Hjälp att identifera en trasig sak på volvo 940

Xuri One Man Clan
6 november 2011 · 4 287 Inlägg

DanneKempa skrev:

dannnej skrev:
menar du ingående axel i bakaxeln?

japp, ingående axeln i bakaxeln snurrar inte rakt när vi snurrar på däcket. går det att bara byta ingående axeln eller måste man byta hela bakaxel klumpen? isåfall går det att byta ingående axeln med en från en "vanlig" bakaxel? (sitter slungdiff i min)

de är nog bara medbringaren som man skruvar knutkorset i som du har krökt, eller medbringaren på axeln och den går att byta. å i så fall behöver du inte byta bakaxel, å de är samma bakaxlar bara olika utväxlingar, medbringaren är den samma på dom så de går bra.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
DanneKempa
6 november 2011 · 107 Inlägg

Xuri skrev:

DanneKempa skrev:

dannnej skrev:
menar du ingående axel i bakaxeln?

japp, ingående axeln i bakaxeln snurrar inte rakt när vi snurrar på däcket. går det att bara byta ingående axeln eller måste man byta hela bakaxel klumpen? isåfall går det att byta ingående axeln med en från en "vanlig" bakaxel? (sitter slungdiff i min)

de är nog bara medbringaren som man skruvar knutkorset i som du har krökt, eller medbringaren på axeln och den går att byta. å i så fall behöver du inte byta bakaxel, å de är samma bakaxlar bara olika utväxlingar, medbringaren är den samma på dom så de går bra.

medbringaren har vi tagit bort, och det är ingående axeln som inte snurrar rakt. har aldrig kollat i en bakaxel med slungdiff, så vet inte hur det ser ut inuti. går det att bara byta den ingående axeln?

dannnej
7 november 2011 · 761 Inlägg

Jag hade bytit axel, för att byta ingående axel krävs mycket jobb, inte minst för att schimsa in så spelet blir rätt.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang