me3x5.jpg

dock tog kap o sliptrissorna slut här. införskaffa mer i morgon!
http://i56.tinypic.com/rl9hz4.jpg

harrykarlsson
31 juli 2011 ·

http://i53.tinypic.com/11t740w.jpg
så blev bilen efter lite tvätning osv, fick i chippningen o bilen gav bra respons. svetsa egen downpipe o bättre avgasarör gav mycket bättre flöde.

http://i51.tinypic.com/xmr2qh.jpg
börjanpå downpipen, mycket nöjd

http://i52.tinypic.com/2vvotcj.jpg
lite kvälls bus, andra repan så sa de pang

http://i56.tinypic.com/voykqw.jpg
byggde om snabbfästen på huven, mycket lättare att skruva

http://i55.tinypic.com/ieou87.jpg
köpte även ett fjäderbens stag,

http://i54.tinypic.com/29okj2a.jpg
rensade inredning, ojsan lite rost. vad annars de är en subaru? aja sätta kapen i golvet o byta lite plåt

http://i56.tinypic.com/1pjz2b.jpg
visade sig att innerskärmarna o skärmarna bakom spoilern hade gett sig. även kofångarn gick att knöggla ihop som tidningspapper

http://i55.tinypic.com/ixfvns.jpg
rost är lättare än kolfiber;) haha blir att svetsa upp hela bakänden o lätta ur bilen så mycket som möjligt. lacka bilen inuti och ha den plåtren. sportstolar och luftmatad topp IC kommer nu i veckan. har även planer på ett kolsyrekylning till ICn

harrykarlsson
31 juli 2011 ·
FKnutsson
6 augusti 2011 · 1 051 Inlägg

Följde ju ditt 2002 projekt, så ska klart följa detta lite smile lycka till!

Toyota Supra Ma70 "2JZ GT45" (1990)
harrykarlsson
25 augusti 2011 ·

börjarn på nya PDn
http://i55.tinypic.com/vhfexj.jpg

bra med flöde
http://i51.tinypic.com/2dv7k39.jpg

luftmatad IC ist för den vattenkylda. vinner bra med vikt där, skulle iofs vara bättre med frontmatad. har ett komplett frontmatarkitt ligger tilllegacyn. ska försöka ta migingeom besiktningen med detta först
http://i53.tinypic.com/30j5jls.jpg

egensvetsat Y-rör, bättre flöde än orginal iaf. fick slå in torpedväggen en heldel för att få plats. trotts det så lutar ic mycket uppåt och fick kapa i huven. blir ett egen plastat scope på
http://i56.tinypic.com/2en9rvr.jpg

http://i55.tinypic.com/ip1d1i.jpg

även AC pumpen fick lämna plats. bara onödig vikt!
http://i54.tinypic.com/2qm1clj.jpg

VilleV
18 september 2011 · 193 Inlägg

Verkar roligt, keep on going smile

harrykarlsson
25 september 2011 ·

toppmatad ic var en fas. nu ska jag bygga frontmat, tanken var att vända turbon 180 grader för att kunna bygga ett smartare frontmatsystem men efter att rivit kompressorhus osv, insåg jag snabbt att turbon var 4cm för låg, alltså skulle behöva en längre uppipe. och de är inget jag orkar med nu... gjorde rent allt och portade upp insugsröret till turbon då det röret som satt orignal var en "plugg"

http://i52.tinypic.com/av0cgz.jpg

böjen innan turbon på sug sidan. orginal till höger, portade till vänster. alltså lika stor som kompressorhuset sugsida
http://i56.tinypic.com/30nfa4w.jpg

rengjort och portat
http://i52.tinypic.com/2dkpzs.jpg

isärplockat
http://i52.tinypic.com/av0cgz.jpg

tagit reda på alla spec så blir att ringa till gikturboteknik och höra om det finns uppgraderingar
http://i51.tinypic.com/2ijosoz.jpg

gammla lastbils icn som har en spricka i gaveln, och den nya fast lite mindre, som bättre än den gammla.
http://i54.tinypic.com/2j155ci.jpg

den gammla icn är 2" smalare än min nya
http://i55.tinypic.com/359jzo0.jpg

tog rören från donatorbilen men allt är byggt i 3", vilket bara gör att de tar mer tid att fylla upp rören med tryck än vad de tar att gylla upp 2" rör, och utloppet på turbon är 2". drf bygger jag om allt i 2" rör
http://i54.tinypic.com/2eksygx.jpg

kunde inte vända turbon som jag sa i början heller. därför bygger jag efter hur turbon sitter orginal blir ca 20cm mer rör att fylla om men vinnter tillbaka det genom att bygga om från 3" till 2"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang