Behöver hjälp vinterdäck slår i bromsok!

volvo_245_racing
25 november 2011 · 667 Inlägg

putte16v skrev:

Niklas1987 skrev:

Xoff skrev:

Inte ett måste, min T5 hade 15" orginal, först jag som bytte upp till 16" bromsar...

Är du säker, har aldrig sett en med 15" original, av nyare modell då 03-04 å framåt

Av nyare modell så stämmer det med minimum storlek 16"
Men TS angav att han hade en -98 Där ska det funka med 15". Hade det på min gamla s70 t5

Såg en v70 01 nya modellen som hade 14tum på hur gjorde han för att få på dem då? Är det så att man kanske är på väg ur tiden nu kanske Att det börjar bli inne med mer gummi än fälg wink Nej men skämt och sido så hade en kollega 15tum fälgar på sin v70 och det var en 04a. Så på något sätt så ska väl allt gå frågan är om det är värt allt jobb? Vissa gånger är det värt att köpa rätt från början.

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
F4S4N CAD-konstruktör
25 november 2011 · 1 392 Inlägg

Du måste ha 16" fälg. Eller ett helt annat ET på fälgen. Ska du ha 5mm spacers behöver du andra bultar annars kommer det sluta med att bilen står på underreden i närmaste rondell.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
LeafBox Lat Perfektionist
25 november 2011 · 6 359 Inlägg

Vrf tjatar ni om ET och spacers osv? 

Om fälgen tar i bromsoket, var tanken då att ni skulle flytta fälgen så långt ut så den inte längre tar i?
Då måste man ju flytta flera CM, vilket absolut inte går.

Lösning;
Nya hjul

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Nello
25 november 2011 · 75 Inlägg

Gamla kantstötta alu fälgar går ju hitta billigt.

Så gjorde jag till 9-5:an som inte 15" passade på..

Kollade även på 16" plåt men dom va dyrare än dom 17" alu jag hittade

JimmyAndersson
25 november 2011 · 1 679 Inlägg

LeafBox skrev:
Vrf tjatar ni om ET och spacers osv? 

Om fälgen tar i bromsoket, var tanken då att ni skulle flytta fälgen så långt ut så den inte längre tar i?
Då måste man ju flytta flera CM, vilket absolut inte går.

Lösning;
Nya hjul

går går det ju wink
men kommar slita mer på hjullager och ska det se rätt bra ut så ska det skärmbreddas lite också smile
men det går, blir dock mer jobb den vägen än att bara byta fälg smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
cyrlex
25 november 2011 · 60 Inlägg

okej okej... Får dunka upp dom här däcken på blocket igen.. Piss.. får leta 16" fälgar..

cyrlex
25 november 2011 · 60 Inlägg
F4S4N CAD-konstruktör
26 november 2011 · 1 392 Inlägg

LeafBox skrev:
Vrf tjatar ni om ET och spacers osv? 

Om fälgen tar i bromsoket, var tanken då att ni skulle flytta fälgen så långt ut så den inte längre tar i?
Då måste man ju flytta flera CM, vilket absolut inte går.

Lösning;
Nya hjul

Det går i många fall med ett annat ET eller spacers då fäljer endast brukar ta i ytterst lite i överkant på oket så att säga, vilket betyder att du endast behöver flytta ut fälgen ytterst lite! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
S70-T5
26 november 2011 · 140 Inlägg

volvo_245_racing skrev:

putte16v skrev:

Niklas1987 skrev:

Är du säker, har aldrig sett en med 15" original, av nyare modell då 03-04 å framåt

Av nyare modell så stämmer det med minimum storlek 16"
Men TS angav att han hade en -98 Där ska det funka med 15". Hade det på min gamla s70 t5

Såg en v70 01 nya modellen som hade 14tum på hur gjorde han för att få på dem då? Är det så att man kanske är på väg ur tiden nu kanske Att det börjar bli inne med mer gummi än fälg wink Nej men skämt och sido så hade en kollega 15tum fälgar på sin v70 och det var en 04a. Så på något sätt så ska väl allt gå frågan är om det är värt allt jobb? Vissa gånger är det värt att köpa rätt från början.

läs mitt inlägg på 1:a sidan längst ner. det gäller endast t5or från 01 å uppåt

Allt som rör bilen, och lite till.
Volvo 744 GL "7leifarn" (1988)
Forshem
26 november 2011 · 231 Inlägg

JimmyAndersson skrev:

LeafBox skrev:
Vrf tjatar ni om ET och spacers osv? 

Om fälgen tar i bromsoket, var tanken då att ni skulle flytta fälgen så långt ut så den inte längre tar i?
Då måste man ju flytta flera CM, vilket absolut inte går.

Lösning;
Nya hjul

går går det ju wink
men kommar slita mer på hjullager och ska det se rätt bra ut så ska det skärmbreddas lite också smile
men det går, blir dock mer jobb den vägen än att bara byta fälg smile

Fattar inte heller vad problemet är. Du har för stora bromsar för 15" fälgar. Köp 16" o ge fan i o försöka bonnaslipa i fälgar o bromsar. Och hur fan ska 5mm spacers hjälpa att oket tar i? Då lär du få köra med fälgarna utanför skärmarna om det ska hjälpa..

danielbrorsson
28 november 2011 ·

Håller helt med föregående talare. Köp nya fälgar... det är ju trots allt rätt bra läge att sälja 15" vinterdäck nu wink

Mjukis
29 november 2011 · 11 Inlägg

Alla V70N med turbo passar bara 16" eller större. gäller även S60 av samma årmodeller!

Volvo 850 T5 "Hennes" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang