Bmw 523 e39 motor m52b23 = strypt ?

Henrikkarlsson
16 oktober 2009 · 191 Inlägg

Hej som jag skrivet så undrar jag om m52b23 = strypt  och om jag får några mer hästar om jag byter till ett 525 insug?smile

Ghost_Face
8 juni 2011 · 517 Inlägg

Då ingen har svarat och jag har samma funderingar får man väl göra ett litet trådlyft tongue

Är 523:an strypt på något sätt eller har BMW bara skrivit ner antalet hästkrafter "på pappret" så att säga?

dawwe ...has left the building...
8 juni 2011 · 4 474 Inlägg

Finns INGEN M52B23...Det är en M52B25, dvs 2.5 liters slagvolym. 523:an är INTE strypt, de brukar ligga över den av BMW angivna effekten. Däremot är M52B28 "strypt". Med ett M50B25 insug brukar man få upp effekten en bit över 200 kusar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Jeqpe Nukelear Devize
15 oktober 2011 · 1 357 Inlägg

dawwe skrev:
Finns INGEN M52B23...Det är en M52B25, dvs 2.5 liters slagvolym. 523:an är INTE strypt, de brukar ligga över den av BMW angivna effekten. Däremot är M52B28 "strypt". Med ett M50B25 insug brukar man få upp effekten en bit över 200 kusar...

fel! 523orna e också strypta från 99 o uppåt på e39  i dom sitter de inte några m52 utan m54 o dom e strypta så om man slänger på ett 525insug så får man lite fler pållar smile 96-98 har m52b25 rätt men inte 99 o uppåt för m52 har inga katalysatorer i grenröret men de har m54 o de sitter på 99 o uppåt big_smile

Lobster knife fight
dawwe ...has left the building...
15 oktober 2011 · 4 474 Inlägg

De är fortfarande INTE strypta, effekten på 523i är angiven i underkant, finns flertalet bänkningar där bilarna levererar kring 165-170 hästar på BAKHJULEN, dvs kring 190 hästar i motorn! Däremot så sägs det att toppeffekten blir högre med M50 insug på M52, men man förlorar en del vrid i botten. Bilar med M54B25 heter inte 523i utan 525i.Du får läsa på bättre.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Jeqpe Nukelear Devize
15 oktober 2011 · 1 357 Inlägg

dawwe skrev:
De är fortfarande INTE strypta, effekten på 523i är angiven i underkant, finns flertalet bänkningar där bilarna levererar kring 165-170 hästar på BAKHJULEN, dvs kring 190 hästar i motorn! Däremot så sägs det att toppeffekten blir högre med M50 insug på M52, men man förlorar en del vrid i botten. Bilar med M54B25 heter inte 523i utan 525i.Du får läsa på bättre.

har en 523a som inte har m52, motorerna ser olika ut men en 523 e bänkad från fabrik till 188 men dom skriver 170 i papprerna för nån annan sak (försäkringsklass etc kanske?) och håller med att man förlorar en del vrid om man slänger på ett 525 insug. men är lite osöker på 523orna från 99 o uppåt för där är motorerna annorlunda
men m52 är strypta titta här på insuget till en m52
http://static.schmiedmann.dk/ProductPictures/image_14312_big.jpg
det andra insuget e ett special från alpina men om man tittar på väggarna på m52insuget så ser man att dom är mkt tjockare

Lobster knife fight
Jeqpe Nukelear Devize
15 oktober 2011 · 1 357 Inlägg

här är en till bild mellan m52 och m54
http://i666.photobucket.com/albums/vv22/hippos_love_curry/P4140277.jpg
på 528 o 523 är det samma insug mellan 96-98 för båda är m52 motorer bara olika cylindervolym men det sitter samma strypning

Lobster knife fight
dawwe ...has left the building...
15 oktober 2011 · 4 474 Inlägg

Men snälla...Har du tänkt på att BMW kanske prioriterade körbarhet/elasticitet i 523i kontra högre toppeffekt? Är ju precis samma sak med M52B28, bra i botten men sämre på riktigt höga varv, BMW har helt enkelt valt den karaktären på motorn. Jämför man tex M50B25 med M52B28 så är M50B25 varvvilligare, men det är M52B28 som är snabbare. Motorerna har olika karaktär, men ingen av de är strypt, man har bara prioriterat olika saker. Med ditt resonemang så är ju alla bilar strypta, speciellt de med turbo, ja menar de allra flesta tillverkare ligger på ett original-laddtryck som med god marginal är långt ifrån skadligt, o de har givetvis en orsak till detta, kan vara allt från motorkaraktär, förväntad livslängd till bränsleförbrukning.
Att insugen ser olika ut kan bero på just de prioriteringar jag nämner. Återigen, M52B25 är inte strypt, däremot är effekten angiven i underkant på pappret. Sen att motorn kan fås att leverera högre toppeffekt (och förmodligen annan karaktär) med ett annat insug är en helt annan sak. De allra flesta motorer oavsett fabrikat får i regel annan karaktär o gissningsvis högre toppeffekt när man byter till ett annat insug som flödar "annorlunda".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Jeqpe Nukelear Devize
15 oktober 2011 · 1 357 Inlägg

dawwe skrev:
Men snälla...Har du tänkt på att BMW kanske prioriterade körbarhet/elasticitet i 523i kontra högre toppeffekt? Är ju precis samma sak med M52B28, bra i botten men sämre på riktigt höga varv, BMW har helt enkelt valt den karaktären på motorn. Jämför man tex M50B25 med M52B28 så är M50B25 varvvilligare, men det är M52B28 som är snabbare. Motorerna har olika karaktär, men ingen av de är strypt, man har bara prioriterat olika saker. Med ditt resonemang så är ju alla bilar strypta, speciellt de med turbo, ja menar de allra flesta tillverkare ligger på ett original-laddtryck som med god marginal är långt ifrån skadligt, o de har givetvis en orsak till detta, kan vara allt från motorkaraktär, förväntad livslängd till bränsleförbrukning.
Att insugen ser olika ut kan bero på just de prioriteringar jag nämner. Återigen, M52B25 är inte strypt, däremot är effekten angiven i underkant på pappret. Sen att motorn kan fås att leverera högre toppeffekt (och förmodligen annan karaktär) med ett annat insug är en helt annan sak. De allra flesta motorer oavsett fabrikat får i regel annan karaktär o gissningsvis högre toppeffekt när man byter till ett annat insug som flödar "annorlunda".

du har rätt mkt av de jag sa är av egenforskning och internet myter har faktiskt inte börjat riva i min 523a än men ja själv är väldigt fundersam om den e strypt elr inte för när man komr över 4000 varv så känns de lite som den får slut på luft nästan men den fortsätter ju ändå och jag har läst om många som har bytt insug på sin m52 motor till m54 insug från antingen 525 elr 530 o dom motorerna får mkt mer luft och går bättre så nåt litet måste sitta i insuget men vill inte börja bråka vet inte va du har för meriter du har säkert mer kunskap om just de ämnet men vill bara påpeka att dom senare 523orna är i bottendelen exakt samma som 525orna bara annat inuti insuget men sen kan man inte jämföra heller en 523a från 96-98 med en 525 från 99 uppåt o inte en 523 innan 99 heller för dom va inne o mixa med motorerna då som tex dubbla vanos och dylikt 3 katalysatorer etc

Lobster knife fight
dawwe ...has left the building...
15 oktober 2011 · 4 474 Inlägg

Jag tvivlar inte på att en M52 upplevs som piggare/varvvilligare med ett annat insug, tex från M54 som du nämner. MEN det du vinner i toppen med ett sådant insug förlorar du kanske i botten? Skall man byta insug bör man mappa om bilen, men då blir det inte billigt längre...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Jeqpe Nukelear Devize
15 oktober 2011 · 1 357 Inlägg

dawwe skrev:
Jag tvivlar inte på att en M52 upplevs som piggare/varvvilligare med ett annat insug, tex från M54 som du nämner. MEN det du vinner i toppen med ett sådant insug förlorar du kanske i botten? Skall man byta insug bör man mappa om bilen, men då blir det inte billigt längre...

jepp håller med om man ska byta insug så måste man in i datan o rätta till så den fattar att den får mer luft, egentligen är det bästa bara att låta de va wink min 523a drar under litern skitbra och ekonomiskt men om man börjar riva i den så hittar man bara mer man måste byta för att de ska bli bra sen också en av dom som bytte insug märkte att den drog mkt mer bränsle med ett 530 insug men de e en djungel de där får in o leta mer fakta kul att veta va bmw har hållit på med när dom bytt motor i sina modeller hela tiden big_smile

Lobster knife fight
Fekzen
16 oktober 2011 · 181 Inlägg

Jag har gjort program till 323i och 328i med M50 insug och kunderna har varit riktigt nöjda med slutresultatet. Så att skaffa M50insug och anpassat chip ger märkbar effektskillnad iaf.

Sedan sitter det ju mjukt varvstopp på dessa som gör att den blir segare på de sista varvtalen innan det hårda stoppet går i. Det brukar folk vilja ta bort när jag programmerar om dem och istället sätta ett hårt stopp direkt, lite högre upp.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Fekzen
16 oktober 2011 · 181 Inlägg

Kanske vore tydligare om jag skrev M52B25 och M52B28 istället såg jag nu, men ni fattar att det är motorerna jag syftar på inte specifikt 323 och 328.

Mvh//A

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Jeqpe Nukelear Devize
17 oktober 2011 · 1 357 Inlägg

Fekzen skrev:
Jag har gjort program till 323i och 328i med M50 insug och kunderna har varit riktigt nöjda med slutresultatet. Så att skaffa M50insug och anpassat chip ger märkbar effektskillnad iaf.

Sedan sitter det ju mjukt varvstopp på dessa som gör att den blir segare på de sista varvtalen innan det hårda stoppet går i. Det brukar folk vilja ta bort när jag programmerar om dem och istället sätta ett hårt stopp direkt, lite högre upp.

Mvh//
A.Fekzen

hur mkt skulle ett sånt chip kosta? funderar att slänga på ett m54 insug iställe för m50 men de e inte så mkt skillnad tongue

Lobster knife fight
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang