Däckbytaren sa att jag inte får köra på mina M+S däck

_Joola
1 november 2011 · 29 Inlägg

Kan även vara en "alptopp" på däcket, och är då godkännt smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Bjork_Pagen Scania Euro 6 Trucker
1 november 2011 · 219 Inlägg

Limitless skrev:
M+S är godkända.. han ville väl bara sälja på dig dubbdäck

Alla M+S däck är inte godkända att köra med tex efter svenska lagar! Själv blivit bötad då ja hade såkallad M+S däck på min gamla L200, men dom var ej godkända att avnända året runt i sverige, dock i österike

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
1 november 2011 · 1 152 Inlägg

C_Ek skrev:
Känns ju som om ett såpass stort företag som Yokohama ändå genomför ganska hårda tester på sina däck, jag tycker fortfarande att Sverige är ganska löjligt på många punkter. Ta t.ex drag monterat på en amerikansk bil. Här har dom bestämt sig för att kulorna minsann inte är godkända så det är bara att montera av ett fullt proffsinstallerat drag som i USA drar tunga trailrar/båtar exempelvis. Varför är en amerikansk dragkula plötsligt så mycket sämre än en här? Det blir lite överdrivet med regler och dylikt ibland i det här landet, känns lite typiskt Sverige.

PITSTOP skrev:

C_Ek skrev:
Har varit i kontakt med Yokohama och de sa att de är fullt dugliga att använda i minusgrader (då de används i hela nordamerika, oftast på tvunga SUV:ar) och det inte är nån fara med gummiblandningen för våra kalla vintrar här. Jag vet inte men det känns lite typiskt Sverige att speca ut vissa däck. Man kan köra runt på vissa däck i Alaska i typ minus 50 grader men det ska alltså inte vara godkänt här vilket känns märkligt.

Yokohama kan säga va de vill!! vi/du bor i sverige och bilen ska brukas HÄR och inte i nordamerika.
Det är ingen som har hindrat dig från att köra med de. Men när olyckan är framme så skule jag vilja se Yokohama övertala FB när du får 0:- i ersätting.

Förstår hur du t'nker och jag hoppas inte att du missförstod mig. Visst tycker jag att Sverige är lagom konstiga med sina lagar o regler och att allt inte funkar IRL utan ser bara skit bra ut på papper, men men.
Det jag försöker säga här är att du tyvärr måste byta däck vare sig du vill eller inte annars är risken stor att du inte får ut ett enda öre om något skulle hända. Jag jobbar desutom med däck o fälg så jag kan "lite" om regler och lagar som gäller för vinter däck!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 november 2011 · 13 757 Inlägg

uch hur kan man ens tänka tanken att dom där däcken ska räknas som vinterdäck?

lite suntförnuft kommer man långt med ser jhu ut som vilka sommardäck som helst
inget som ska användas på svenska vägar

lär bli en dyr vinter om du åker runt på det där skiten på vintervägarna här i sverige

får hoppas att det är polisen som stoppar dig tidigt och ofta så du inser att man ska köra med riktiga vinterdäck

och du inte mejar ner någon barnfamilj


åk till en stormarknad sen kollar du runt lite på allas däck och sen kollar du på ditt däck så inser du nog rätt snabbt att ditt däck är ett sommardäck inget annat

en sökning på youtube så ser man ganska snabbt vilka krav det är i usa på däck när det är halt...NADA räcker med en snöflinga så åker dom av

Senast redigerat av Growe (1 november 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
6Point1
2 november 2011 · 192 Inlägg

Growe skrev:
får hoppas att det är polisen som stoppar dig tidigt och ofta så du inser att man ska köra med riktiga vinterdäck

och du inte mejar ner någon barnfamilj

Hade kanske kunnat känts lite konstruktivt men sen la jag märke till signaturen "Svart bälte i fortkörning".

A_Karlsson
2 november 2011 · 537 Inlägg

C_Ek skrev:

Growe skrev:
får hoppas att det är polisen som stoppar dig tidigt och ofta så du inser att man ska köra med riktiga vinterdäck

och du inte mejar ner någon barnfamilj

Hade kanske kunnat känts lite konstruktivt men sen la jag märke till signaturen "Svart bälte i fortkörning".

HAHAHAHAHA

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 november 2011 · 13 757 Inlägg

C_Ek skrev:

Growe skrev:
får hoppas att det är polisen som stoppar dig tidigt och ofta så du inser att man ska köra med riktiga vinterdäck

och du inte mejar ner någon barnfamilj

Hade kanske kunnat känts lite konstruktivt men sen la jag märke till signaturen "Svart bälte i fortkörning".

så kan man oxå se på det

men även om du håller hastigheterna hinner du aldrig stanna med dom där däcken
kan nog säga att jag kan åka dubbelt så fort och stanna snabbare med ett normalt dubbfritt däck än vad man kan göra med dina sommardäck

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
2 november 2011 · 938 Inlägg

Läste ett däcktest för ett tag sedan, där en tidning testade vinterdäck av olika pris å kvalité, samt hade med en sommardäck som referens... Lite osäker på siffrorna men vill minnas att dom provade bromsning för 80km/h. Vid den punkt där dom bästa däcken stannat höll dom sämsta "kina-däcken" fortfarande 30km/h! Sommardäcket höll 50km/h!!  De säger ju en del om hur dåligt fäste man har med sommardäck på snö/is, alltså klart olämpligt att använda.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang