trogensson skrev:
Hej! Har en Volvo s70 T5 -98:a som från ena dagen till andra börja gå ryckigt, inte ojämt om jag nu kan förklara det så. Tomgången är helt ok. Jag har provat med att byta tändkablar, lock, rotor, stift utan det resultat jag var ute efter. Sedan så har jag kollat efter felkoder utan att det gett något. Jag tror att bilen nån gång har blivit optimerad, det finns inge papper på det. Han jag köpte den av trode att den var det, men minns inte!? Någon som har nån teori? Mvh
Min bil hade liknade symptom. Den hackade/ryckte kraftigt vid gaspådrag ibland. Jag bytte massor med saker utan resultat så som de följande sakerna.
* Lött om och gått igenom styrboxen
* Luftmassemätare
* Tändstift
* Tändkablar
* Rotor
* Fördelarlock
* Bränslepump
* Bränslefilter
* Tändspole
* Tändspole kabel
* Insugspackning
* Gasspjäll
* Gasspjällsgivare (Spjällägesgivare)
* Spridare
* Svänghjulsgivare (Impulsgivare)
* Alla Tryckslangar (Silikon)
* Olja
* Oljefilter
Men till slut hittade jag felet. Det var en av knacksensorerna som sitter under insuget som var trasig. Den skickade signaler till styrboxen att den trodde bilen spikade fast den inte gjorde det. Efter att bytt ut mina 2st knacksensorer har bilen fungerar klockrent utan ryckningar nu .
Mvh/Tobias!
Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).