Bränslepump Chrysler Voyager

Amatören
21 mars 2006 · 17 Inlägg

Bilrackarn la av, ville inte starta.
Startade efter en stund till men dog då jag rörde gasen, precis som vid soppatorsk. Tanken var full. Jag hörde inget från bränslepumpen, tog bort den och kollade. Den startar men lät som att den inte gick för fullt??. Hur ska den gå?
Nu har jag beställt en ny men när jag satte tillbaka den gamla av nyfikenhet så startade bilen som om inget hade hänt. (upphissad bak)
Pumpen ger ett doft ljud, ungefär som att den startar, går någon sekund men sen som att den inte orkar mer, ska det låta så?

Vad kan det vara tro? Pumpen byter jag nu när jag ändå gjort allt förarbete. Kan det vara läge att kolla relät? filtret? eller något annat?

Sharky
21 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Om du menar att pumpen bara går någon sekund när du vrider till tändläge så är det precis som det skall vara. Man skall bara trycksätta på tändläge.
Sedan när man väl startat motorn så skall pumpen gå hela tiden.

Mätte du soppatrycket?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Amatören
21 mars 2006 · 17 Inlägg

Har inte hunnit kolla trycket ännu, behöver en tryckmätare. Hur högt ska trycket vara?
Har en teori om att trycket är dåligt, bilen står upphissad bak och det är ju nästan som självfall nu när den startar. Men som sagt, bara en teori.
Hur brukar pumpen bete sig när den är på väg att ge sig? Kan det vara så att den blir sämre och sämre eller brukar den tvärstanna?

carawelle
21 mars 2006 · 460 Inlägg

När bytte du bränslefilter sist?

Sharky
21 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Slag under bältet :-D

Detta tror jag bara en av hundra har koll på. Men helt rätt, byt soppafilter.

/Göran

carawelle skrev:
När bytte du bränslefilter sist?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
carawelle
21 mars 2006 · 460 Inlägg

Sharky skrev:
Slag under bältet :-D

Detta tror jag bara en av hundra har koll på. Men helt rätt, byt soppafilter.

/Göran

carawelle skrev:
När bytte du bränslefilter sist?

Efter 25år i branchen lär man sig hur bilägaren prioriterar vad som ska bytas och när

Amatören
21 mars 2006 · 17 Inlägg

Filtret känns som ett rimligt jobb att byta. Jag lägger nog några hundralappar på ett nytt filter också för det bör kanske ändå göras och dom sitter ju nästan på samma ställe.
Självklart återkommer jag i tråden när jag vet resultatet. Hur ofta byter ni därute soppafilter egentligen? Det har jag nog alldrig gjort på en bil.

Jag ska byter pump och filter i veckan och återkommer efter en tuff testtur.
Ska försöka mig på att uttala mig om eventuellt förändrad prestanda också men, observera mitt nick...

Drönirettab
21 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Amatören skrev:
Hur ofta byter ni därute soppafilter egentligen?

Måste få skryta med att jag har bytt flera gånger på min bil faktiskt. Har haft bilen i 14 år snart.
Oj vad duktig jag känner mig.

Amatören
22 mars 2006 · 17 Inlägg

Hej på er därute,

Och tack för tipsen!!
Har bytt pump och filter, resultatet blev kanon!!

Tänkte dela med mig av lite av det jag lärde mig av detta.
Ett varningstecken på att bränslepumpen var på väg att ge sig var i mitt fall att det var svårt att möta mjukt med gasen vid växling i stadstrafik. Det ville gunga till lite varje gång. Det var också lite svårt att starta i motlut.
Så är det att köra en buss tänkte jag men nu när jag bytt bränslepump och filter så går bilen hur mjukt och smidigt som helst.
Min motor dog alltså lite, precis när man gav gas. Därav gunget och i bland också motorstopp.
Med ny pump så känns bilen avsevärt mycket starkare.

Mitt tips är alltså att du ska se upp om bilen känns svag och inte kommer direkt när du ger gas.
Kolla då bränsletrycket med en tryckmätare på slangen efter filtret. Byt filter och eventuellt pump om trycket inte är ok. Lägg hellre ut några tusen på delar och några timmars jobb i förväg än att att riskera att bli stående med hungriga barn i bilen, den erfarenheten är inget värt att ha, säger jag som har den.
Om du inte vet när du bytte bränslefilter senast så rekomenderar jag dessutom att du byter nu.

Pris för detta:

Bränslepump av s.k. "eftermarknadsmodell" 2.800:- inkl.moms
Bränslefilter av "eftermarknadsmodell" 600:- inkl.moms

Arbetet gjorde jag själv, inte svårt alls.
Tid: c:a 3 timmar
Verkstan ville ha 4900:- för en originalpump och 2025:- inkl.moms för arbetet (helt ok deal tycker jag).
Det blev halva priset att göra det själv och då har jag fått ett nytt filter på köpet.

Rock on!

carawelle
22 mars 2006 · 460 Inlägg

Amatören skrev:
Hej på er därute,

Och tack för tipsen!!
Har bytt pump och filter, resultatet blev kanon!!

Tänkte dela med mig av lite av det jag lärde mig av detta.
Ett varningstecken på att bränslepumpen var på väg att ge sig var i mitt fall att det var svårt att möta mjukt med gasen vid växling i stadstrafik. Det ville gunga till lite varje gång. Det var också lite svårt att starta i motlut.
Så är det att köra en buss tänkte jag men nu när jag bytt bränslepump och filter så går bilen hur mjukt och smidigt som helst.
Min motor dog alltså lite, precis när man gav gas. Därav gunget och i bland också motorstopp.
Med ny pump så känns bilen avsevärt mycket starkare.

Mitt tips är alltså att du ska se upp om bilen känns svag och inte kommer direkt när du ger gas.
Kolla då bränsletrycket med en tryckmätare på slangen efter filtret. Byt filter och eventuellt pump om trycket inte är ok. Lägg hellre ut några tusen på delar och några timmars jobb i förväg än att att riskera att bli stående med hungriga barn i bilen, den erfarenheten är inget värt att ha, säger jag som har den.
Om du inte vet när du bytte bränslefilter senast så rekomenderar jag dessutom att du byter nu.

Pris för detta:

Bränslepump av s.k. "eftermarknadsmodell" 2.800:- inkl.moms
Bränslefilter av "eftermarknadsmodell" 600:- inkl.moms

Arbetet gjorde jag själv, inte svårt alls.
Tid: c:a 3 timmar
Verkstan ville ha 4900:- för en originalpump och 2025:- inkl.moms för arbetet (helt ok deal tycker jag).
Det blev halva priset att göra det själv och då har jag fått ett nytt filter på köpet.

Rock on!

Ett tätt bränslefilter kan ge samma symtom byt alltid filtret först.

Grandios Onelegcharlie
2 februari 2007 · 64 Inlägg

Tjena amatören

Jag vet inte årsmodell på din voager,men jag har en -96:a Grand voager aut .
Sitter inte bensinpumpen i tanken ?

Kanske du också vet hur många liter automatlådan rymmer,då jag tänker byta ?

MVH

Be carefull out there !
Are you to wild,you allways are on wheels !
Don´t mess with me, i know !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang