[1.9 TDi] Säckad motor, eller vad kan det vara.. ?

mrBira
28 januari 2007 · 209 Inlägg

Gör en lång historia kort;

Kör efter E4:an mitt i natten, mitträcken å skit, världens snörök pga. snöstorm och långtradare framför mig. Kör på något (som jag misstänker flygit av från lastbilen framför), och oljetråget i bilen får en spricka i sig (visste inte det då, för det då) oljetryckslampan börjar lysa, jag hade ingen möjlighet att stanna då, (insåg heller inte allvaret med den lampan) utan kör vidare till dit jag ska, vilket är ca 2-3 mil. Dagen efter när det är ljust så granskar jag bilen, och ser att flera liter olja läkt ut under bilen... visst förstår jag då vad som hänt.
Men tror inte att det tog någon skada av att jag körde dom där milen innan jag ställde bilen (är dock ingen expert).

Nu till det extra dumma; Jag blir tvungen att flytta bilen ca 20 meter för att kunna bogsera den till GDS-hallen, där vi skulle fixa tråget, bilen startar ju upp, men dör innan jag hinner stänga av den (20 meter bort).

Skitskraj tror jag ju att motorn skurit... vi bogserar iaf bort den o fixar tråget, häller i olja (satte förövrigt i för mkt olja oxå, vilket inte är bra), och provar starta... jodå! inga problem.

Men har efteråt märkt att motorn låter högre, visst, nu är ju inte bukplåten där som äter upp lite ljud, men ändå..

FRÅGAN nu då:

Kan det vara så att t.ex nån del av avgasröret (längre fram vid motorn) tagit skada/läker, eller är det motorn som gjort sitt?

Motor: 1.9 TDi 90hk, 99:a med dryga 13'000 mil

Jag kan absolut inget om motorer som ni säkert redan märkt smile

High_Performance
28 januari 2007 · 6 Inlägg

Kan ju vara något lager som har gått, 2.3 mil utan olja inte de bästa för motorn, skulle då kolla upp det innan jag kör nå mera!!! big_smile

mrBira
29 januari 2007 · 209 Inlägg

Nja, men motorn var ju inte utan olja.... vart bara en spricka i tråget, så det forsade ju inte ut... men däremot så kanske det vart nåt galet med trycket, i don't know... =/
20 meter utan olja, dock verkligen en kallstart bilen fick dagen efter... utan olja.. sad

fler förslag?

Melker_elk Blyfot och motor dödare
29 januari 2007 · 388 Inlägg

mrBira skrev:
Nja, men motorn var ju inte utan olja.... vart bara en spricka i tråget, så det forsade ju inte ut... men däremot så kanske det vart nåt galet med trycket, i don't know... =/
20 meter utan olja, dock verkligen en kallstart bilen fick dagen efter... utan olja.. sad

fler förslag?

hur säker är du på att all olja inte runnit ut?
nu vet ja ju inte hur stort hålet är men säg att det rann ut 1dl per km då är det 3 liter å det är väll inte mer än 5 liter totalt i den motorn med olje kyl å filter, 2 liter det är knapt att kylet för någon olja då. så det kan mycket väl vara som så att ett eller fler lager vevlager har skurit (eller något annat) men det syns ju när du byter oljetråget.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang