Koppla kondensator till xenonballast?

Jeppa90
15 oktober 2011 · 60 Inlägg

Hej!
Mest för att det är kul o experimentera lite...
Jag undrar om det går att koppla en kondensator till en xenonballast? Xenon kräver mycket ström vid uppstart, skulle man inte då kunna koppla en kondensator som ger den här "extra strömboosten" ? Jag ska sätta 75W xenon, hur stor kondensator skulle man då behöva för en lampa?
Eller finns det andra goda ideér kring detta? smile

Winterdrift
16 oktober 2011 · 365 Inlägg

Den extraström som ballasterna kräver vid uppstart klarar ditt batteri mer än väl av att leverera ifall generatorn inte orkar täcka hela peaken smile

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
Jeppa90
17 oktober 2011 · 60 Inlägg

Okej smile
Tanken är att jag kommer ha 3st 55Watt (Sitter redan på) och 4st 75Watt xenon. + sammanlagt 330Watt halogen. Känns som det blir mycket o starta upp...
Det kan inte tänkas bli för mycket spänningsfall i ledningarna så att exempelvis stereon eller liknande kommer få stryk?

Drönirettab
17 oktober 2011 · 21 761 Inlägg

Någon form av spänningsdipp kommer det att bli när alla sakerna startar upp, men stereon borde inte ta stryk av det så länge du inte har stora slutsteg och spelar musik på hög volym sammtidigt som du slår igång alla lampor. smile

G-sson
17 oktober 2011 · 612 Inlägg

Halogenlampor kan lätt dra fem gånger normalförbrukningen vid tändning, förvisso bara en bråkdel av en sekund men det blir en betydligt större strömrusning än xenonljusen kräver.

Jeppa90
17 oktober 2011 · 60 Inlägg

Multimedia består av följande; Pioneer Avh-5300DVD, 2st 6x9:or, 2st 5,25"+ diskanter, 12" MDS Fanatic bas med ett MDS gp4 steg.
Känns väll som en rätt så normal stereoanläggning? tongue
Det jag är mest rädd för är att skärmen lägger av eller nått på stereon!

Winterdrift
18 oktober 2011 · 365 Inlägg

Jeppa90 skrev:
Okej smile
Tanken är att jag kommer ha 3st 55Watt (Sitter redan på) och 4st 75Watt xenon. + sammanlagt 330Watt halogen. Känns som det blir mycket o starta upp...
Det kan inte tänkas bli för mycket spänningsfall i ledningarna så att exempelvis stereon eller liknande kommer få stryk?

Vilket reulterar i närmare 800 watt i bara lampor, håll koll så generatorn orkar med under drift bara så bör det inte vara några problem smile

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
Jeppa90
19 oktober 2011 · 60 Inlägg

Haha aa precis! Får hoppas på de bästa, annars får de väll bli en ny generator också smile

DumDumz
23 oktober 2011 · 109 Inlägg

Det var jävlar i de många lampor!
Du lär ju se ut som en lastbil när du kommer körandes! big_smile

Hade vart kul att se hur ljuset blir för dig på natten när det är kolsvart ute smile Lär ju se ut som på dagen ^^,

//DumDum

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang