B230F drar otroligt mycket bensin 1.7l motorväg

Stizzsee
13 april 2010 · 570 Inlägg

hej

jag har en Volvo 740 GL 88a med B230F med en planad 531 topp och v-kam

när jag ligger och kör med den på motorväg ligger ca 110 - 130 så drar den ca 1.7l milen.
om detta är vanligt eller ovanligt med en planad topp 0,4mm och en v-kam, vet jag inte.

där är inga felkoder på bilen. sitter original spridare på bilen nu. motorstyrboxen blev nollad när jag bytte tillbaka inför besiktningen. då avgasvärdena stämde 100% 

jag vet inte vad ajg ska göra men om ni har något tips hur man kan sänka bränsleförbrukningen så skriv gärna.

mvh stefan

Interactive
13 april 2010 · 56 Inlägg

Stizzsee skrev:
hej

jag har en Volvo 740 GL 88a med B230F med en planad 531 topp och v-kam

när jag ligger och kör med den på motorväg ligger ca 110 - 130 så drar den ca 1.7l milen.
om detta är vanligt eller ovanligt med en planad topp 0,4mm och en v-kam, vet jag inte.

där är inga felkoder på bilen. sitter original spridare på bilen nu. motorstyrboxen blev nollad när jag bytte tillbaka inför besiktningen. då avgasvärdena stämde 100% 

jag vet inte vad ajg ska göra men om ni har något tips hur man kan sänka bränsleförbrukningen så skriv gärna.

mvh stefan

Hur mycket varvar på när du ligger i 110-130?

" If you really want something in this life, you have to work for it. Now, quiet! The're about to announce the lottery numbers... "
jimmytic
13 april 2010 · 116 Inlägg

kanske lmm kass, det gjorde min gamla peggan 405, dricker så satan, gick lite dålig på tomgång varv! kanske din bil går lite tomgång ojämnt?

jag märkt att utanför katt anslutan rör som läckte, lmm kass så jag fixat klämma fast ordning rör och bytt lmm.
så går den fint och mindre bensin

Stizzsee
13 april 2010 · 570 Inlägg

om den hade varit kass så hade det slagit ut en felkod. avgaset är helt
den går ryckigt men det har med kammen att göra för den har så höggradiga nockar på kammen.

Bagarn
13 april 2010 · 689 Inlägg

Jag åkte 531 portad och planad 2mm med vx3 kam och upplevde ingen skillnad bensinmässigt sålänge man inte gasade, så dom grejjerna påverkar inte iaf tongue

mange_240
13 april 2010 · 1 562 Inlägg

går bilen bra i övrigt då jämn och fin gång?

Stizzsee
13 april 2010 · 570 Inlägg

för övrigt går den bra.  den var svårstartad innan. startade inte på första utan andra försöket.

Eriksso
13 april 2010 · 1 Inlägg

Kolla om vevhus ventlatonen är igen satt. Den brukar drika då.

Volkswagen Caddy "Spjutet" (2006)
Volvo 745 "Ögonstenen" (1990)
Stizzsee
13 april 2010 · 570 Inlägg

ok. då gör jag så. när ja byggde ihop motor för 2 år sedan så rensade jag vevhusventilationen och bara kört på ny olja. så den borde inte ha satt sig tycker jag?

Stizzsee
14 april 2010 · 570 Inlägg

Interactive skrev:

Stizzsee skrev:
hej

jag har en Volvo 740 GL 88a med B230F med en planad 531 topp och v-kam

när jag ligger och kör med den på motorväg ligger ca 110 - 130 så drar den ca 1.7l milen.
om detta är vanligt eller ovanligt med en planad topp 0,4mm och en v-kam, vet jag inte.

där är inga felkoder på bilen. sitter original spridare på bilen nu. motorstyrboxen blev nollad när jag bytte tillbaka inför besiktningen. då avgasvärdena stämde 100% 

jag vet inte vad ajg ska göra men om ni har något tips hur man kan sänka bränsleförbrukningen så skriv gärna.

mvh stefan

Hur mycket varvar på när du ligger i 110-130?

den ligger ca 2700varv när jag ligger i 120 så någonstans där ligger den när jag kör

smekallracing
11 januari 2011 · 385 Inlägg

lånar denna gammla tråden lite! roll

har en volvo 740gl-91  som dricker säkert 2 liter milen och det är efter att jag kört läckage i avgaset efter katt, inte mkt det läcker men kan detta medföra stora soppa skillnader mot innan då den drack runt 1 liter milen?!?!mad är en gammal vinter bil så undrar fall det kan va värt att fixa detta eller fall det troligtvis är ngn annan bov i dramat... har haft äldre 740is och aldrig varit med om att det dricker så mkt mer med läckande avgas hmm

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
4x12Tum
12 november 2011 · 39 Inlägg

Börja först att kolla avgasläck mellan topp och grenrör, sedan är det väldigt vanligt att packningen mellan grenrör och främre röret läcker, detta resulterar till att den suger luft och lambda sonden känner av att det finns för mycket syre och späder på mer soppa!

Starta motorn (kall) och känn efter runt toppen och gasa till, känner/hör du inget, känn efter mellan grenrör och främre röret, kan nästan garantera till 100% att du/ni har en läcka där, Byt packning/ar.

Har ni ingen läcka inte ens innan eller efter katten så är det troligtvis lambda sonden bara o köpa nytt...

Stift och tändkablar SKALL vara org!
Lite sent svar men finns säkert fler med samma problem.

Mvh: Stefan

Volvo 745 GL "4x12Tum" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang