Köpråd: mercedes 190 bra förstabil?

-Bazz3r- Team Breehäng
6 november 2011 · 1 623 Inlägg

Navkapsel skrev:

kamme skrev:
Börjar bli dags för en förstabil och går lite å funderar på vad man ska satsa på.. Har framförallt funderat på mercedes 190 , volvo 360, 740 eller 850. Bakhjulsdrivet är med andra ord att föredra wink

Vad tycker ni om dom här bilarna, eller om ni har några andra idéer om vad som skulle kunna passa?

Mvh P.

740 är det bästa alternativet. Billig i drift (beroende på motor), väldigt krocksäker för sin ålder, lättmekad, billiga delar som finns överallt, toppenbra resultat enligt svensk bilprovning. Jag har läst flera begagnattester som kallar 740/940 som bästa köp om man vill ha en stor begagnad bil för en liten peng. Senaste tiden har likvärdiga men modernare 940 av äldre årsmodell gott ner i pris till typ samma nivå som 740. Eller varför inte en nyare 240 som liknar en 740 när det gäller låda, motor m m.

Volvo 360 är törstig för storleken, charmig på sitt eget sätt, lättmekad, dålig krocksäkerhet och är klenare uppbyggd än t ex 940/740. Dock håller dessa bättre kvalitet än 400-serien. Ska du styla bilen skulle 360 vara det tuffaste, modigaste och mest udda valet.

Mercedes 190 är komfortabel. Bra säkerhet och besiktningsresultat, dock inte så bra som 740 och 940.  Delar ska visst vara dyra vad jag hört men vet inte om det stämmer.

Volvo 850 är lite modernare än de andra av Volvobilarna, gissar även att de är modernare än 190. Den är krocksäker, har inte lika bra besiktningsreultat som 740/940 och har dyrare delar än till 740, 940, 360 och är mer svårmekad. 850 är framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven.

Jag skulle då inte säga att 190an e sämre än 740n! 190an är billig i drift(iaf med 4 cyl motorer) och reservdelarna e billiga. De e även lättmekade och smidiga att köra;) Så jag skulle ha valt en 190a framför en 740. Visst, de e väll inge fel på 740n heller, men 190an går billigare och är mycket smidigare än 740n vilket kan vara skönt då de ska va din förstabil;)

R1 3
└┼┤
2 4
Rquired Allmänt envis
6 november 2011 · 12 512 Inlägg

Mercedes har dessutom helt andra köregenskaper än en Volvo 740, i positiv bemärkelse förstås. Dessutom kan jag inte riktigt hålla med om att en 740 är det "klart bästa alternativet" eller ens billig i drift så törstig som den är, en Mercedes E-klass W124 har högre krocksäkerhet, lägre förbrukning och samma reservdels och reparationskostnader. Förutom klart bättre vägegenskaper då förstås...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Knugcab
6 november 2011 · 5 111 Inlägg

Tråden är snart tre år gammal........

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang