Råd ang turbo alt kompressor konvertering av mercedes 420E V8 motorer.

johannisson
16 november 2010 · 534 Inlägg

Hej.

Finns de någon ute i cyberspace som vet/känner till någon som har gjort en konvertering av en mercedes 420 eller liknande motorer?

Jag är grymt sugen att göra de med min då jag har fått tillgång till ett garage nu.
Kan få tag i lastbilsturbo o intercooler ganska billigt.

Vill ha alla råd man kan få ang detta. Bilen finns på mitt garage.

// Chrille

Sharky
17 november 2010 · 10 287 Inlägg

Vad har du för tidigare erfarenhet av liknande operationer?

(Vill inte jäklas med dig på nåt sätt - bara veta eftersom det är lättare att ge vettiga råd om man vet).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
johannisson
17 november 2010 · 534 Inlägg

Sharky skrev:
Vad har du för tidigare erfarenhet av liknande operationer?

(Vill inte jäklas med dig på nåt sätt - bara veta eftersom det är lättare att ge vettiga råd om man vet).

/Göran

Jag har aldrig gett mej på sånt eftersom ekonomin inte har tillåtit de tongue men skulle vara kul o räkna lite på saken. smile

Sharky
17 november 2010 · 10 287 Inlägg

Då är det en lång resa.
Hoppas du inte är beroende av bilen utan har en till.

Rent generellt finns det tre sätt:
1: Lämna iväg och få nyckelfärdigt tillbaka
2: Hitta färdigt kit, tex måhända i Tyskland och montera
3: Bygga mer eller mindre själv

Jag kan inget specifikt om Merca men principerna är detsamma.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
johannisson
17 november 2010 · 534 Inlägg

Sharky skrev:
Då är det en lång resa.
Hoppas du inte är beroende av bilen utan har en till.

Rent generellt finns det tre sätt:
1: Lämna iväg och få nyckelfärdigt tillbaka
2: Hitta färdigt kit, tex måhända i Tyskland och montera
3: Bygga mer eller mindre själv

Jag kan inget specifikt om Merca men principerna är detsamma.

/Göran

Dem två sista sakerna skulle vara bra att få tag i. har redan kollat färdig kitt som dom monterar men de kostar typ lika mycket som jag gav för bilen att få

sleepyoh
17 november 2010 · 1 319 Inlägg

hur mycket gav du då? Du kan ju knappast räkna med att komma billigt undan om du ska turbo konvertera.

_----------'
johannisson
17 november 2010 · 534 Inlägg

sleepyoh skrev:
hur mycket gav du då? Du kan ju knappast räkna med att komma billigt undan om du ska turbo konvertera.

Nja jag vet men kan ju få tag i lite skit på jobbet billigare. men ville mest veta om och hur någon annan har gjort

Knugcab
17 november 2010 · 5 111 Inlägg

Är du reggad på mbsca? Finns en snubbe där som kallar sig "Jirno" som bygger en E420 med kompressor.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
johannisson
17 november 2010 · 534 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Är du reggad på mbsca? Finns en snubbe där som kallar sig "Jirno" som bygger en E420 med kompressor.

Tack som fan för det smile

Fawkes GBR = Galning bakom ratten
18 november 2010 · 69 Inlägg

Jag vet folk som snik konverterat bilar som ligger omkring 150hk original. Lagt pengar turbo, intercooler, sprut och spreidare och fått uppåt 400 hästar för under 10 000. Så det är inte fruktansvärt mycket pengar som behövs. smile Har som en del andra inte mycket erfarenhet av Merca, men kan försöka hjälpa till så mycket med det jag kan, om du behöver hjälp med något smile

Avundsjuka är att se någon annan lyckas med det du själv inte klarar.
Sharky
18 november 2010 · 10 287 Inlägg

Jag vet dom som har gjort det för noll kronor. Dvs plockat sådant vi haft liggande i garaget och skruvat ihop det och räknat att på hyllorna som gratis. Men det säger väldigt lite om vad man generellt kan räkna med.

"Normalkostnad" för trimning av överladdade motorer hamnar runt 300 kr/hkr. Kostnaden är dock som sagt var beroende på ett antal faktorer såsom vilka hållbarhetkrav man har, hur specifikt den motor man jobbar med beter sig vid trimning , vilka resurser man har och hur bråttom man har.

Skall du kräva av bilen att den startar i alla väder och har i princip lika bra hållbarhet som orginal, att den skall vara färdig om sex veckor, att alla komponenter skall vara nya, att man gör en full genomgång av blocket så kostar det på ett sätt.

Skall man busköra med den och är glad om det håller en halv sommar, skiter i hur det ser ut därför att den inte skall in i en besiktningshall och inte bryr sig om hur bra grejorna är matchade för uppgiften så ser det ut på ett helt annat sätt.

Båda ovan beskriver extremer.

Bara en kompetent koppling kan kosta 6.000 kr. Och här har OP en automat - vilket kan vara mycket värre. Lämna in en automat för ombyggnad kostar duktigt med pengar.

Tre klassiska missar när man räknar på vad det kostar är att:

- Glömma att men måste kunna utnyttja effekten. Dvs att transmission och väghållning/bromsar skall hänga med (stolar, bur..)

- Glömma allting "smått" såsom olja, nya stift, packningssatser, bränslepump, nytt soppafilter mm

- Många inte lyckas på första försöket utan att det för många (dom flesta) finns en "läropeng" i form av en - eller flera - misslyckade byggen.

Så jag hävdar motsatsen - dvs att för dom flesta behövs faktiskt en "massa" pengar i alla fall om det skall vara ett bygge som är någotsånär balanserat och pålitligt.

Ett annat problem som jag vet folk som har hamnat i är att man , tex vid en motorrenovering, letar upp varje enskilt moment där det är billigast. Man jagar den som är billigast på balansering, billigast på plana toppen, billigast på att linehona, billigast på att hona lopp etc. Får man sedan problem endera vid montering eller när man drar igång motorn så sitter man där i en situation där ingen tar på sig nåt ansvar eller vill hjälpa en. Därför bör man överväga att göra allt motorarbete på ett ställe även om det kan se dyrare ut. Speciellt om man aldrig har gjort detta förut.


Dessutom bör du tänka på att det är en V8. "Nya spridare" innebär tex ÅTTA spridare. Nya stift ÅTTA stift. Ny olja är säkert sju liter. Turbo? OK. TVÅ aggregat, TVÅ grenrör, etc.....
Och om nu behöver ett nytt sprut. Vilket är det billigaste kompletta EMS som klarar en V8 om man vill ha sekventiell insprutning? Jag antar att EMS:t även behöver kunna klara av att mata fyra tändspolar för wastespark.

Marco, aka "The Italian Stallion" i vårat garage gjorde snikdubbelturbo på smallblock i Opel Ascona och han lyckades landa på under 25.000 tack vare att vi har full verkstad med svarv, bridgeport, MIG, TIG, Plasma, vinkelhyllor och fan och hans mormor och tack vare att han är bilmek till yrket. Och då var det toksnik.

/Göran


Jokkelajnen skrev:
Jag vet folk som snik konverterat bilar som ligger omkring 150hk original. Lagt pengar turbo, intercooler, sprut och spreidare och fått uppåt 400 hästar för under 10 000. Så det är inte fruktansvärt mycket pengar som behövs. smile Har som en del andra inte mycket erfarenhet av Merca, men kan försöka hjälpa till så mycket med det jag kan, om du behöver hjälp med något smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Cartilage
30 november 2011 · 27 Inlägg

Halå.

Ja har en fundering ang V8 motorer. Har läst och sett många V8 motorer med 2st turbon.
Skulle gärna vilja veta skillnaden med 1 turbo vs 2 turbon. Hur stor skillnad de egentligen gör på en V8 motor.

Om man skulle göra avgasrören till turbon exakt lika långa till turbon. Vad för effekt skulle jag förlora då ?

BMW 316i "Parfymen" (1992)
sleepyoh
1 december 2011 · 1 319 Inlägg

Cartilage skrev:
Halå.

Ja har en fundering ang V8 motorer. Har läst och sett många V8 motorer med 2st turbon.
Skulle gärna vilja veta skillnaden med 1 turbo vs 2 turbon. Hur stor skillnad de egentligen gör på en V8 motor.

Om man skulle göra avgasrören till turbon exakt lika långa till turbon. Vad för effekt skulle jag förlora då ?

Kan tänka mig att det är lättare att ha en turbo på varsin sida av motorn istället för att bygga ihop 2 grenrör till en turbo. Lär ju ta mindre plats också?

_----------'
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang