Vilken bilmodell drar minst bensin?

RD_87 Skrotsamlare
9 oktober 2011 · 4 031 Inlägg

Jag har bara provat 3 astror, och jag håller fast vid min ståndpunkt, kan hända att det har med misshandel att göra men jag har en känsla av att det gäller de flesta. Och nej, den är inte trång om man är semi-dvärg. wink
Men Opel har väl aldrig gjort nån bil med fullgod belysning? Den enda jag kört med hyggligt lyse är ju Admiral B. Omega A & B, astra, Ascona & Kadett har ju stearin allihop.
Som någon annan sa, inköpet är ju det billiga, det är ju driften som kostar.
Så det kanske kan vara en god idé att gå upp lite i pris för att gå ner lite i driftkostnad?
Jag åker i dagsläget en MB W123 med Om602, bara för att den går så jävlans billigt, är skattefri & hyggligt rymlig. Men detta är ju ingen bil för den som har tummen mitt i handen...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
JsoooN
9 oktober 2011 · 388 Inlägg

RD_87 skrev:
Jag har bara provat 3 astror, och jag håller fast vid min ståndpunkt, kan hända att det har med misshandel att göra men jag har en känsla av att det gäller de flesta. Och nej, den är inte trång om man är semi-dvärg. wink
Men Opel har väl aldrig gjort nån bil med fullgod belysning? Den enda jag kört med hyggligt lyse är ju Admiral B. Omega A & B, astra, Ascona & Kadett har ju stearin allihop.
Som någon annan sa, inköpet är ju det billiga, det är ju driften som kostar.
Så det kanske kan vara en god idé att gå upp lite i pris för att gå ner lite i driftkostnad?
Jag åker i dagsläget en MB W123 med Om602, bara för att den går så jävlans billigt, är skattefri & hyggligt rymlig. Men detta är ju ingen bil för den som har tummen mitt i handen...

Jag är strax under 190cm lång och väger runt 100 pannor och jag har inga problem att få plats i min neutral

Står fast med att åtminstonde min astra har väldigt bra halvljus och helljus original när man tänker på hur små lyktorna är och att jag bara kör std 55/60W H4 lr vad det är.

Ända jag har behövt köpa till min under de runt 11 månaderna jag ägt den var en ny kamrem då jag ville vara säker på att den skulle "vara fin" och sedan bytt stötdämparna bak, lär ju säga att jag kört ganska hårt med den och dom verkar tåla lite stryk faktiskt. (Slänga i 3an i 90-100 för o göra omkörningar dagligen när jag pendlade med den till skolan och varvstoppat den på 1-2-3, sladdat runt med den och upp och över snövallar osv hehe)

Så jag slår fast vid att en astra f är om än inte en snygg och jättekomfortabel en bil som drar väldigt lite soppa oavsett hur man kör i princip, tål endel stryk och inte kräver så mycket i "underhåll".

Men alla har olika erfarenheter, vet som sagt inte om jag bara har haft tur med min. cool
(Men visst är det coolare med gammel benz, de håller jag med om wink )

Senast redigerat av JsoooN (9 oktober 2011)

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
RD_87 Skrotsamlare
9 oktober 2011 · 4 031 Inlägg

JsoooN skrev:

RD_87 skrev:
Jag har bara provat 3 astror, och jag håller fast vid min ståndpunkt, kan hända att det har med misshandel att göra men jag har en känsla av att det gäller de flesta. Och nej, den är inte trång om man är semi-dvärg. wink
Men Opel har väl aldrig gjort nån bil med fullgod belysning? Den enda jag kört med hyggligt lyse är ju Admiral B. Omega A & B, astra, Ascona & Kadett har ju stearin allihop.
Som någon annan sa, inköpet är ju det billiga, det är ju driften som kostar.
Så det kanske kan vara en god idé att gå upp lite i pris för att gå ner lite i driftkostnad?
Jag åker i dagsläget en MB W123 med Om602, bara för att den går så jävlans billigt, är skattefri & hyggligt rymlig. Men detta är ju ingen bil för den som har tummen mitt i handen...

Jag är strax under 190cm lång och väger runt 100 pannor och jag har inga problem att få plats i min neutral

Står fast med att åtminstonde min astra har väldigt bra halvljus och helljus original när man tänker på hur små lyktorna är och att jag bara kör std 55/60W H4 lr vad det är.

Ända jag har behövt köpa till min under de runt 11 månaderna jag ägt den var en ny kamrem då jag ville vara säker på att den skulle "vara fin" och sedan bytt stötdämparna bak, lär ju säga att jag kört ganska hårt med den och dom verkar tåla lite stryk faktiskt. (Slänga i 3an i 90-100 för o göra omkörningar dagligen när jag pendlade med den till skolan och varvstoppat den på 1-2-3, sladdat runt med den och upp och över snövallar osv hehe)

Så jag slår fast vid att en astra f är om än inte en snygg och jättekomfortabel en bil som drar väldigt lite soppa oavsett hur man kör i princip, tål endel stryk och inte kräver så mycket i "underhåll".

Men alla har olika erfarenheter, vet som sagt inte om jag bara har haft tur med min. cool
(Men visst är det coolare med gammel benz, de håller jag med om wink )

Då vet vi var storlekstaket för astraförare ligger, jag är nämligen precis ett nummer större, drygt 190 & 110 pannor. Det kan också vara att jag varit bortskämd med belysning, åkt mycket Volvo och ser alltid till att allt funkar, har bra lampor o.s.v.
Den enda bil jag kan komma på rakt av som har sämre är Jeep Cherokee, fan det är verkligen stearin. Men som sagt, jag köper uteslutande bilar med bra belysning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2011 · 17 630 Inlägg

En liten Kombi? Varför har ingen föreslagit Suzuki Baleno? Den får man ju att gå på 0.6 utan större problem (Frugan hade en som pendelbil ett tag)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Powerman Japan Quality
28 november 2011 · 670 Inlägg

Smart då, den är väl bensinsnål.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2011 · 17 630 Inlägg

Powerman skrev:
Smart då, den är väl bensinsnål.

Du. Jag har precis Morsans Smart här... Hon fick en BMW istället. Viss skillnad. Smart går utmärkt att köra på vägar upp till 90 km/h men sen är det inte kul. När lådan slänger i 6:an är det som att kasta ut ett drivankare. Men billigt? Ja! 0.38 brukar gå bra om man växlar manuellt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Volvo740-88 Volvo850-92
28 november 2011 · 1 678 Inlägg

Köp något japanskt skräp som hyffsat håller.

Powerman Japan Quality
28 november 2011 · 670 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Powerman skrev:
Smart då, den är väl bensinsnål.

Du. Jag har precis Morsans Smart här... Hon fick en BMW istället. Viss skillnad. Smart går utmärkt att köra på vägar upp till 90 km/h men sen är det inte kul. När lådan slänger i 6:an är det som att kasta ut ett drivankare. Men billigt? Ja! 0.38 brukar gå bra om man växlar manuellt.

Hi hi finns det någon anledning att köra fortare om man vill åka bensinsnålt. wink

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2011 · 17 630 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Köp något japanskt skräp som hyffsat håller.

Eller Koreanskt. Min Elantra har jag bara haft en vecka men snål verkar den vara. Tanka är nog inte aktuellt på 10 dagar till. Kört 30 mil än så länge. Tyvärr den "stora" maskinen på 128 kusar men vi får se.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Volvo740-88 Volvo850-92
28 november 2011 · 1 678 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Volvo740-88 skrev:
Köp något japanskt skräp som hyffsat håller.

Eller Koreanskt. Min Elantra har jag bara haft en vecka men snål verkar den vara. Tanka är nog inte aktuellt på 10 dagar till. Kört 30 mil än så länge. Tyvärr den "stora" maskinen på 128 kusar men vi får se.

Hur mycket drar den per mil?

daajvid Elektriker
28 november 2011 · 1 138 Inlägg

zoopåse skrev:
Med tanke på att det kostar kanske 20-30tusen att hålla en bil igång om året så rekommenderar jag nästan att hyra en bil på OK tills man har sparat ihop lite mer pengar till en bil som kan gå riktigt billigt.

O vad skulle de inte kosta att hyra en bil året om?

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
daajvid Elektriker
28 november 2011 · 1 138 Inlägg

Golf 3an jag hade la på 0.52 när jag låg o pendla kristianstad/helsingborg
Hur nöjd som helst med den synd rosten döda den:( ( tur man har en ny:D )

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2011 · 17 630 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Volvo740-88 skrev:
Köp något japanskt skräp som hyffsat håller.

Eller Koreanskt. Min Elantra har jag bara haft en vecka men snål verkar den vara. Tanka är nog inte aktuellt på 10 dagar till. Kört 30 mil än så länge. Tyvärr den "stora" maskinen på 128 kusar men vi får se.

Hur mycket drar den per mil?

Som sagt så vet jag inte än. 30 mil efter full tank och mätaren visar ännu på 3/4 tank. Men hur mätaren går och hur mycket tanken rymmer återstår att se. Den tidigare ägaren poängterade just att den gick otroligt billigt. Han känner mina föräldrar så jag tror inte han ljög heller. Vi får se som sagt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ELGBAiZ
28 november 2011 · 98 Inlägg

Suzuki Alto drar jävligt lite också, små fräna bilar från Indien! Enkla att byta saker på om något skulle gå sönder, inte dyrt alls!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang