Volvom 940 turbo segstartad, hackar m.m.

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
18 november 2011 · 1 325 Inlägg

Hej!

Turbokonverterade min 940 för drygt en månad sedan.
Segstartad och går bara på 3 cylindrar och svartröker samt dricker extremt mkt bensin, stiften blev HELSVARTA på bara några kilometer.
Ikväll när vi lekte lite med pärlan så hände ngt, den går bra när man gasar försiktigt men försöker man gasa rapt så bluddrar bilen precis som att den surar ner sig?


Dock innan chipbytet så var den lättstartad men den gick ganska ofta på 3 cylindrar...
Motorn är tagen från en Volvo 945 LTT-96.
Prövat med nya stift, kollat luftläckage, kollat lambdan.
Innan chipbytet kunde jag köra drygt 36mil på 60L i tanken, blandad körning, tkr det är lite väl kort?

Ngn som har några som helst förslag eller tips på vad som kan ha hänt får gärna skriva i tråden.

Felkoder: Kanal6: 2-2-4      Kanal2: 3-2-1


Chippade bilen i början av veckan men den har gått likadant innan förutom det som hände ikväll.
Väldigt tacksam för svar.!


Mvh

edit; bilen har inte haft ngn tomgång och druckit mkt soppa samt gått på 3 cylindrar vid kallstart innan chipbytet.

Senast redigerat av LINGSTROM (18 november 2011)

Krille93
18 november 2011 · 63 Inlägg

Är det orginal sugboxar du kör på? Turbokonvertera min 240 o den drar ca 2 liter milen o svartrycker när den är kall.

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
18 november 2011 · 1 325 Inlägg

Krille93 skrev:
Är det orginal sugboxar du kör på? Turbokonvertera min 240 o den drar ca 2 liter milen o svartrycker när den är kall.

Kör med boxarna som satt i 945 som motorn kommer ifrån.
Oh fan, tkr dock det är lite väl mkt, stiften sotar ju igen på nolltid.. :S

steena Volvo for life
19 november 2011 · 571 Inlägg

Min första tanke är LMM:en, från vilken bil har du använt?

Volvo for life
LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
19 november 2011 · 1 325 Inlägg

steena skrev:
Min första tanke är LMM:en, från vilken bil har du använt?

Tog den från turbomotorn.
Drar jag ur kontakten går bilen piss kasst på tomgång dvs att den inte är ngt fel på? :S

Har du kallstartsventil på din turbomotor?
Kan vara så att motorn kanske hinkar på lika mkt soppa på kallstart som vid varmstart/varmkörning just för att den inte är inkopplad?
Sitter nämligen ingen kallstartsventil på turboinsuget som jag har men jag hade de på min andra motor? :S

När jag drar ur kontakten till Lambdan så händer inget, har för mig att tomgången skall sjunka/öka när den dras ur när motorn är varm?

Mvh

tekniknissen1
19 november 2011 · 866 Inlägg

Kolla och ta ut kontakten på själlläges givaren. Går den bättre då är det den som är kass??

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
19 november 2011 · 1 325 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Kolla och ta ut kontakten på själlläges givaren. Går den bättre då är det den som är kass??

Får ta och göra de.
Bytte tillbaka till original chip till tändningen och bilen går på alla 4 nu hela tiden och den hackar inget men däremot dricker den extremt mkt bensin yikes

Den "motar" emot typ när man gasar ur bilen, nästan så att den inte vill alls men tvingas iväg typ :S
Felkoderna är släckta dock vad jag vet nu, prövade inget efter provkörningen om de visar att ngn felkod dykt upp.


Kom gärna med mer tips.



Mvh

Krille93
19 november 2011 · 63 Inlägg

Testa att byt bränsletrycksregulatorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang