Volvo v70 T5 går ryckigt

trogensson
23 september 2011 · 39 Inlägg

Hej! Har en Volvo s70 T5 -98:a som från ena dagen till andra börja gå ryckigt, inte ojämt om jag nu kan förklara det så. Tomgången är helt ok. Jag har provat med att byta tändkablar, lock, rotor, stift utan det resultat jag var ute efter. Sedan så har jag kollat efter felkoder utan att det gett något. Jag tror att bilen nån gång har blivit optimerad, det finns inge papper på det. Han jag köpte den av trode att den var det, men minns inte!? Någon som har nån teori? Mvh

Audi 80 2,3 cab "scabben" (1992)
Fire-Fox
23 september 2011 · 632 Inlägg

trogensson skrev:
Hej! Har en Volvo s70 T5 -98:a som från ena dagen till andra börja gå ryckigt, inte ojämt om jag nu kan förklara det så. Tomgången är helt ok. Jag har provat med att byta tändkablar, lock, rotor, stift utan det resultat jag var ute efter. Sedan så har jag kollat efter felkoder utan att det gett något. Jag tror att bilen nån gång har blivit optimerad, det finns inge papper på det. Han jag köpte den av trode att den var det, men minns inte!? Någon som har nån teori? Mvh

Min bil hade liknade symptom. Den hackade/ryckte kraftigt vid gaspådrag ibland. Jag bytte massor med saker utan resultat så som de följande sakerna.

* Lött om och gått igenom styrboxen
* Luftmassemätare
* Tändstift
* Tändkablar
* Rotor
* Fördelarlock
* Bränslepump
* Bränslefilter
* Tändspole
* Tändspole kabel
* Insugspackning
* Gasspjäll
* Gasspjällsgivare (Spjällägesgivare)
* Spridare
* Svänghjulsgivare (Impulsgivare)
* Alla Tryckslangar (Silikon)
* Olja
* Oljefilter

Men till slut hittade jag felet. Det var en av knacksensorerna som sitter under insuget som var trasig. Den skickade signaler till styrboxen att den trodde bilen spikade fast den inte gjorde det. Efter att bytt ut mina 2st knacksensorer har bilen fungerar klockrent utan ryckningar nu smile.

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
trogensson
25 september 2011 · 39 Inlägg

oki, du har just gjort det lite lättare för mig att felsöka! Otur att du fick byta alla dessa delar innan felet hittades. Men jag brukar säga: Inget ont som inte har något gott med sig. Du har en bil som kommer funka in i graven smile Jag tackar för ditt svar och jag återkommer när jag kollat knackisarna, om jag inte hinner sälja bilen... Tack

Audi 80 2,3 cab "scabben" (1992)
F4S4N CAD-konstruktör
28 september 2011 · 1 392 Inlägg

Magnetventilen?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
trogensson
10 oktober 2011 · 39 Inlägg

bra tips! Den ska jag kolla i helgen, tack...

Audi 80 2,3 cab "scabben" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang