Volvo C70 T5 2.3T -98 rycker efter 4000varv och tappar orken

Ignition
8 november 2011 · 16 Inlägg

Hej på er, har som sagt en Volvo C70 som tappar draget efter 4000varv, börjar rycka och orkar inte accelerera mer.
Kan det va så att den är "spärrad" att inte ladda högre än 4000varv?
Motorn ska vara chippad med steg3 enligt förra ägaren men känns långt därifrån.
Skaffade en laddtrycksmätare och enligt den laddar turbon bara upp till 0,6.  Lite lite tycker jag?
Har inte haft bilen inne på felsökning men har inte fått nån lampa eller så som säger att nått är fel än.
Så borde väl inte behövas?
Har bytt vacuumslangarna till o från turbon, utan resultat...
Kan det va turbon som har packat ihop o tatt pension?

Står o kliar huvet för tillfället så  tips o ideér är varmt välkomna smile

Mvh Kim

Binor
8 november 2011 · 4 Inlägg

hej sitter det orginal luftfilter på dän ?? åm det sitter ett sportluftfilter på den så testa renjöra det !!
jag har varit med åm att luftfiltret chittade i jänn totalt å då man skulle axa så sög den i hop slangen så den kvävde sig

Senast redigerat av Binor (8 november 2011)

turbodeath
8 november 2011 · 2 452 Inlägg

en chippad bil gör 1,0 i ladd det där är som orginal ju....

döden kommer tillbaka
Ignition
8 november 2011 · 16 Inlägg

Hej o tack för svar smile

Binor: Ja det sitter ett sportluftfilter på, ska testa rengöra det när jag kommer hem från jobbet.
Ser inte igensatt ut men väl värt ett försök smile

Turbodeath: ja jag tycker det är skumt oxå... Brorsans bil är steg3 chippad och
den har jag inte en chans att ta!
Märkligt är med att den inte vill varva mer än 4000rpm? Min Skoda dieselpickup varvar mer! Det finns inget sätt att kolla om den verkligen är chippad överhuvudtaget?

Mvh Kim

turbodeath
8 november 2011 · 2 452 Inlägg

jo du kan öppna boxen så ser du om det sitter en brygga som är lödad o sen ett löst chip i den då är den chippad om dom inte har lödat direkt på kortet....ta en bild inne i boxen så kan jag se om den är chippad...

döden kommer tillbaka
Ignition
8 november 2011 · 16 Inlägg

Okej, kommer bild så fort jag kommit hem från jobbet o öppnat den smile
Det är ECU-boxen du menar va? Så jag inte river hela bilen roll

Ignition
8 november 2011 · 16 Inlägg

Hej igen, här kommer en bild på ECU-kortet

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Nu ut o kolla filter!

Mvh Kim

Senast redigerat av Ignition (8 november 2011)

turbodeath
8 november 2011 · 2 452 Inlägg

är inte chippad är ett helt orginalchip som sitter....så här ser en chippad box ut denna kommer från min bil som skall försvinna i försäljning sen....

http://forumbilder.se/images/1e8201155637Pc945.jpg

Senast redigerat av turbodeath (8 november 2011)

döden kommer tillbaka
Ignition
8 november 2011 · 16 Inlägg

Det va som faen... vet inte om jag ska skratta eller gråta? Jaja bilen är orginal och har förhoppningsvis
mycket kvar att ge..., men åter till problemet då att den rycker och inte orkar mer efter 4000rpm.
Eller det kanske oxå är orginal att den inte ska orkar mer ?
Har varit inne o skaffat ett nytt High Flow filter från KNfilters men utan resultat.
Hon börjar ladda vid 2500rpm och drar upp till 4000rpm sen tvärstannar accet och bilen börjar rycka,
vet inte om det är turbon som slår till-från-till-från hela tiden men känns så.

Stort tack Turbodeath, man lär sig nått nytt varje dag smile

Mvh Kim

Senast redigerat av Ignition (8 november 2011)

Bjornn
8 november 2011 · 749 Inlägg

Skulle gissa på att laddtrycks magnetventilen är sönder.
Hade samma problem med min.

Prova att låna av nån som det funkar på så vet du om det är den.
Sätt slangarna rätt bara.

Bjornn
8 november 2011 · 749 Inlägg

turbodeath skrev:
är inte chippad är ett helt orginalchip som sitter....så här ser en chippad box ut denna kommer från min bil som skall försvinna i försäljning sen....

http://forumbilder.se/images/1e8201155637Pc945.jpg

Vilken komponet är trimchippet?

Hur ser man vad det är för chip?

Senast redigerat av Bjornn (8 november 2011)

turbodeath
8 november 2011 · 2 452 Inlägg

är det lilla chipet som sitter i min lödade sockel det är trimchipet...orginalchipet har ju den lilla klisterlappen på med massa siffror....ang laddtrycksmagnetventilen så behöver den inte vara sönder...den kommer aldrig släppa igenom nått om bilen inte är chippad då det är elektroniskt styrt...

döden kommer tillbaka
Ignition
9 november 2011 · 16 Inlägg

Har tagit kontakt med en verkstad nu och ska åka dit på tisdag nästa vecka så dom får gå igenom motorn, är troligtvis Turbon som lagt av så dom. Blir nog ny turbo, steg3 tuning och lite annat lullull när hon ändå inne på vård smile

Bjornn
9 november 2011 · 749 Inlägg

Turbon brukar inte paja på en Volvo det är sällan, skulle tro att det är laddtrycksregulatorn.

Laddar den upp till 4000 rmp så funkar turbon och då är det något annat som strular.

Senast redigerat av Bjornn (9 november 2011)

turbodeath
9 november 2011 · 2 452 Inlägg

är bara o känna om turbon glappar då är den slut....skulle inte tro att det är laddtrycksregulatorn heller då bilen laddar som den skall...0,6 är orginal då bilen inte är chippad....är bara o kolla tändstift,rotor ,fördelare mm

döden kommer tillbaka
Bjornn
9 november 2011 · 749 Inlägg

turbodeath skrev:
är bara o känna om turbon glappar då är den slut....skulle inte tro att det är laddtrycksregulatorn heller då bilen laddar som den skall...0,6 är orginal då bilen inte är chippad....är bara o kolla tändstift,rotor ,fördelare mm

När regulatorn strular på dessa kan de bete sig så.

Ignition
9 november 2011 · 16 Inlägg

Hej igen på er! Har nu hittat felet! Det va luftfiltret iallafall, gjorde en idiot-test "bara för att" tog det gamla filtret, skar sönder detta hängde på en handuk o snörade fast detta och åkte ut o testade, då laddade hon fullt en bit förbi 7000rpm sen ville jag inte varva mer. Så åkte in till stan igen o bytte det nya filtret till ett större och nu går hon som en klocka! big_smile

Tack alla för tips och ideér smile

Känns som en helt ny bil nu, får se vad dom säger på verkstan nästa vecka... den går så bra nu så jag tycker nästan det är synd o trimma sönder henne wink Men en genomgång är ju aldrig fel iallafall.

Mvh Kim

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang