Audi S6 Problem med Växellådan

Nagge
22 oktober 2011 · 22 Inlägg

Min S6 har något fel på automatlådan.
De börjar med att backen inte hoppar i som den ska, men när den väl gör de så är de som att det inte finns någon ork , och när den börjar få lite motstånd hoppar den ur och hamnar i (N) läge.

Sedan har den även hoppat ur för mig i (D) läge , bromade in framför ett farthinder och när jag skulle gasa efter hindret hade växeln hoppat ur och lagt sig i (N) läget , sen hoppade den i när jag släppte gasen.

Den vandrar också väldigt konstigt mellan 4-5 växel det är som att den inte orkar på 5:an och lägger i 4:an ist men direkt lägger den i 5:an igen.

och mellan 3-4 ruskar de i bilen när den är påväg att växlar från 3:an till 4:an .


Har pratat med lite olika människor och firmor.  Två bilformor säger till mig att växellådan är slut och behöver en renovering ,

Nån har sagt att de kan vara vajern från spaken som är för slak eller att det kan vara för lite olja i lådan, men har även hört nått om någon givare som kan vara slut.

Vill kolla om de finns någon mer som kan ha någon aning va det kan vara för fel. Hoppas på positiva svar för att en renovering kommer kosta mig 33.000:-

hoppas att min förklaring är någorlunda och att nån fattar .

BMW 520D "." (2013)
jockas1
23 oktober 2011 · 16 Inlägg

Börja med att kontrollera oljenivån i växellådan! När byttes oljan senast? Hur långt har bilen gått? När dom närmar sig 20-25000 mil så är risken stor att lådan börjar bli sliten. Men innan du börjar leta utbyteslådor så byt olja och ta ner tråget och gör rent det. Har hjälp många!

Lycka till!

Nagge
23 oktober 2011 · 22 Inlägg

bilen har precis slagit över till 20.000.  har pratat med två firmor som renoverar lådor och dom säger renovering . men de är ett gäng kompisar som säger samma sak som dig , att byta olja.

Då ska jag nog göra som du säger att ta ner tråget och byta olja .

Tack så mycket för ditt svar.

BMW 520D "." (2013)
Alecci
23 oktober 2011 · 2 014 Inlägg

Tråd flyttad:

Motorteknik (Grundläggande) -> Chassi, bromsar och transmission

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang