Byte Kupéfläkt I min Volvo!?? HUR?? Tips/Råd..

MkivAndreas
30 januari 2007 · 59 Inlägg

Hejsan!!

jag ska byta min Kupéfläkt i min volvo 240.. Den har dånat ett himla bra tag på läge ett och två men inget på trean.. sen förra veckan så luktade det brännt och den la av.. Det är Kallt smile

Hur gör man för att byta denna lättast och smidigast, är en sådan fläkt dyr!?? Jag är inte så kunnig på att meka så alla tips är till en stor hjälp.

Mvh Andreas

schnitzelfritz
30 januari 2007 · 24 Inlägg

Jag råkade ut för precis samma sak med min gamla 240. Det är ett jäkla jobb att byta kupéfläkten på dessa bilar. Man måste montera ner hela instrumentbrädan. Har för mig att fläkten kostade runt tusenlappen på mekonomen, och det är värt att köpa en ny (ej begagnad!!) då man gärna inte gör detta jobb mer en än gång var 10:de år eller hur länge en sån kan tänkas hålla. Har för mig att volvoverkstan tar cirka 6000 kr för ett sånt här jobb. Inge kul med andra ord.

Mvh Erik

MkivAndreas
30 januari 2007 · 59 Inlägg

Okej, låter inte skoj detta.. sad Men tack för svaret!!
Ja Volvo ville ha 5000kr för det!

Blir nog att slänga ut den på blocket i stället o sälja den lite billigare i stället för att fixa det själv då jag inte är alls bra på att meka!
Hur mkt kan man gå ner i pris tycker ni för den är sönder, skulel ni köpa en bil om detta hänt o göra det själva?

Info om bilen,

Volvo 240 3 Ägare innan mig,
35100mil
Vit
Nytt avgas, ny kylare, nya dämpare, nybes i December -06, Ny skatt betald igår på 1670kr.
Cd/mp3 i jätte fint skick, 6'9 i hatthyllan i nya lådor,
Bra dubbdäck på alufälgar
Sommardäck med följer
Startar och går jättebra!
Servicebok..
Lite extra lysen och sånt medföljer
Extraljusen i fronten.
Bra skick för övrigt utvändigt, invändigt kanon fint, inte ett märke i stolar eller liknande.. inte mkt rost.

Vad kan man få för den när fläkten är sönder???

Mvh Andreas

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2007 · 10 331 Inlägg

MkivAndreas skrev:
Okej, låter inte skoj detta.. sad Men tack för svaret!!
Ja Volvo ville ha 5000kr för det!

Blir nog att slänga ut den på blocket i stället o sälja den lite billigare i stället för att fixa det själv då jag inte är alls bra på att meka!
Hur mkt kan man gå ner i pris tycker ni för den är sönder, skulel ni köpa en bil om detta hänt o göra det själva?

Info om bilen,

Volvo 240 3 Ägare innan mig,
35100mil
Vit
Nytt avgas, ny kylare, nya dämpare, nybes i December -06, Ny skatt betald igår på 1670kr.
Cd/mp3 i jätte fint skick, 6'9 i hatthyllan i nya lådor,
Bra dubbdäck på alufälgar
Sommardäck med följer
Startar och går jättebra!
Servicebok..
Lite extra lysen och sånt medföljer
Extraljusen i fronten.
Bra skick för övrigt utvändigt, invändigt kanon fint, inte ett märke i stolar eller liknande.. inte mkt rost.

Vad kan man få för den när fläkten är sönder???

Mvh Andreas

240 gjordes från 75-93 så det kan variera en del i pris om du inte skriver årsmodell... ;-)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MkivAndreas
30 januari 2007 · 59 Inlägg

haha.. ja det klart.. Glömmer det viktigaste!!
Det är en -88.
Modell Gl

Kan skaffa med ett värmepaket till den som vill att det följer med också.. Hittat en som jag kan köpa utan! Så det är bara att byta sen har man en riktigt fin andra/jobb eller första bil till en bra peng smile

vad tror ni??



mvh Andreas

Drönirettab
30 januari 2007 · 21 761 Inlägg

http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=12344

Där beskrivs hur man lättast tar bort den gamla fläkten, kan vara värt att kika på.

Hakan_J
30 januari 2007 · 380 Inlägg

Ja som nån sa ett jävla jobb,räkna med några timmars jobb,men man behöver inte riva hela instrumetpanelen,går att göra det ändå men det är lite trångt,lycka till om du beslutar dig för att görat själv smile

schnitzelfritz
1 februari 2007 · 24 Inlägg

Behåll bilen förfaan. När du väl fixat fläktfanskapet så har du ju en schysst bil låter det som. Jag skulle personligen inte köpa en volvo med trasig kupéfläkt, men det kanske bara är jag.

Lycka till //Erik

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang