Ahlbom skrev:
Bensinskallen skrev:
Mlevin skrev:
nä jag vet inte riktigt, var mest en safe då jag hade samma projekt själv förra året. då läste jag att man skulle byta iaf bromsarna, men det är mycket möjligt att det sitter samma på
Beror helt på vad vi snackar för effekt. Alla karosser har olika effektgränser, och för att överträda vissa krävs diverse chassimodifieringar.
T.ex. 240 krävs 1031 axel och ventilerade bromsskivor fram för 220hk ( maxgräns ). Tror originalchassi är godkänt upp till 200 eller där i krokarna.
740 är väl godkänd upp till 240hk med andra stötdämpare fram. Etc.
Jag tror inte att en ft motor går över någon gräns på 940 karossen, inte tvärsäker, men den motorn är det inte så extremt mycket krut i så..
ne ft har 165hk å vrid vet jag inte. så troligvis slipper en byta bromsar. vet ett man ska o katten från den motorn för avgas krav
Nja avgaskrav och avgaskrav vet jag inte. Katten är ett undantag från grundreglerna.
Bilar -76 och framåt:
-För att kunna besikta med en annan motortyp än original krävs att den nya motorns specifikationer ryms inom karossens toleranser. Dessutom krävs ett avgascertifikat ( i princip omöjligt att få tag på ).
-MEN, om motorn är försedd med katalysator och lambdasondreglerad insprutning (måste sitta original) behöver man inte ha ett avgascertifikat. Detta för att uppmuntra till byten till nyare och renare motorer på äldre bilar bland annat.
Är så de funkar
Bilar -75 och äldre har inga avgaskrav, så då behövs inget certifikat