Volvo 850 - 95 Knackande ljud från framhjulen

tobbx
16 oktober 2011 · 45 Inlägg

Hejsan

Hoppas jag skrev en nog tydlig rubrik och placerade tråden rätt, brukar inte lägga upp trådar i forumet men jag tror väl att jag har lyckats..!

Nåväl, till problembeskrivningen;

Jag har en Volvo 850 -95, och ljudet jag beskriver låter endast när jag kör, (dvs låter inget på tomgång därav antar jag att det inte är motorn..) och ljudet, "knackandet", låter mer när jag gasar, och mindre när jag bara rullar/frikopplar.

Det lät ingenting när jag hade sommardäck på, sen efter byte till vinterdäck började det låta. Bytte tillbaka till sommardäck, men ljudet var fortfarande där.

Nu är det vinterdäck på, och jag har kollat så alla hjulbultar sitter åt, har även provat byta till en kortare bult för att se så jag inte hade för långa bultar. Känner lite glapp i hjulen, men inte så jättefarligt.

När jag hade ner hjulen fram bytte jag även bromsskivor + klossar, och satte in insatsgängor i navet då gängorna där var dåliga, och hjulbultarna inte gick att dra åt och jag höll på att tappa ett hjul när jag körde.. Men nu sitter alla bultar åt som berget, så borde inte vara lösa bultar som är problemet?

Är lite svårt att bestämma exakt var ljudet kommer ifrån då man sitter och kör, men låter som att det är från framhjulen iallafall.

Så vad kan det tänkas vara? Bussningar, hjullager, drivknut? Nåt annat? sökt runt en del, men verkar som att olika delar som är dåliga kan visa ungefär samma symtom, och vill inte behöva byta en massa delar som egentligen är i bra skick.

Så, nu vill jag ha lite tips här, och säg gärna till om det är nåt mer jag kan göra för att underlätta felsökningen! Gå ut i garaget och hissa upp bilen, och snurra på däcket kanske? Kom med tips.

MVH Tobbe

Senast redigerat av tobbx (16 oktober 2011)

Jollez
16 oktober 2011 · 202 Inlägg

drivknut,hjulager, kan har gått sönder när du höll på att tappa hjulet.

tobbx
16 oktober 2011 · 45 Inlägg

ah, fast lät innan det också.. hmm men då kan det ha varit pga lösa hjulbultar då gängorna i navet var helt slut.. men det skumma är att det låter likadant nu som innan jag fixade det :p

Hur vet man skillnad mellan drivknut och hjullager då? Vilken av dem som är dålig dvs. Om jag hissar upp bilen och snurrar på hjulet, och det låter då, då borde det väl vara lagret och inte drivknuten? smile

Senast redigerat av tobbx (16 oktober 2011)

Cupra_
17 oktober 2011 ·

Ja rimligtvis borde det då vara lagret förutsatt att hjulen står rakt när du snurrar på dem. För att se vilket lager det är kan man ju köra och svänga höger, låter det då från vänster är det slut osv. men det kanske du kunde redan.

Det verkar ju skumt om båda lagren skulle vara slut menar jag. Risken är ju att både lager och knut är slut också.. Om du kan hissa upp fronten och  sätta snurr på hjulen (med växeln i och motorn igång) så utesluter du ev knarrande från stötdämpare/fjädrar. Min t.ex. kan låta lite skumt vid fullt styrutslag men det är pga av att fjädern hoppar till i sitt säte. Det kan beskrivas som ett knackande eller knäppande.

Om det börjar låta konstant när du svänger med fronten upphissad och hjulen på snurr borde det rimligtvis vara en knut.

Fördelen med detta sätt är såklart att du kan gå ur bilen och lyssna med 1:an i då allt snurrar av sig självt.

Senast redigerat av Deception (17 oktober 2011)

tobbx
17 oktober 2011 · 45 Inlägg

Okej, tack för en så utförlig beskrivning Deception - uppskattas! Ska kolla upp det så fort jag får en ledig stund..
Men vad jag inte riktigt fattar är hur det kunde börja mitt i allt ( efter däckbyte ). Hum hum hum.

Cupra_
17 oktober 2011 ·

Det kan ju ha varit på väg att ge upp och sen behövdes inte mkt spänning för att det skulle fallera. Sen som den andra killen skrev så kan det ju blivit värre av att hjulet inte satt ordentligt innan och nu när allt sitter fast så känns det mer? Kolla så som jag skrev i alla fall, och hittar du inget då så måste det vara nån skiva som inte sitter som den ska eller något liknande..

Ingen orsak, man vet ju själv hur trist det är när fel dyker upp!

tobbx
17 oktober 2011 · 45 Inlägg

Ah jo det är ju sant.. Har bara varit med om / hört om lager som varit dåliga och blivit sämre, aldrig ett lager som blivit dåligt direkt från att inte ha låtit nånting! big_smile Får kolla upp det minsann.

Cupra_
17 oktober 2011 ·

Vet ju inte hur mycket mekvana du har men det kan ju vara så enkelt att du kör på dåliga vägar så du inte tänkt på det "brummande" ljudet som kan uppstå i slitna lager, och du inte märkt det för än nu när de ev. är slut..

tobbx
17 oktober 2011 · 45 Inlägg

Dåliga vägar har vi gott om här uppe i norra delarna wink jorå, men har köpt bilen nyligt och då var det helt tyst, sen efter byte till vinterdäck började det låta så jäkla mycket... bytte tillbaka till sommardäck för att se om det hjälpte, men samma ljud hmm ska plocka lös lagrena nu och se vad som pågår där inne! har alla verktyg och reservdelarna hemma så är väl lika .. hehe

tobbx
17 oktober 2011 · 45 Inlägg

Snabb fråga bara, KAN det vara dessa bussningar som låter? Kände lite där och det var lite glapp samt lät lite när jag ruckade på länkarmen (?).. huja.. alldeles för många bussningar överallt i framvagnen ;P

https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112652/112652-fdbde94e060a3a41c165d1b946b2fbaa.jpg

Senast redigerat av tobbx (17 oktober 2011)

tobbx
20 oktober 2011 · 45 Inlägg

Oki, inget svar där..

Nåväl, bytt länkarm, hjullager, bromsskiva och bromsklossar nu. (Bromsarna behövde bytas, byttes inte pga oljudet) Startade bilen och rullade ut ur garaget, och provade köra iväg för att se om det fortfarande lät, och jajemen. samma ljud är fortfarande där...

så;

Bytt enligt eget hum och andras förslag är då Hjullager och Länkarm.

Detta funkade ju tydligen inte då ljudet fortfarande är där, så nu vill jag ha fler idéer.. Jag ser ut som ett frågetecken själv just nu, och är lagomt less.. heh.

mvh

Fire-Fox
20 oktober 2011 · 632 Inlägg

Godkväll!

Om du redan bytt skivor, belägg, hjullager och länkarm så skulle jag gissa att knackningarna kommer ifrån drivknuten eller om bussningen/gummifästet som sitter på stötdämparen är slitet.

Dock brukar det ge ett mera 'klonkande' ljud istället.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
tobbx
20 oktober 2011 · 45 Inlägg

Okej, ja, jag får kolla upp det så gott jag kan. Tack för att du kikade in! Jo nån har sagt stötdämparen förut, men då borde det väl inte låta när hjulet snurrar när jag kör, dvs "ett skrap/knack/klonk per hjul-varv" ?? Svårt att beskriva oljudet..  big_smile

Är ett lite skumt ljud..
Om jag kör sakta så låter det en gång när hjulet snurrat en gång, om du/ni förstår hur jag menar. Sen självklart låter det snabbare så snabbare bilen rullar, och låter mer när jag gasar än när jag frikopplar och bara rullar, då låter det fortfarande - men inte lika mycket! smile

jag har testat ett tips jag fått - backa med fullt rattutslag, för att se om drivknuten låter, men sist jag testade det lät det då inte, förutom "ett skrap per varv"

Senast redigerat av tobbx (20 oktober 2011)

tobbx
23 oktober 2011 · 45 Inlägg

Fire-Fox skrev:
Godkväll!

Om du redan bytt skivor, belägg, hjullager och länkarm så skulle jag gissa att knackningarna kommer ifrån drivknuten eller om bussningen/gummifästet som sitter på stötdämparen är slitet.

Dock brukar det ge ett mera 'klonkande' ljud istället.

Mvh/Tobias

Kanske en dum fråga.. men hade lös däcket igen, för sjuttioelfte gången, och märkte nu att jag nog skulle behöva navringar/centreringsringar (?) då det verkar vara ett jäkla glapp där mellan fälg och nav.

Kan detta ge ett sådant ljud kanske?

Jollez
23 oktober 2011 · 202 Inlägg

möjligt smile

tobbx
23 oktober 2011 · 45 Inlägg

liten update..

Bytte till 850 originalfälg för att kunna utesluta glapp i nav, eller vad man då ska kalla det, men ljudet var fortfarande där. så även det kan väl kryssas av från listan..

Tänkte spela in så ni fick höra och kunde hjälpa mig bättre, men hördes inte med mobilen, brusade bara o lät illa..

snabb sammanfattning då;

Ljudet låter när däcket rullar, när jag kör, oavsett gupp eller plan mark. Låter lite mer vid acceleration än när bilen bara rullar utan gaspådrag.

Det är inte drivknuten som är dålig, (knack vid fullt rattutslag -> har provat flera ggr smile

Bytt bromsskiva, belägg, hjulnav (ink lager) och länkarm. Även provat olika hjulbultar (längd + kona) samt två uppsättningar fälgar.

Blir väl att fara med den till verkstan då, för jag har då ingen aning om vad det kan vara, och börjar bli redigt less på att bilen bara står, samt att jag inte får det att funka :p

Senast redigerat av tobbx (23 oktober 2011)

tobbx
4 november 2011 · 45 Inlägg

Problemet löst, lät från bakvagnen - inte fram som jag och alla andra som lyssnat trodde... (handbromswire hade lossnat pga trasiga fästen och skavt mot däck+fälg). Tack för hjälpen ändå, och tråden kan låsas eller någerst. smile

/tobbe

Cupra_
4 november 2011 ·

Skönt att det var något simpelt, men synd att du hann byta så mycket innan tongue Nåväl, nu lär ju framvagnen rulla ett par mil till smile

tobbx
4 november 2011 · 45 Inlägg

Jao, men hade ändå behövt byta det :p hjulnavets gängor (till hjulbultarna) var riktigt kassa, och länkarmen var lite glapp, så den hade jag behövt byta sen ändå big_smile Så skönt i efterhand att ha det gjort, för så skoj vare icket smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang